2013. okt 03.

Robinson - a Hajótörés mégsem olyan muris?

írta: -csibu-
Robinson - a Hajótörés mégsem olyan muris?

Sziasztok!

rc1.jpgÚgy egy évvel ezelőtt jelent meg a Robinson Crusoe: Adventure on the Cursed Island és sokakkal együtt engem is érdekelni kezdett a játék. Ki ne olvasott volna gyerekként lakatlan szigettel kapcsolatos kalandregényt: Verne Kétévi vakációját, a legklasszikusabb Robinson Crusoe-t Defoe-tól, vagy akár Merle A sziget c. művét. Ki ne vágyott volna arra, hogy átéljen hasonló kalandokat és bizonyíthassa talán saját magának is, hogy ő bizony túlélné, nem bolondulna meg (mint tette azt Tom Hanks a Számkivetett című filmben) és létrehozna egy jó kis "tanyát", hasonlóan Verne Rejtelmes szigetéhez. MPM-nek köszönhetően most nekem is lehetőségem nyílt kipróbálni és gondoltam tiszta vizet öntök a pohárba és próbálom a játék árnyoldalait is bemutatni, merthogy ezeket is észre kell vennünk. Tudom, hogy jön a második kiadás, érdemes lesz figyelni, hogy a lentebb leírt dolgokat kijavítják-e, vagy meghagyják (no meg mekkora példányszámmal állnak elő).

Az első élményeim pozitívak voltak, nagyon vártam a játékot. Sőt, annak is örültem, hogy olyanokat is  le tudtam - kérlelés és kérés nélkül - ültetni a játék mellé akik egyébként évenként egyszer társasoznak és megelégszenek a Monopoly világával. Szóval nem csak gémereket vonz, ami szerintem rendkívül dicsérendő. Bárcsak kikerülhetne multik polcaira majd, bár sejtem, hogy ez csak álom marad (magyar nyelven tuti, hogy vennék mint a cukrot). Aztán jött a fekete leves. Ennél rosszabb szabálykönyvvel nem találkoztam még ilyen szintű játék esetén. Az előkészületek leírása tömény folyó szöveg egy oldalon keresztül. A sokadik játék után is folyton végig kell olvasni... És ha már játékszabály: következetlenségek, kimaradt szabályok, átláthatatlanság jellemzi. Nem egy olyan esemény volt, melynek kimenetelét nekünk kellett eldönteni. A következő probléma, hogy olyan sok a jelző, hogy a feléről gőzünk nem volt mire kell használni, ami azért szintén zavaró volt. Korongok, átlátszó kockák, fa kockák, jelölők. Mintha csak véletlenszerűen öntötték volna össze őket a dobozba. A játéktáblán - és úgy az egész játékon - is azt éreztük, hogy mintha egy kickstarteres játék béta PNP verziója lenne, több része kellemetlen volt (a játéktábla hatszögeinek kifuttatása, hogy ne lásd át hova nem tehetsz már hexát, a sorszámozás furcsa megoldása, a kártyáknak történő hely kihagyásának következetlenségei, stb.). De sebaj, mindezeken próbáltunk felülemelkedni.

rc2.jpg

rc6.jpgA játékmenet egyszerű(nek tűnik), de nagyon oda kell figyelni. Először (1) esemény történik, (2) reagálunk a morálra (ezt a determinációs tokent sem nagyon értettük, hogy pontosan micsoda és minek kell egy hajótöröttnek, de van és kész), (3) termel az aktuális területünk, (4) megtervezzük közösen ki merre megy, mit csinál, végrehajtjuk ezeket, (5) időjárásra reagálunk (még mindig nem értem, hogyan képes egy-két képesség befolyásolni a rossz időt), majd (6) ennünk kell és ha lehet nem a szabadban aludni. Számunkra nem volt bonyolult ennek összessége, de egy áttekintő lap elkészítése javasolt lenne. Ahogyan hiányoltuk több karakter jelenlétét (összesen négy karakter van, ami elég kevéske, hiszen 2-4 fős a játék) is, és a küldetések száma és minősége is hagyott némi kívánnivalót maga után (ezekből 6 áll rendelkezésre). Egyrészt van egy küldetés, melyben egy átkozott szigetre megyünk elvégezni egy szertartást, de hajótörést szenvedünk, hiszen átkozott a sziget(!). Az életben maradás helyett ettől függetlenül akkor nyerünk, ha elvégezzük a szertartást(!). Illetve másik kedvencem a kannibál sziget küldetés, melyben akkor nyerünk, ha legyőzzük a kannibálokat, akiknek az ereje (nem vicc!) 21-y, ahol y=3x, ahol az x a felégetett kannibál faluk száma. (Miért nem lehetett azt írni, hogy 7-ből vond ki a felégetett falukat?) A küldetéslapkák egyébként más, játékot is érintő problémát rejtenek, de ezen is felülemelkedtünk. Mondjuk én ott teljesen lehűltem, amikor egyértelműsödött számomra, hogy a küldetéslapok alján lévő "Napló" arra hivatott, hogy RÁÍRJUK TOLLAL ki játszott, hány pontot ért el, azaz vezessük statisztikáinkat. Ennyire gáz megoldást még egy játékban sem láttam.

A játékélmény mindettől eltekintve kiváló volt, ami azért dicsérendő. Folyamatosan a siker és a bukás határán táncolunk, állandó jelleggel éreztük, hogy sokkal több a teendőnk, mint amennyi akciót végre tudunk hajtani. Az eseménylapok és a tárgyak gondoskodnak az újrajátszhatóságról is - legalábbis ha a kártyák számát nézzük. Azonban ha az alkalmazott fantáziát ((hú, ez lehetne akár egy varázslóiskola kurzusa is, ha már van alkalmazott tudomány)) is figyelembe kellene venni, úgy már szürkébb a kép: nagyon sok kártyán hasonló az esemény. Számtalan lap van, ami egy-egy erőforrás elfogyására utal, rengeteg "predator" les ránk és támad meg hasonló kimenetellel. Vannak köztük igen-igen tetszetősek, pl.: "Találtál egy döglött kecskét. Hazaviszed a táborba és megeszitek, de ez esetben megbetegedtek tőle, vagy otthagyod?"; vagy "Észrevettél egy tigrist. Hazamész, de ez esetben megtalálja később a tigris a tábort és megtámadja, vagy inkább elbújsz és kint töltöd az éjszakát?". Ezek sok vicces és maradandó emléket hordoznak, de miért nem lehetett változatosabb a felhozatal, nem értem. Alapból egyébként ez a "visszatérnek az események" mechanizmus nagyon tetszik, erőssége a játéknak, de sok kártya unalmas sajnos.

rc3.jpg

A kooperatív jelleg abszolút adott, megbeszéljük ki hova megy, mit tegyünk. Sok a lehetőség, ami tetszik, de itt is vannak kidolgozatlan elemek. Nagyon tetszett a "kockáztatsz, vagy biztosra mégy" szabály, ebben a játékban kimondottan örültem a kockáknak. Az időjárás kockák is jót tettek volna a változatosságnak, de ezt is túlbonyolították, már-már Knizia szintű számolgatások mentek minden időjárás meghatározásakor, ami be-be lassította a játékmenetet.

rc7.jpgTavaszi eső, nem hideg, nem meleg... Nézem az eget, de nem tudom mit vegyek fel. Egész nap esni fog? Ennek meghatározásához szükség lesz a FAQ-ra...

Jó játéknak tartom a Robinsont, hiánypótló a témában, nagyon jó ötletekkel megáldva, de rendkívül béta verziónak érződik és bármennyire is élveztem az első játékokat, az 5. után felállva visszatettem a polcra és tudom: ha az enyém lenne, bizony sokat porosodna. Ugyanis nem érzek rá késztetést, hogy megint elővegyem, játsszak vele két órán át. Amikor megismertem a Pandemicet folyamatosan azzal akartam játszani. Újra meg újra megpróbálkozni vele. Itt ez teljesen elmarad, ami hatalmas probléma (jelzem, ez 5-6 játék után jött elő bennem, addig kis túlzással, de égtem a vágytól). Kevesen játszhattak eddig még vele az első kiadás csekély példányszáma és a második kiadás folyamatos késlekedése miatt. Talán pont ez a várakozás okozza, hogy többet várunk tőle és sajnos emiatt válik csalódássá egy jó játék. Nagyon sajnálom, hogy csak jó játék lett belőle...

rc5.jpgRemélem azért senkinek nem vettem el a kedvét, ha mégis így lenne, olvassa el újra Flyinghair remek cikkét a játékról. Aztán ha játszottatok, írjátok meg milyen volt, kíváncsi vagyok a ti véleményetekre is! ;)

Értékelésem, számokban:

Bonyolultság – 7. Nem igazán összetett játék, ha jobb lenne a szabályfüzet, csökkenne ez a pontszám.
Szerencse – 6. Jelen van, de ez nem hibája, és sok esetben befolyásolható is.
Stratégia – 5. Az események miatt fontos az előretervezés...
Taktika – 5. ... de sokszor az aktuális helyzetre is reagálnunk kell.
Kommunikáció – 6. Kooperatív játék és az eseményeket is felolvassuk.
Design – 3. Könnyen sérülő kártyák, gyenge táblagrafika, óriás doboz, sok apró, kezelhetetlen tartozék, kevés karakter és küldetés.

Végső pontszám – 7. Nagy erőssége, hogy ismeretleneket is bevonz a társasjátékok világába és több újító mechanizmussal is találkozunk, a témája pedig adott egy kellemes játékhoz. Ha a fentebbi hibákat maradéktalanul kijavítanák, akkor igazi klasszikussá válhatna és együtt lehetne említeni a bevezetőben írt művekkel...

Jó játékot!
Csibu

Képek forrása: www.boardgamegeek.com

Szólj hozzá

kutatás könyv játékszabály egzotikus táblásjáték kooperációs családi játék egyfős worker placement