2013. máj 15.

Appenzell, ahol a SajtVár Rád

írta: -csibu-
Appenzell, ahol a SajtVár Rád

Saabee újabb írással jelentkezett, remek interjúfordításai után; érdemes végigolvasni! :)

ap04.jpgAz alábbiakban a már többször megénekelt (Tabula Magazin és RaveAir blogja), Magyarországon a Piatnik gondozásában kiadott Appenzell SajtVára fedőnéven futó (gyerek?)játékról írom le a tapasztalataimat, illetve véleményemet.

Kezdjük rögtön a legelején, a játék eredeti címe a nagyon hangzatos, és egyben beszédes: Château Roquefort. Talán már ebből is átjön, hogy az alkotók bizony elég erős kreatív vénával megáldottak. A szóban forgó, négyzet alapú doboz a kerettörténet szerint ugyanis egy várat testesít meg (jelen esetben szó szerint, 3 dimenzióban is, de erről majd később), amelyben a játékosok 4-4 rágcsálóból álló csapatukkal egerésznek... őőő akarom mondani, sajtot hajkurásznak. Hogy mindez szofisztikáltabb, és egyúttal persze érthetőbb is legyen, a doboz hátoldalán található szöveget hívtam segítségül: "Tudtátok, hogy Appenzell egy kis település az Alpok lábánál és specialitása az appenzelleri sajt? Úgy mesélik... egyszer valamikor régen Appenzellben élt egy várúr, akit Georg Gonzolának hívtak és a kedvenc étele a sajt volt. Hatalmas sajtgyűjteményt hagyott hátra, amit az évek során kis rágcsálók kiszimatoltak. Bizony még ma is éhes egérkék szaladgálnak ide-oda a vár falai közt és gyűjtik a fenséges sajtszeleteket. De nagyon kell ám vigyázniuk, mert aki nem elég óvatos, könnyen beleeshet egy egércsapdába. A titokzatos csapdák a vár pincéjébe vezetnek, és onnan a játék végéig senki elő nem kerülhet!" Az, hogy ez hányad részben urban legend, és hányad részben valóság azt javaslom, ne firtassuk!

Kukkantsunk inkább be a társasok világában jártasak számára megszokott méretű, nagy doboz fedele alá! Egy kissé szokatlan, kissé merész (de jó!) megoldást választva a tervezők magát a dobozt álmodták meg "várként" – így háromdimenzióssá téve a táblát. Mindez azt jelenti, hogy a tojástartóval távoli rokonságot ápoló műanyag tálca fogja képezni a 3D-s játéktáblánk "pinceszintjét". Erre jönnek rá a (tologatható!) lapocskák, majd egy kartonkeret (amiből a sajt jelzőket nyomkodhattuk ki az első kibontást követően), és végül a tető elemei. Így alkot az egész egy Google Mapshez szokott szem számára nem szokatlan egységet, és jeleníti meg a fentebb említett Appenzell várát. Ja, majdnem elfelejtettem. A játékosok (2-4 fő) igazán jópofa, a német társasjátékgyártást jól reprezentáló, kiváló minőségű fa egereket kapnak bábu gyanánt.

ap05.jpg

A feladat meglehetősen egyszerű(nek tűnik): a 4 egér segítségével a hétféle sajtból 4 különbözőt (egy fajtából csak egyet szerezhetünk) kell összegyűjteni a győzelemhez. 1-1 sajt megszerzéséhez az szükségeltetik, hogy a játékos 2 egere egyazon időben ugyanazt a sajtot ábrázoló lapkán állomásozzon. A helyzetet az bonyolítja igazán, hogy a játéktábla alaphelyzetben letakart (a tetők által) és a mozgatható (eltolható) lapkák miatt a pálya folyamatosan változik. Sőt, a három "lyukas" lapkának hála a pince foglyaivá is válhatnak az egerek.

ap02.jpg

Minden játékos 4 akcióponttal gazdálkodhat, amikor rákerül a sor. Ezt három lehetőség közül szemezgetve költheti el: a felfedést, a futást vagy a tolást választhatja. A felfedéssel egy egérrel szomszédos tető vehető le, így nyerhet információt arról, hogy merre érdemes mozogni. Értelemszerűen a futással lehet az egeret/egereket mozgatni a szomszédos mezőkre (nagyon fontos, hogy csak olyanokra, amelyekről már lekerült a tető!). A játék savát-borsát pedig a tolás adja, ami igazán egyedivé teszi az egész hajszát a sajtok után. Ez a művelet ugyanis azt jelenti, hogy - szép idegen szóval - elshiftelhetjük a lapkákat (értsd: fizikailag arrébb léptethetjük a játéktábla 1-1 sorát vagy oszlopát, nagy kihívás elé állítva az agyunk emlékezőképességét). Természetesen, hogy ne legyen könnyen kicselezhető a rendszer, ezt az akciótípust csak egyszer választhatja a soron levő játékos.

Ha nagyon agresszívak/ravaszak/fondorlatosak/szemetek vagyunk (kinek melyik meghatározás a szimpatikusabb), akkor rámehetünk arra is, hogy a többi egeret a pincébe juttassuk (a táblán 3 lyuk van, aminek hála könnyedén a "süllyesztőben" találhatja magát Jerry 1-1 kései leszármazottja). Ez azért lehet célravezető, mert az ellenfél lehetőségeinek csökkentése mellett a játék végét kiváltó egyik feltételt is könnyen előidézheti (ha valakinek 3 egere is csapdába esik, akkor azonnal vége a "versenyfutásnak"). Ami még igazán nagyot tesz hozzá a játékélményhez az a grafikus (Victor Boden) keze munkája: részletes és önmagában is mosolyt előcsalogató ábrázolásmódja fantasztikusan illeszkedik a játékhoz.

ap01.jpg

Mondhatjuk, hogy egy igazán remekül összerakott, szépen és igényesen kivitelezett társasjátékkal van dolgunk, amely 2007-ben elnyerte a Német Társasjátékdíjat (...dobpergés...) a Gyerekjáték Kategóriában! A dobozon levő ikonok alapján 6 éves kortól ajánlják a játékot, ami abszolút helytálló. Ahhoz, hogy valaki jó legyen benne, nem árt természetesen a kiváló memória és a remek kombinációkészség, viszont szerintem az Appenzell több mint gyerekjáték. Ízig-vérig családi társas, amely a felnőttek számára is habkönnyű szórakozást ígér.

A játék értékelése:
ap03.jpgBonyolultság – 2/10. Legyenek akár idősebbek, akár fiatalabbak a játékostársak, könnyen elsajátíthatják és átláthatják a célokat és a lehetőségeket különösebb társasjátékos előismeretek nélkül is.
Szerencse – 7/10. 3-4 fő esetén megnő a jelentősége (gyorsan és befolyásolhatatlan módon történnek a változások), ettől függetlenül nem mondanám pusztán szerencse alapúnak. Főleg, a gyerek/családi kategóriát képviselő játékokhoz képest pozitívum mindez.
Taktika – 9/10. Abszolút taktikai játék, ahol remek kombinációk megjátszásával érhetjük el a célunkat. Az adódó lehetőségeket ki kell használni!
Stratégia – 2/10. Nem igazán dominál ez a vonal...habár megpróbálkozhatunk arra építeni, hogy elsüllyesszük az ellent, de lényegében rá fogunk jönni, hogy: a sajt mindenek felett!
Kommunikáció – 5/10. Egyáltalán nem része a játéknak. Viszont az elhibázott lépések utáni felismerések, a másikkal való (szó legszorosabb értelmében vett) "kitolások" biztosan nem fognak szó nélkül maradni! :)
Design – 10/10. Szinte tökéletes. A grafika, a hangulata, a vidámsága teljesen illeszkedik az egészhez. Jobb lesz miatta az élmény!

Hangulatban és társaságban nagyon-nagyon fun game!
Jó játékot: saabee

Képek forrása:
1. kép: BGG, Simulacrum,  2. kép: BGG, Simulacrum,
3. kép: BGG, cuzzle, 4. kép: BGG, pasquy, 5. kép: BGG, TabbySunLion

Szólj hozzá

gyerekek állatos logikai táblásjáték családi játék versenyjáték