2011. máj 17.

Hab und gut - Mitől jó egy játék?

írta: -csibu-
Hab und gut - Mitől jó egy játék?

Sziasztok kedves játékosok, játékokkal ismerkedők, vagy véletlen idetévedők!

Ma a Szolnoki Társasjáték klubban előkerült a Hab und gut nevű játék. Bár középfokú oklevéllel rendelkezek német nyelvből, nem tudok dűlőre jutni a cím szó szerinti lefordításával, így maradjunk annál a címnél, hogy mondjuk: "Gazdagodj meg ügyesen!" Ugyanis nem más a játék lényege, mint az, hogy minél gazdagabbak legyünk! De persze nem ám akárhogy, tőzsdézni kell, aztán a szegényeknek is adományozni, nehezen összegyűjtött vagyonkánkból...

Kezdem a rövid játékismertetőt: a tőzsdén vagyunk, 6 különböző árufajtából vásárolhatunk adott értékén (kezdőtőkével rendelkezünk... a legtöbb játék -mint ez is- ugyanis feltételezi, hogy dúsgazdagok a szüleink és sokat örököltünk... jó is lenne...), aztán a kör végén mindenki változtathat az áruk aktuális értékén, így próbálva meg a következő körben drágábban eladni egy árut, mint amennyiért megvettük.

A mechanika is egyszerű, a szabály sem túl hosszú: minden játékos az aktuális körben eldönti: elad vagy vesz árut. Maximum 3-at adhat el, vagy maximum 3-at vásárolhat meg. Aztán eldöntheti, hogy adományoz-e egy árut a szegényeknek. Miután ezt mindenki eldöntötte, jön az aktuális kör 2. fázisa, amikor mindenki két lehetőséget kap arra, hogy módosítsa különböző kártyák segítségével az áruk aktuális értéket, vagy lefelé, vagy felfelé. Ha 4 ilyen kör megtörtént, akkor megnézzük, hogy az adományaink aktuálértéke mennyi, ezt az összeget magunk elé tesszük, persze csak jelölőnek használva, elkölteni már nem lehet, hiszen adomány volt. Ha pedig újabb 4 kör eltelt, ismét megnézzük az adományaink értékét. A két értéket összeadva megkapjuk, hogy ki mennyit adományozott. Aki a legkevesebbet, az kiesett a játékból, túl fukar volt... A többiek sorrendje pedig attól függ, kinek van több pénze.

Ami nagyon tetszik, más játéktól teljesen elüt, így egyediséget adva ennek a társasjátéknak, hogy az áruk értékének mozgatásához használt lapokkal a szomszédokon osztozunk, így jobban át tudjuk gondolni, vajon ő mit lépne. Ez nekem pozitív újdonság volt. Ami szintén számomra pozitív érzéseket gerjesztett az adományok fontossága. Ezt érzem a játék kulcsfontosságának, bár ez egyben a rákfenéje is. Értékes árut adományozzak? De akkor nem lesz sok bevételem, így sok pénztől esek el, így nem leszek első! Kis értékű árut adományozzak (vagy egyáltalán ne adjak)? Akkor pénzem ugyan több lesz, de hiába, ha én adományozom a legkevesebbet...

Ami ellenben végig zavart: a kezdőjátékos szerepe kulcsfontosságú, ő vásárolhat először, márpedig ha elfogyott egy áru, akkor a többiek hoppon maradnak. 3 vagy 5 játékosnál pedig nem minden játékos kezd ugyanannyi körben! Ezt én licitálóssá tenném: lehessen pénzzel licitálni az első helyért, aki többet kínál, az kezdhet! Ezen kívül ami szintén bántott: ha valaki lemaradt, vagy kiesett a ritmusból, egyértelműen bukta a győzelmet. A harmadik negatívum, hogy szerencsejátékról van szó: hiába jó a taktikám, hiába akarom egy áru értékét fölvinni, hogy drágán eladjam, vagy levinni, hogy olcsón megvegyem, 4 másik játékos is lépni fog, és a két szomszédomon kívül - akik lépését azért meg tudom saccolni, ha figyelem milyen árukat birtokolnak - teljesen szerencse dolga, hogy ki mit fog tenni az áruk értékeinek átalakításakor. És ez bizony tönkre vágja a tervezhetőséget és a taktikázást.

Egy egyszerű, 1 óra alatt lejátszható, de legalább 3 személyt megkövetelő játékról van tehát szó, ami tartalmaz komoly újdonságokat (elképzelhető, hogy korábbi játékokban is megjelentek ezek, de számomra újdonságnak hatottak), és egy parányit eltérőt a megszokottól. A játéktábla annyira nem szép és az árujelölők is nagyobbak, mint a hely, ahova kerülnek, viszont a doboz nem túl nagy, a játékszabály pedig világosan fogalmaz.

Összegezve:

Bonyolultság: 3. Egyszerű, hamar megtanulható játék.
Szerencse: 8. Az, hogy milyen kártyákat kapsz a szomszédaiddal, és hogy a nem szomszédaid hogyan fogják mozgatni az árukat, kevésbé kiszámíthatóvá teszik a játékot.
Stratégia: 1. Talán az adományok gyűjtésénél lehet azt mondani, hogy hosszútávú terveket szövögetünk, de én inkább azt mondom: ez nem stratégiai játék.
Taktika: 10. Abszolút erről van szó. Adott helyzet minél jobb kihasználása. Persze ha a korábbi körökben rossz taktikát választottál, úgy kevésbé tudod kihasználni a remek alkalmat.
Kommunikáció: 2. Apróságoknál beszélünk, egyébként nem feszült a játék, de nem is igényli a beszélgetést.
Design: 6. Apró doboz, de csúnyácska tábla, nem beszélve a kisebb táblácskákról, aminek szerepe nem is kulcsfontosságú, meg sincs magyarázva a szabályban, mire való a ksi táblácskák alsó fele...
Végső pontszám: 7. Az újdonságok miatt kapja ezt a pontszámot, egyébként én inkább kerülném.
 
Na igen. Most tudom sokan mit gondolnak, akik már ismerik a játékot: - De hát ez egy tőzsde játék! A valóságos tőzsde sem kiszámítható! - mondják sokan. És itt jön a címben is feltett kérdés, melyre nem szeretnék feltétlen választ is adni. De "mitől jó egy játék?" Attól, hogy a valóságot remekül reprezentálja?
Ugyanis, ha az alapján pontoznám a játékokat, mennyire valóságszerű, akkor ez a játék bizony 10-est érdemelne. Ugyanilyen kevéssé kiszámítható az igazi tőzsde is, pláne, hogy ott több tízezer ember van jelen egyszerre és bár ők tulajdonképpen azzal érik el az "áruk" értékének ingadozását, hogy vesznek, vagy eladnak. Más beleszólásuk nincs. (Ráadásul itt kétszer annyi + lap van mint -. )Tehát ilyen téren mégsem abszolút a valóságot adja, de aki egy picit bele akar látni a dolgokba és át akarja érezni, annak abszolút ajánlom ezt a játékot!
 
Szóval visszatérve: attól jó egy játék, hogy szimulálja a valóságot? Attól, hogy megtanít valami újra, bemutat valami valóságosat? Vagy attól, hogy taktikai/stratégiai kihívást nyújt? Esetleg attól, hogy beleéljük magunkat olyan szituációkba, ahova a valóságban valószínűleg nem kerülnénk? Esetleg attól, mert együtt van ilyenkor a család/barátok? Vagy a sok nevetéstől? Attól, hogy új dolgokat tudunk meg a világról és egymásról? Vagy egyszerűen attól, hogy szórakoztat, kikapcsol?
 

Ez mind-mind költői kérdés, de azt mutatja: sokfélék vagyunk és minden játékosnak más igényei vannak a társasjátékok felé. Úgy gondolom, elég sok játékkal játszottam már ahhoz, hogy lehessen saját véleményem ez ügyben, és én azt állítom: nem elég, ha szimulálja a valóságot egy játék. Fontos, hogy élvezzem a játékot, érezzem, hogy akár a győzelemre is van esélyem. Legyen izgalmas és tudjam beleélni magam. Legyenek fontos döntéseim, amelyek befolyásolják a játék kimenetelét és legyen megfelelően kiegyenlített, minden játékos kapja meg ugyanazokat a feltételeket a játék során. Én az ilyen játékokat nevezem igazán jó társasjátéknak. Természetesen ez a saját véleményem, a saját meglátásaimmal és a saját igényeimmel. De pont ezért nem tetszett annyira ez a játék. A valóságot szimulálja, meg ismerünk vele egy másik világot, de a feltételek nem egyenlőek és nem annyira kiszámítható, hogy igazán lehessen taktikázni. Egy magát komolynak feltüntető játéknál pedig ez nálam hiba.

De továbbra is kérdésem: mitől jó egy játék? Ha van erről a dologról konkrét véleményetek, hogy ti mit vártok egy játéktól, megköszönöm, ha hozzászólásban jelzitek!

Jó játékot kívánok nektek: Csibu

ui.: képek forrása: www.boardgamegeek.com

Szólj hozzá

pénz sztk kereskedelmi táblásjáték