2011. ápr 14.

Jamaica - a kalózok versenye

írta: -csibu-
Jamaica - a kalózok versenye

Sziasztok!

Ma a Szolnoki Társasjáték Klubban (SZTK) két játékot is játszottunk a címben már megnevezett játékkal, a Jamaicával. A 2007-ben megjelent játéknak három készítője van: Malcolm Braff, Bruno Cathala és Sébastien Pauchon. Közülük Cathala neve lehet a legismerősebb, aki többek között a Boomtown, a Mr.Jack, Senji, Shadows over Camelot alkotója is. Ezen játékok és a három tervező együttes alkotása, a játék gyönyörű megjelenése arra engedett következtetni, hogy egy kiváló alkotással lesz dolgunk, azonban (legalábbis én) csalódtam benne. Úgy adódott, hogy az első játék után általam javasolt szabályvariánssal is játszottunk - ami már sokkal jobb játékot hozott. Az eredeti és ezen módosított játékról is szó van ebben a játékismertetőben.

A Jamaica története egyszerű: kalózok vagyunk, és el akarjuk dönteni, ki a legjobb kalóz. Ezt pedig a Jamaica szigete körül rendezett "kalózverseny" hivatott eldönteni. Nem elég a leggyorsabbnak lenni, de útközben oda kell figyelni, hogy minél több kincset gyűjtsünk össze - ugyanis itt nem feltétlenül a leggyorsabb játékos lesz a győztes! (Ez a módszer kicsit a Citadellára hajaz: ha ott valaki felépíti a 8. városrészt, vége a játéknak, de nem feltétlenül az nyer, aki ezt az eseményt létrehozta.) A játék alapjai egyszerűek, mechanizmusa alapvetően tetszik és számomra újdonság volt. Minden körben van egy kezdőjátékos (kapitány) aki dob két 1-6-os értékű kockával, majd eldönti, melyik számít "nappalnak" és melyik "éjszakának". Minden játékos kezében van 3-3 kártya, aminek két sarkában ott van 1-1 ikon. A bal oldali ikon a "Nappal", a jobb oldali az "Esti" eredménynek felel meg. Ezen ikonok lehetnek előre, vagy hátra lépések, és ágyú, étel, vagy arany berakodása. A dobott értéknek megfelelő mennyiségű árut rakodunk be, valamint a dobott értéknek megfelelő mezőt léphetünk előre a sziget körül. Azonban rengeteg mezőn a megállásért fizetni kell, hol aranyat, hol ételt, így felkészülten kell odaérkeznünk adott helyre, ahol ha ellenséges kalózhajó áll, akkor csatára kerül sor, mely kockadobással dől el, de befolyásolható a végkimenetel az ágyúk segítségével. (A harc részleteire nem fogok kitérni, de mindenképpen megjegyzem, hogy nagy benne a szerencsefaktor. Ez mégsem zavar, mert nem súlyt le senkit annyira 1-1 vereség, és egy csöppet befolyásolható az ágyúkkal, ami mindenképpen előnyére válik, így ezzel a "harcrendszerrel" nincs gondom.)

A mezőkön lépdelve van 9 "búvóhely" ahol kincs van. Ezeket felhúzva előnyökre, értékes, vagy éppen elátkozott kincsre lelhetünk, tehát érdemes ezeket gyűjteni, de itt is megjelenik a szerencse szerepe, hiszen könnyedén bukkanhatunk olyan kincsre, ami mínusz pontokat fog érni a játék végén - bár ezen kincsek átadhatóak ellenfeleinknek győzedelmes csatát követően. A kérdés többször megjelenik: menjek a kincshez tartó hosszabb úton, vagy a sziget szélén maradjak, így gyorsabban célba érve? A szerencse a kockadobásoknál azonban olyan meghatározó szerepet tölt be, hogy ezt csak megérzés alapján lehet eldönteni, ami mindenképpen negatívuma a játéknak, legalábbis az én szememben. A kincs titka, az a kérdés, hogy vajon mi lehet benne erősíti a játék hangulatát, ami alatt végig úgy érezhetjük, valóban egy kalózverseny kellős közepén vagyunk!

Ha valaki körbeér és eléri a célt, azonnal vége a játéknak, megnézzük ki hol jár a sziget körül, ez alapján -5 és +15 között terjedő pontokat kap. Ehhez hozzáadjuk a titkos kincsek mínusz vagy pozitív pontszámát, majd a hajóban fellelhető berakodott aranytallérokat, így megkapjuk a játékosok végső pontszámát. Aki többet szerzett, az győz.

Az egyébként akár 2-en, akár 6-an játszható játék hangulata, kinézete tökéletes, ilyennek kell lennie egy jó játéknak. Azonban a szerencse szerepe óriási, és ezért első ránézésre nem volt szimpatikus a játék. Hogy pontosan mi nem tetszett benne?

- A játék azonnal véget ér, ha valaki beér a célba. A többiek nem léphetik le adott kört, így aki beért, eggyel több kört hajthatott végre a többieknél (körülbelül 15 körből áll egy játék, így ez igen fontos tényező!).

- Nem elég, hogy két kocka eredménye alapján cselekszünk, a 3 kézben tartott kártyák behatárolják mit cselekedhetünk, tehát körönként 3 lehetőség közül választhatunk, így azon fog múlni egy-egy kör sikeressége, hogy milyen szerencsés "akciókártyákat" húztunk.

- A játék hatalmas hibája - szerintem - hogy a lemaradó játékosokon nem segít. Az első játék során egyik társunk két kalóztámadásban vereséget szenvedett, ellopták tőle az ételmennyiséget, így nem tudott előrébb lépni. Több körön át csak hátrébb-hátrébb csúszott, mert vagy nem volt elég nagy egy dobott kocka eredménye, vagy nem volt olyan akciókártya a kezében, amivel előrébb léphetett volna.

- Van egy sáv a sziget körül, nem sokkal a cél előtt. Aki azon a sávon kívül esik, mindenki -5 pontot kap. Az is, aki 1 mezőre volt a sávtól, az is, aki 25 mezőre volt tőle. Így hiába volt egy játékos a 3. helyen, ugyanúgy -5 pontot kapott, mint a leghátul álló, ami egy versenyjátéknál igen nagy baki (lásd: ábra).

- Egyik játékos 1 mezőre volt a sávtól, így -5 pontot kapott. Raktárából kifogyott az arany, korábban kincset nem tudott szerezni, azonban a 6 játékos közül a 2. volt. Az első helyezett körbeért, így egy akcióval kevesebbet tudott kihasználni, nem tudott újabb pontokat szerezni. Bár körülbelül 10 mezőre volt a céltól és 2. helyen állt, -5 ponttal utolsó lett! Az a játékos, aki pedig még a sziget elején járt a hánykolódó hajójával, felhalmozott a hajóján 20 aranyat, amiből -5 pontot levontunk, amiért nem esett bele a játék végi "sávba", így 15 ponttal (bár utolsó helyen állt hajójával) 2. lett a versenyben, 1 ponttal lemaradva az első helyezett játékostól. Kérdem én: hol itt a kiegyensúlyozottság? Hol itt a verseny? Ez így nem verseny, hanem egy játék, hogy ki gyűjt a hajójába több aranyat, aztán egyszer csak majd vége lesz és aki többet gyűjtött, nyer... Úgy érzem, az alkotók valahol kisiklottak a játék készítésekor...

Annyira nem hagyott nyugodni ez a sok dolog, hogy miután játszottunk egy Felix, the Cat játékot, ismét elővettük és az általam javasolt szabályokkal játszottuk, melyek a következőek voltak:

Mind a 11 kártyánk egyszerre a kezünkben volt, ezek közül minden körben kiválasztottuk a legjobb akciót. Így ugyanannyi esélye volt mindenkinek, és kevésbé a szerencsén múlt a dolog. A játék végén lepontoztuk az állást, amikor beért adott játékos a célba, de megvizsgáltuk mi lett volna, ha minden játékos lelépheti az adott kört.

A következőket állapítottuk meg a játék végén: bár több idő volt kiválasztani, hogy melyik akciót válasszuk (1 perc helyett 2 perc volt, de ezt az időt mindenki egyszerre gondolkozza végig, így összességében 10 perccel nőtt meg a játékidő, hisz a kártyák fogyásával ez a 2 perc is állandóan rövidült, az utolsó kártyánál, tehát a 11. körben nem is kellett gondolkozni), sokkal kiegyensúlyozottabbá és izgalmasabbá vált a küzdelem. Nem volt lemaradó kalóz, mindenki egy helyen volt, sokkal több csatával és a kincsek megszerzésére irányuló próbálkozásokkal. Természetesen a kockadobás miatt a szerencse megmaradt, úgy éreztem, ezt a fajta szerencsét lehet kezelni, így ezt a játékot már élveztem. Amikor az első játékos beérkezett a célba, pontoztunk, és utána megnéztük, mi lett volna, ha mindenki lelépheti a körét. Bár az utolsó két helyen változás nem történt volna, az első három helyezett rangsora alaposan átrendeződött, így nagyon nem mindegy, melyik változattal játsszuk.

Amit még utólag módosítanék, az a helyezés alapján járó pontozás. Mint mondtam, egy sávon túl mindenki -5 pontot kap. Én ezt helyezés alapján adnám. Az első (aki az eredeti szabályok szerint is 15 pontot kap) 15, a második 10, a harmadik 5, a negyedik 0, az ötödik -5, a hatodik -10 ponttal "gazdagodna", így mégis lenne súlya annak, hogy ki hogyan áll a versenyben. Valamint az is zavaró lehet, hogy a jobb oldali ellenfelünk 6-ból 5-ször előttünk lép, ami egy versenyjátékban szintén nem túl jó dolog. Ha lehetne, akkor egy olyan licitálós fázist vittem volna a játékba, ahol a raktárainkban lévő aranyakkal (ami a bankba kerül) licitálhatnánk adott kör sorrendjére. Ha nagyon fontos adott esetben, hogy mi lépjünk előbb, komoly gondot okozna eldönteni, mennyi aranyat áldozzunk rá, ami szerintem tovább fokozná a játék hangulatát és a versenylázat.

 (1 kártya a 11 választható akciókártya közül)

Összevetve a két játékot utóbbi sokkal kiegyensúlyozottabb és izgalmasabb volt, ezzel a változattal szívesen játszanék vele máskor is - az eredeti szabályok alapján azonban olyan nagy a szerencsefaktora és kiegyensúlyozatlansága a játéknak, hogy inkább hanyagolnám.

Remélem ettől függetlenül nem vettem el tőle a kedveteket, aki egy könnyed délutánt akar, annak remek kikapcsolódás, de a játék eredeti szabályain mindenképpen érdemes változtatni, amit természetesen a játék elején meg kell beszélni közösen, hoyg ne legyen belőle később vita.

Összegzésem, számokban:

Bonyolultság: 2. 10-15 perc kell csak a szabálymagyarázatra, egyszerű játék, akár nagyobb gyerekekkel is játszható.
Szerencse: 10. Kockadobás, kártyahúzás, kincsszerzés, csata: a szerencse a játék alapvető mozgatórugója.
Stratégia: 1. Nincs szerepe a stratégiának az eredeti szabályok szerint. Amennyiben az általam eszközöl módosítással játszunk, miszerint minden akciókártyából egyszerre választhatunk, úgy ez a szám 6-osra növekszik!
Taktika: 10. Adott kockadobás eredményéből és a kezünkben levő három lapból mit tudunk kihozni? Erről szól a játék.
Kommunikáció: 4. Csatáknál van szerepe, akciókártyáknál van szerepe, így ennél a játéknál nem fogunk csöndben ücsörögni - bár úgy is játszható.
Design: 10. Kiváló grafika, kiváló doboz, kiváló játékelemek. Talán a kihajtható szabályfüzet nem tetszik, mivel nem túl praktikus, azonban nagyon szép és ötletes.
Végső pontszám: 5. Eredeti szabályokkal játszva "Ki nevet a végén", kalózos, felturbózott változatban. Módosított szabályokkal ez az érték mindenképpen eléri a 7-est. Ha valaki foglalkozna azzal, hogy kiegyensúlyozza a játék általam említett problémáit, akár a 8-ast is elérhetné, mert a hangulata kiváló.
 
Jó játékot kívánok: Csibu
 
ui: a képek a www.boardgamegeek.com weboldalról származnak!
 

 

Szólj hozzá

szerencse pénz hajós játékszabály egzotikus táblásjáték családi játék versenyjáték