2011. jún 02.

A világ megmentése - kockajáték formájában

írta: -csibu-
A világ megmentése - kockajáték formájában

Sziasztok!

Mai bejegyzésem elég szokatlan, hiszen egy kockajátékról, egy egyfős játékról, egy szabadon terjeszthető, kiadást nem megélt, 2010-es játékról van szó. Nevezetesen: az Utopia Engine címet viselő, fantáziavilágban játszódó játékról.

 

A kockajátékokat nem különösebben szeretem. Bár ez nem jó kifejezés. Inkább úgy fogalmazok, hogy többségükkel szívesen játszom, de nem tartom őket igazán jó játéknak, hiszen a nevében is benne van: a kockadobásaink döntenek a játék fontos részeiről. Ezek lényege az, hogy adott helyzetből ki tudjuk-e hozni a legjobbat. Rengeteg olyan játék van (értsd: taktikai játékok), ahol a cél ez: adott helyzetből a legjobbat kihozni. De a kockadobásoknál - ha nem egyedül játsszuk - általában az lesz a döntő, hogy ki dob jobbat a többieknél. Ezt pedig szerencse címszó alatt találjuk a lexikonban. A szerencséről pedig úgy gondolom, hogy nem szabad, hogy túlságosan befolyásoljon egy játékot. Nem baj, sőt, sokszor remek színesítő elem a szerencse, de csak akkor élvezem az ilyen játékokat, ha azt érzem, hogy nem csak a kockadobások, vagy a szerencse dönt a végső sorrendről. Rengeteg ehhez a témához (kockadobás/szerencse) kapcsolódó játékot fel tudnék sorolni a Thébától a Stone Age-n át a Roll through the Ages-ig, vagy akár Knizia meg-megújuló kockajátékait (Pickomino, Decathlon, stb.), és akkor még a szerepjátékokat (melyek túlnyomó többsége hatalmas szerencsejáték - de ezt a hangulat miatt elnézzük nekik) nem is említettem. Adott esetben egyébként ha kocka is található egy játékban, de a játék befolyásoló szerepét továbbra is magaménak érzem, nagyon is tud tetszeni egy-egy játék (pl. Formula D, Colosseum, Galaxis roncsderbi, Heimlich and Co, Small World, bár ezek is mind megérnének egy-egy misét ezzel kapcsolatban külön-külön, de akkor sosem érnék a végére :D) .

Egyszemélyes játékot is szoktam játszani, persze jóval ritkábban. Önmagában olyan játékot, amit csak egyedül lehet játszani, nem igazán vennék. De ha papírral-ceruzával (Kniza: Decathlon), vagy nyomtatással (Zombi a zsebemben) hamar előállítható, szívesen kipróbálom. Néhány játék esetén előfordul, hogy egyszemélyes játékvariánst is kreál az alkotó, főleg Uwe Rosenberg nagynevű játékai ilyenek (Le Havre, Loyang, Agricola), melyek közül az Agricolát többször játszottam már egyedül.

Különösen nem vonzódok tehát az egyszemélyes és a kockajátékok iránt, most mégis ennek ötvözete tartott lázban 2 héten át. Én fordítottam le ugyanis Nick Hayes Utopia Engine nevű játékát magyar nyelvre. A 12 oldalas játékszabály nagyon hosszúnak tűnhet, pedig egyszerű játékról van szó, a játékszabály pedig rengeteg ismétlést és hangulati elemet tartalmaz - pont ezért egy 13. oldalt, egy áttekintőt is készítettem a játékhoz, mely ún. Kalandlapo(ko)n folyik. Ezeket a lapokat is lefordítottam, bár a helységek, tárgyak és ellenségek neveivel eléggé meggyűlt a bajom. A játékhoz elegendő ezen lapok kinyomtatása, egy ceruza, egy radír és két dobókocka.

A játék története, hogy műszerészként össze kell gyűjtenünk az Utópia Motor 6 alkatrészét, ezeket aktiválnunk kell, összeszerelni és végül beindítani ezt a Motort, mely ha időben beindul, megmenekül a világ. Ha a rendelkezésünkre álló 14 nap elfogy, akkor viszont nem csak nekünk, de az egész világnak is befellegzett.

E négy akció közül igazán csak az első három lényegesebb, hiszen ezek sorrendje és sikereink befolyásolják a Motor végső beindítását, ami vagy sikerül - vagy nem... A 6 alkatrész/szerkezet 6 különböző területen van, mindegyik területen maximum 6-szor kereshetünk a tárgy után. Ha ezalatt nem sikerül rátalálnunk a tárgyra, automatikusan megszerezzük azt - bár addig rengeteg időt vesztegetünk el, így fontos, hogy már első kereséseink sikert hozzanak...

Hogyan zajlik egy keresés? Dobunk két kockával és egy 3x2 mezőt tartalmazó táblázat üres részeibe beírjuk a számokat. Hogy hova írjuk, azt mi döntjük el. És pontosan ezért, hiába kockadobás, hiába szerencse, azt érzem, hogy van befolyásom a játékra. Így 6 dobás után például kaphatom a következő eredményt: 526 az első és 426 a második sorban. Ha kitöltöttük teljesen a táblázatot egy egyszerű kivonást végzünk el rajtunk, mely jelen esetben 100, majd megnézzük egy kis táblázatban (két játék alatt kívülről fújjuk) hogy ennek az eredménye mi. Ha 0-10 közötti az eredmény, megtaláltuk a szerkezetet, ha 11-99 közötti, akkor egy elemet találtunk, mely a szerkezetek összekapcsolásához kell, ha ennél nagyobb, vagy negatív értékű, valamilyen ellenséggel kell megküzdenünk. Elég sok mindenről dönt tehát ez a 6 dobás, de bármit is hozzon a sors és a taktika, remek szórakozást fog nyújtani már csak a keresés időszaka. Az aktiválás és az összeszerelés hasonló sorrendben működik: dobsz, számokat beírsz, kivonsz, eredmény alapján valami történik és természetesen úgy próbálod beírni a számokat hogy minél kedvezőbb események következzenek be.

A játék maga nagyon egyszerű, de sokadik játék után is összetettnek tűnhet, holott egyáltalán nem az. Egyszerűsége ellenére állandóan azt érzem, hogy van befolyásom a játékra és igenis rajtam, nem pedig a kockadobásokon múlik a játék, ráadásul a hangulatra sem lehet panasz. Bár kicsit sokallom a játék idejét (elsőre kb. 30 perc, aztán ez folyamatosan csökken, szerintem az 5. játékra már beáll egy állandó 15-20 percre), a kihívás állandóan megmarad, ugyanis nagyon nehéz benne végleges győzelmet aratni, így a játékok többsége arról szól: meg tudom-e javítani korábbi rekordomat? Eleddig 6 játék alatt csak a legutóbbi, hatodik játék során tudtam megmenteni a világot. Ekkor 160 pontot, korábban 60-110 körüli pontszámot értem el.

Az internetről letölthető kicsinyített verzióval akár zsebben is elférő játékról van tehát szó, ami egy-egy utazás, várakozás alkalmával remek időtöltés! Ajánlom mindenkinek, aki szereti a kihívásokat!

Összegezve:

Bonyolultság: 4. Összetettnek tűnhet elsőre, de néhány játék után könnyeddé válik.
Szerencse: 7. Kockadobás, tehát szerencsejáték. Azonban nem a szerencse dönt!
Stratégia: 4. Megjelenik, amikor eldöntjük, hogy hol keressünk, mikor és mit aktiváljunk, mit használjunk fel, stb.
Taktika: 7. Adott eredményekből ki tudjuk hozni a legjobbat? Ez a játék egyik kulcsa.
Kommunikáció: 0. Egyszemélyes játék, mely csak akkor kívánt némi kommunikációt, amikor elújságoltam feleségemnek, hogy "Végre nyerteeem!". De mivel nem együtt játszottunk, ezt inkább nem veszem kommunikációnak. :)
Design: 6. Sajnálom, hogy nincs színes változat. A nyomtatóbarát verzióra felfért volna még egy-két jelölő, aminek hibája elnézhető, de zavaró. Azonban kis helyen elfér, az eredeti kalandlapok szépek, ezek átláthatóak.
Végső pontszám: 8. Bárcsak lehetne többen, akár kooperáció formájában játszani... Nekem nagyon tetszik!
 
Most pedig álljon itt néhány fontos hivatkozás:
A játék adatlapja a Boardgamegeek.com oldalon: Katt!
A játék magyar verziója egyelőre nem került elfogadásra, addig fájlmegosztórkól tölthető le egy állományban az általam fordított magyar játékszabály és a magyar nyelvű Kalandlapok: Data.hu, illetve FileDropper.com.
 
Jó játékot kívánok: Csibu

 

Szólj hozzá

szerencse fantasy játékszabály kockajáték játékkészítés egyfős