2015. aug 12.

Kreditnyelő űrharc

írta: -csibu-
Kreditnyelő űrharc

x0.jpgHárom éve rendkívül szimpatikusnak találtam, két éve kipróbáltam, egy éve beszereztem, és azóta is bővítgetem a gyűjteményemet. 5 évesen moziban láttam az utolsó epizódot, előtte és utána a másik két részén nőttem fel, majd magával ragadt az előzménytrilógia is. Nem mondom magam igazi fanatikusnak, mégis az egyik kedvenc "fantáziavilágom" a Star Wars. A Csillagok háborúja játékdömping egyik legerősebb darabja pedig számomra egyértelműen, az X-WING.

A 2004-es Wings of War játékrendszerét szinte tökéletesen dolgozták át egy kiforrottabb, üdébb SW játékba, mely így számos szerző közös gyermeke lett:  Steven Kimball, James Kniffen, Corey Konieczka, Jason Little, Brady Sadler, Adam Sadler dolgozott együtt, hogy megalkossák ezt a miniatúrás játék-csodát. Ugyanis csak a szó tág értelmében lehet társasjátéknak, boardgame-nek nevezni az X-Winget, mely sokkal inkább egyfajta családi terepasztalos fun-game.

+ terepasztalos világba bevezető játékként tökéletes
+ fantasztikusan hozza az SW hangulatot
- elsőre nehéz megbarátkozni a társasjátékoktól eltérő rendszerrel

Miről is van szó konkrétan? Nagyon egyszerű: adott néhány eszeveszetten jól kinéző és többé-kevésbé szépen, előre (!) kifestett űrhajó, melyek felsorakoznak egymással szemben, hogy úgynevezett "dogfight"-ban egymásnak essenek; vagy megpróbáljanak egy-egy küldetést megnyerni. A hajók ténylegesen mozognak a kb. 1x1 méteres terepen, melyhez nem tartozik játéktábla. Csak egy igazán fontos feltétel van: legyen egy nagyjából ekkora méretű sima asztalod (a miénk 80x140cm az is bőven megteszi). A játékba komolyabban befektetők azért előbb vagy utóbb beszereznek egy megfelelő méretű playmat-et, ami sokkal impulzívabbá teszi a kb. 90 perces csatákat.

+ egyszerű alapszituációk, egyszerű küldetések
- viszonylag nagy, egyenletes terep kell, és külön kell beszerezni a játékhoz amúgy nem szükséges "játéktáblát"
- a viszonylag könnyedebb játékmenet ellenére sajnos sok az a 90 perc...
+ ...melynek azonban minden perce megéri a vele töltött időt

x1.jpg

Tehát miből élünk? Az alapszettben találunk egy X-Winget és két Tie Fightert, a játékhoz nélkülözhetetlen jelölőket, mozgás-sablonokat, egyedi, 8 oldalú dobókockákat és a hajókhoz tartozó kártyákat. Ennyi. Nem túl sok, bár a mostanában elszállt társasjátékárak mellett a kb. 10-11 ezer forintért beszerezhető alapszett nem is tűnik olyan vészesen drágának. Sokkal inkább érhet minket meglepetés az első pár játszma után. Ha nem tudjuk, mire vállalkoztunk, akkor kapunk egy nagyon nyögvenyelős, bénácska kergetőzős játékot, ahol a taktika helyett a szerencse kapja a főszerepet. Ha mindez nem vette még el a kedvünket az egésztől, akkor jön a döbbenet: ahhoz, hogy valóban élvezetes csatákat játszhassunk, ahhoz, hogy valóban elkapjon minket az X-Wing érzés, nemhogy alapszettből be kell szereznünk még egyet, de kiegészítőkből is be kell dobálnunk a kosárba néhány példányt. Így rögvest 30 ezer forint mínuszban vagyunk és még mindig csak éppen hogy élvezhető hajómennyiséggel rendelkezünk ahhoz, hogy pár játék után eldöntsük: ez-e az amit kerestünk. Ennyi pénzzel nagyjából lázadó oldalon 4, birodalmi oldalon 5 hajónk lesz, ami hihetetlen mértékben megnöveli a játék taktikai és hangulati mélységeit.

- az alapszett önmagában élvezhetetlen förmedvény
- az alapszett csak beetetés, ha tetszik a játék, készülj úgy, hogy pénznyelő a dolog

x4.jpg

Oké, tegyük fel, hogy nem sajnáltuk a pénzt, van mindkét oldalon kellő számú hajó és a hozzájuk tartozó különböző fejlesztéskártyák. De hogyan zajlik a játék? Aki ismeri az LCG-ket, vagy pakliépítős játékokat, vagy terepasztal vonalon ismerős, annak nem lesz idegen a mechanizmus: egy előre megbeszélt pontszámnyi kártyát válogatunk össze magunknak a meglévő készletünkből. Az X-Wing a kártyák két típusát különbözteti meg:
1) Pilóták.
2) Fejlesztések.

A Pilóták az egyéni képességeiktől és a vezetett hajótól függően viszonylag magas pontszámmal rendelkeznek (10-35 közötti a kis hajóknál). A fejlesztések jóval olcsóbbak (0-5 pont), különböző rakéták, plusz képességek, legénység, radar, stb. típusú kártyákból állnak. Az érdekessége a dolognak ott jön elő, hogy a hajók különböző statisztikai értékekkel rendelkeznek, ráadásul a hajó típusától függ az is, pontosan milyen és mennyi fejlesztést lehet hozzárendelni. Ezekből már-már minijátékszerűen, titokban állítjuk össze saját csapatunkat. A versenyeken is leginkább használt 100-100 pontos rendszert érdemes használni a kezdetekben, melyben komoly kérdésként merül fel, hogy inkább pakoljunk be 3 teljesen felszerelt hajót, melyek minden helyzetben megállják a helyüket, vagy inkább 4-5 gyengébb hajóval szálljunk szembe ellenfelünkkel. Általában a Birodalmi oldal az utóbbi, a Lázadó pedig előbbi taktikát választja, bár ez a számolatlanul érkező kiegészítő mellett már nem is olyan egyértelmű. Már az is rengeteg izgalmat tartogat, hogy összeállítsuk saját seregünket, kitaláljuk a leginkább összetartozó kombinációkat, mely az újabb és újabb kiegészítők beszerzésétől egyre nagyobb skálán fog mozogni. És akkor még a játék el sem kezdődött...

+ a hajók pilótaképességei és fejlesztései zseniálisak mind mechanizmusban, mind hangulatban
+ az összecsapás előtti kombinációs játékot az arra hajlamosak imádni fogják
- ha valaki csak gyorsan akar játszani egyet, sajnos nehezebb dolga lesz, hiszen minden kártyát érdemes megismernie, átgondolnia
- a játék egyértelműen annak kedvez, aki jobban ismeri, nagyobb tapasztalattal rendelkezik
+ a birodalom és a lázadó flotta is kellően változatos és különböző ahhoz, hogy mindenki megtalálja saját kedvenceit

x3.jpg

Megvannak a seregek? Szuper! A hajókat felsorakoztatjuk egymással szemben és mehet a móka. 3 fő fázist különíthetünk el, egyik izgalmasabb mint a másik. Az első során minden hajóhoz képpel lefelé lehelyezünk egy tekerhető tárcsát. Ezen a hajó egyedi mozgás-formációi szerepelnek, azaz pontosan mekkorát kanyarodik, milyen messzire repül el, hogyan fordul vissza, stb. Hatalmas ötlet, hogy a nehezebb manőverek miatt hajónkkal nem hajthatunk végre akciót, de a könnyebb manőverek ezt a rossz hatást eltüntetik. Tehát minden hajóhoz, ellenfelünkkel egyszerre, lehelyezzük ezeket a tárcsákat, nem tudván, hogy pontosan mit tervez ellenfelünk. Már-már sakkjátszmaszerűen próbáljuk kitalálni, vajon milyen lépésre szánja el magát az ellen: aki képes megjósolni ezt, sokkal sikeresebb is lesz. Persze a valóságban az első pár játék során általában csak annyi történik, hogy egymással szemberepülünk, majd ha átmentünk egymáson, gyorsan visszafordulunk. A tapasztaltabbak tarsolyában viszont mindig van egy-két ennél sokkal hatékonyabb megoldás. ;)

x5.jpgA második fázisban a pilóták képességei alapján sorban felfedjük a manővertárcsát, végrehajtjuk a mozgást a megfelelő vonalzó-szerű mozgássablonnal.Ezt követően egy-egy akciót is végrehajtunk, melyekkel általában a közelgő harcban próbáljuk megerősíteni támadásunkat, vagy védelmünket. A harmadik fázisban pedig a mozgással fordított sorrendben megtámadjuk egymást. A távolságtól függően fogjuk az adott kocka-mennyiséget és a játék szinte egyetlen (viszont viszonylag óriási) szerencsefaktoraként elhajítjuk azokat, reménykedve, hogy minél több találatot érünk el. A védekező is dob a védekező kockákkal és a találatok-blokkok különbségét elszenvedi a célpont. Ez így leírva elég száraznak tűnhet, de a sok-sok képesség, akció, fejlesztéskártya leggyakrabban pontosan ezeket a dobásokat módosítja és segít jobb eredményt elérni. Persze ettől függetlenül a legjobb taktikát is keresztül húzhatja egy rossz dobási sorozat, nem véletlenül írtam már a kezdeteknél: ez egy családi fun játék. Nem szabad véresen komolyan venni, még akkor sem, ha Magyarországon és szerte a világban is állandó jelenségnek számít az X-Wing verseny.

+ egyszerű alapszabályok
+ egyszerre történő első fázis, ami izgalmas és időspórló is
+ zseniális mozgási rendszer
+ változatos, de nem túlbonyolított akciófázis rendszer
- szerencse a kockadobások során
+ nagy arányban módosítható kockadobási eredmények

A játék tehát egy bizonyos esemény bekövetkeztéig, vagy a másik sereg megsemmisüléséig, feladásáig tart. Ez nem is tűnik bonyolultnak, bár nagyon észnél kell lennie a kiadónak, hiszen minden képességnek kiegyensúlyozottnak kell lennie, nekünk pedig mindet külön-külön, adott helyzetben tudni kell értelmezni. Nem véletlen, hogy szinte félévente jelennek meg az újabbnál újabb FAQ-ok, bizony ez is az a játék, aminél számíts arra: az első 5-6 parti során kizárt dolog, hogy mindent helyesen játszotok. A viszonylag rövidke szabályfüzet sűrűn lapozott lesz majd - de megéri a fáradtságot.

x6.jpg

Gyakorlatilag ennyi az X-Wing. Egy nagyon jó harcrendszerben egymásnak eresztett pilóták és hajók harca, mely kiváló taktikai miniatúrás játék. Gondolj bele, amint a Millennium Falconnal vezeted az X-Wing hajóhadat Boba Fett és egy Tie Fighter csapat ellen. Sőt, az eltelt 3 évben tényleg nem tétlenkedtek az FFG stúdióiban. Egyrészt most érkezik már a harmadik epikus méretű (30-45 cm hosszú!) hajó, melynek mondjuk ára is homlokráncolós (15-25 ezer forint), és csak kampányok során használható. Másrészt tavaly a lázadók és a birodalom mellé érkezett egy nagyon színes világú söpredék sereg, így akinek a fejvadászok szimpatikusabbak, akár a lázadók, akár a birodalom ellen megmutathatja tudását. Kedvenceimet pedig még nem is említettem: az X-Wingben ugyanis simán kitalálhattok saját kampányokat, feladatokat, és akár 300-500 pontos seregeket is egymásnak ereszthettek, csak bírjátok hajóval (no meg játékidővel és kellő nagyságú tereppel). Az alapvetőn kétfős játékhoz egyébként már érkeztek háromfős variánsok, sőt, nagyobb seregek használatával (150-300 pontos sereg esetén) lehetővé válik, hogy egy-egy oldalon 2-3 játékos is helyet kapjon, az oldalhoz tartozó csupán 2-3 hajó irányításával.

- sok apró, adott helyzettől függő szabály
+ epikus és nevezetes hajók, fantasztikus kinézettel
+ söpredék sereg és "moddolható" világ
+ epikus csaták, többjátékos játékmód

Az X-Wing-re nem szabad egy átlagos társasjátékként tekinteni, mert egyértelműen nem az. Egy rétegjátékról van szó, amit a szerencse viszonylag magas szerepe miatt nem szabad túl komolyan sem venni, egy bizonyos összeg alatt pedig nem éri meg belevágni. Az angol nyelv minimális ismerete mellett a kártyák kombinációs lehetőségein való agyalás és a taktikai elemek mérkőzésen kívüli begyakorlása, próbálgatása is lényeges szempont. Mégis, az a Star Wars hangulat ami folyamatosan árad a figurákból, bőven megéri a bele fektetett pénzt. Kb. 30 figurám a polcomról szemléli mindennapjaimat és érzem rajtuk: már epekedve várják a következő ütközetet. Úgyhogy megyek és ráncba szedem a söpredéket... :)

Ha pedig valaki kevésbé szereti a Star Wars univerzumot, az az első világháborús Wings of War mellett kipróbálhatja magát a Star Trekes Attack Wingben, vagy a fantasy alapokon nyugvó Dungeons & Dragonsban.

Értékelésem, számokban:
x2.jpgBonyolultság – 3. A játék alapjai rendkívül egyszerűek, de sok egyedi eset van, ami miatt mindig jó, ha van a közelben egy FAQ a szabályfüzeten túl.
Szerencse – 6. A harc kockadobásokkal dől el, így a szerencse szerepe jelentős, de mivel minden kártyánk, taktikánk arról szól, hogy a szerencse szerepét lecsökkentsük, és erre minden esélyt megkapunk, nem szívesen hallanám sem magamtól, sem mástól, hogy a vereségemet a szerencsére fogom.
Stratégia – 3. Számít a stratégia, de leginkább csak a pilóták és képességek összeállításakor, hiszen ez előzetesen befolyásolja az egész közelgő játékestet. Játék közben már kevésbé lesz fontos a stratégia.
Taktika – 8. Az ellenfélre azonnal, megfelelően kell reagálnunk, sőt, tudnunk kell előre az ellenfél szándékait. Az X-Wing egy komoly taktikai játék, ahol a hajók kohéziója mellett az az elsődleges döntnök a győztest illetően, hogy ki milyen taktikát dolgozott ki.
Kommunikáció – 3. Ha klasszikus kétfős csata zajlik, nem igényel beszélgetést. Ha többen játszunk, akkor azért nem árt megbeszélni, ki mit tervez. :)
Design – 8. Az alapdoboz és a kiegészítők áraival nem vagyok teljesen elégedett, de még határon belül mozognak. Szomorú, hogy az alapdoboz csak beetetés, viszont a játékelemek minősége tökéletes, a makettektől pedig eldobom az agyam. A dobozméret rendben van, a grafika is jól adja vissza az SW világot.

Végső pontszám – 8. Az X-Winget nem fogja mindenki szeretni. Vagy imádni fogod, vagy semleges maradsz. Ami viszont tény, a Star Wars "életérzést" tökéletesen átadja és kellően könnyed, kellően agyalós, azaz kellően ameris ahhoz, hogy azt érezd: megint játszani akarok vele!

Jó játékot!
Csibu

Megjegyzés: aki többet is olvasna a játékról, annak két, SW-re szakosodott blogot ajánlanék figyelmébe: Use the Force és Star Wars Miniatures

Képek forrása:
1. kevintlee 2. shnar 3. netes 4. adamfeldner 5. Scottking 6. adamfeldner 7. csibu

Szólj hozzá

star wars sci-fi szerencse wargame terepasztal kétfős