2013. okt 30.

KazamAttack!

írta: -csibu-
KazamAttack!

Sziasztok!

dr3.pngVice jóvoltából lehetőségem volt kipróbálni a Dungeon Roll-t, ezt a 10-30 perces, tulajdonképpen akárhányan játszható kockajátékot. A fejenként kb. 5 perces játék során 3-3 kört játszunk le felváltva, majd összeadjuk az ezekben szerzett kincseink és fejlődésünk pontjait, majd győztest hirdetünk.

A játék alaptartozéka egy hangulatos, de megkérdőjelezhető strapabírású kincses láda, mely kettős funkciójú. Egyrészt belefér az összes tartozék, így elpakolása gyors, kis helyet foglal és jól néz ki a polcon. Másrészt a játék során innen húzzuk ki a begyűjtött kincseinket, egyszóval jópofa. Ha már kincsek: 36 darab, 10 különböző típusú kincsre lelhetünk, melyeket vagy elhasználunk kalandozásaink közben (egyes esetekben nagyon jól jönnek), vagy megtartunk (utóbbi esetben minimum 1-1 pontot kapunk értük).

dr1.png

A másik típusa a jelölőknek a szint-tokenek. Minden egyes körben megpróbálunk minél mélyebbre ereszkedni a kazamatában. Minél tovább jutunk, annál több szint-pontot szerzünk. Erre két okból van szükség: egyrészt az első 5 szint-pont után fejlődik karakterünk, másrészt a játék végén ezek adják ki győzelmi pontjaink legnagyobb részét. Minden kalandozás 1-es szintről kezdőik és bármikor abbahagyható, de minden kazamata max. 10 szintből áll. Egy egyszerű példa: első kalandozásom során a 6. kazamata szintnél úgy döntök, befejezem a körömet és nem megyek mélyebbre, így kapok 6 szint-pontot, így pedig karakterem is fejlődött. Ezt követően a második kalandozásomkor a 7. szintig jutok, ott állok meg és nem megyek tovább. A harmadik kalandozásom már szerencsétlenebbül sikerül és a 4. szintnél befejezem a harcot. A játék végén ezt a 3 pontot összeadom (6+7+4=17) és ehhez jönnek még a megszerzett kincsek értékei. Mivel maximum 10 szint érhető el egy-egy kalandozás során, így ezzel maximum 30 pont szerezhető. Tapasztalatom alapján egyébként a 25 vagy a feletti pontszám már jónak mondható, általában az 5.-6. szintig lehet eljutni, a felett már komoly csapat, szerencsés dobások és jól használható kincsek szükségesek az életbenmaradáshoz. Eddigi kb. 40 játékom alapján egyébként az átlagpontszámom 21.

dr4.pngA tokeneken kívül a játék tartozékai a karakterek (alapból 8, illetve +9 karaktert tartalmaz), ezek igen változatosak és érdekessé teszik a játékot. Rendelkeznek egy állandó és egy egyszeri képességgel. Ok, megvannak a tokenek, a kártyák, a doboz, de valami hiányzik... hát persze, a kockák!

Van egy 10 oldalú kocka, mely a kazamata aktuális szintjét jelzi, valamint 7 fehér és 9 fekete kocka. A fehér kockákkal minden kör elején együttesen dobunk, ez mutatja majd meg kalandozó csapatunkat. A dobástól függően lehet Tolvajunk, Varázslónk, Papunk, Harcosunk, Bajnokunk (ő tulajdonképpen a joker, bármelyik lehet az előbbiek közül), valamint Tekercsünk, amivel befolyásolhatjuk a fekete kockák eredményét. Ha megvan a karakterünk, a csapatunkat is kidobtuk, nekivághatunk a kazamatának! Az első kazamata szinten egy fekete kockával dobunk magunknak (vagy játékostársunk dob velük). Ha szörny (Csontváz/Nyálka/Goblin), akkor először le kell győzni a megfelelő saját kockával, megfelelő kombinációban. Ha kincsesláda, akkor kinyithatjuk, ha akarjuk. Ha varázsital, akkor átforgathatjuk egy kockánkat. Ha pedig sárkány, azt félre kell tenni, a sárkányfészekbe. Ezt követően léptetjük a 10 oldalú kockát a kettes szintre és most már két fekete kockával dobunk, majd hárommal, néggyel, és így tovább. Minden egyes kazamata-szint után (mikor minden szörnyet legyőztünk adott szinten) mondhatjuk, hogy befejezzük a küldetést és nem megyünk tovább. Ez igazából a legkomolyabb döntésünk a játék során: mikor álljunk meg, mikor mondjuk azt: elég. Mert ha továbbhaladunk, és a szörnyeket nem tudjuk legyőzni, ki kell menekülnünk a kazamatából és az abban a körben elért szint-pontjainkat nem kapjuk meg! (Én például jártam úgy, hogy a 9. szint után is továbbmentem, de a 10. szinten legyőztek, így buktam 9 pontot.)

dr2.pngA játék lényegi eleme egyébként az, hogy mindig, ha szörnyet győzünk le vagy ládát nyitunk, az erre használt fehér kockáinkat elveszítjük. Így egyre csökken csapatunk létszáma. Sok bájital, vagy különleges képesség esetén ezek a fehér kockák visszaszerezhetőek, de ez sok esetben szerencsefüggő esemény. A másik probléma, hogy a sárkányfészekből bármikor előtörhet a sárkány. Ehhez 3, vagy több sárkány kockának kell ott lennie, és bizony a sárkányt csak három különböző fehér kockával lehet legyőzni - bár a győzelemért egy szint-pontot és egy kincset is kapunk.

Ennyi lenne a játék. Tényleg nem bonyolult, nem hosszú, a játékszabály talán még ennél az írásnál is rövidebb és mire végigolvasod ezt az ismertetőt, a valóságban már végeznél is első egyszemélyes játékoddal. Hangulatos, könnyed kockajátékról van tehát szó, mely kockajátékhoz képest nagyon erős tematikát kapott - de ez jól is működik. Aki nem szeret órákon keresztül a tábla felett görnyedni, vagy könnyű felvezető/levezető játékra vágyik, úgy vélem, megtalálta amit keresett!

Értékelésem, számokban:

Bonyolultság – 2. Egyszerű, érthető.
Szerencse – 8. Komoly jelentősége van, de még bőven a kezelhető határon belül.
Stratégia – 5. Jelentősége a kincs-tokenek felhasználásánál jelentkezik.
Taktika – 5. Jelentősége a fehér kockáink felhasználásánál jelentkezik (pl: érdemes-e egyetlen kincses ládáért feláldozni egy kockát).
Kommunikáció – 1. A leghangosabb esemény a játék során a kockák összeütközése.
Design – 9. Hangulatos és hasznos dobozka, szépen megrajzolt karakterek, kopásálló dobókockák, jól átlátható szabályfüzet. Szuper.

Végső pontszám – 8. Ha könnyed kockajátékra vágyunk, szerintem nagyon jó választás a Dungeon Roll.

Jó játékot: Csibu

A képek forrása és a játék Kickstarteres oldala: Dungeon Roll
Illetve melegen ajánlom RaveAir játékleírását is: RaveAir blog

Szólj hozzá

szerencse fantasy kockajáték kétfős egyfős