2013. ápr 14.

Matrózok! Feszüljenek azok a vitorlák!

írta: -csibu-
Matrózok! Feszüljenek azok a vitorlák!

Sziasztok!

MM1_1.jpgTalán még maga Kasper Aagaard és Christian Marcussen sem gondolta volna 2009 tájékán, hogy a 2010-ben megjelenő Merchants & Marauders a legjobb 20 tematikus és a legjobb 100 társasjáték között fog gyökeret verni. Pedig - köszönhetően azért Ben Nelson és Chris Quilliams grafikusoknak is - de! Érdekes ez nem csak azért, mert a kalózkodós-kereskedős-intrikákkal teli játék egy viszonylag népszerű téma, melybe ezért könnyebb belebukni is; hanem azért is, mert ha valaki tematikus játékra, vagy a már sokat emlegetett ameritrash stílusra gondol, akkor bizony nem a ZMAN Games fog eszébe jutni, sokkal inkább a stílus jelenlegi úttörője: a Fantasy Flight Games (Battlestar Galactica, Odalent, Chaos in the Old World, Twilight Imperium, Arkham Horror, Battlelore - te jó ég micsoda nevek), vagy a 90'-es évek nagy ásza, a Games Workshop (Space Hulk, Battle for Armageddon, Blood Bowl, Talisman, Hero Quest - igazi klasszikusok).

A játékot előszedve rengeteg jelölő, tokensereg, impozáns - de elég sérülékeny - műanyag hajócskák, egy ekkora játékhoz képest normális méretű tábla, néhány pakli kártya, no meg játékosonként 1-1 játéklap (ide teheti hajóját, jelölheti annak tulajdonságait, no meg kapitányát, legénységét, küldetéseit, rakományt is itt tárolunk) kerül az asztalra, nem beszélve a stílus alap alkotóelemeiről: a kockákról. Bizony itt is komoly szerepe lesz, akár játékot eldöntő is - ez mégsem zavaró, mivel az értékek 1-4 között, valamint 2 halálfej (általában akkor örülünk, ha ilyet sikerül dobni, amire így 33% esélyünk van) szerepelnek rajta. Ha már szerencse: mind a kapitányválasztás, mind a játék során szerezhető rakomány (legyen az akár hajófejlesztés, akár nyersanyag), mind a kocsmában történő hallgatózás (ezzel titkos küldetés szerezhető), mind a csata - akár a játék által eseménykártyákkal irányított, akár más játékosok hajói ellen történik -, mind a közös készletben lévő missziókártyák helye, típusa rendkívül szerencsefüggő és még nem is írtam le mindent. És ami egyik pillanatban szörnyűnek tűnhet, az a másik pillanatban rettentő szórakoztatóvá és izgalmassá teszi: vajon mit találok ott, mi fog történni, ha ezt teszem, és így tovább. Játék közben elviseljük és szeretjük is a szerencsét, még ha nem is nekünk kedvez - ugyanis általában két eset van: vagy szerencsések vagyunk, vagy megy minden a maga rendje-módja szerint. Ha balszerencséje van valakinek - ami ritka -, akkor általában arról mindenki maga tehet. Így hiába vezeti valaki mondjuk a játékot extra mázlival, nem leszünk frusztráltak attól, ami sok más játékban jellemző ilyenkor: nem fog a játék minket ostorozni közben, végezhetjük ügyes-bajos dolgainkat, terveinket.

MM7.jpg

A játéktábla kikötőkre, valamint hozzájuk kapcsolódó tengeri zónákra van felosztva, pontosan 1:1 arányban. Minden zónának önálló tulajdonsága van, amit még sokadik játék után is hajlamosak lehetünk elfelejteni, pedig mindez a táblán is olvasható. A kikötőkben mindig van egy keresett árucikk, valamint a játék kezdetén egy-egy hajófejlesztés. Amikor egy játékosra kerül a sor, 3 cselekvési pontot kap. Ez lehet mozgás (pl. egyik zónából a másikba, zónából kikötőbe, vagy kikötőből zónába), felderítés zónában (vagy azért, mert egy küldetés megköveteli, vagy azért, hogy az ott állomásozó kereskedelmi- vagy kalózhajót megtámadjuk), vagy kikötő akció. A kikötő akció különlegesebb. Ha egy kikötőben vagyunk és ott elköltünk egy cselekvési pontot, akkor akár a kikötőben lévő összes cselekedetet is végrehajthatjuk, mint például:
- eladjuk a nálunk lévő nyersanyagokat
- fejlesztjük a hajót
- rakománnyal látjuk el a hajót (ami lehet pl. ágyúgolyó, de nyersanyag is)
- sörözünk drága pénzért a kocsmában és reméljük, hogy meghallunk valami jó kis pletykát.
Így általában a játék során minden második alkalommal amikor ránk kerül a sor fogunk kikötői akciókkal foglalkozni.

MM2_1.jpg

Árnyalhatja a képet, ha harcolunk. Ez esetben ugyanis a megtámadott nemzetek kalózoknak fognak minket tartani - teljesen jogosan - és vérdíjat is kitűznek a fejünkre, valamint keresni fognak minket. Ezen kívül pedig egy igen súlyos büntetést is kapunk: nem hajózhatunk be az általuk birtokolt városokba. A holland-francia-spanyol-angol hajók és kikötők pedig a boldog élethez bőven elegendő arannyal kecsegtetnek minket. Így a játék tulajdonképpen ezt a két győzelmi feltételt kínálja: bár kereskedőként kezd mindenki, akár egymást, vagy a független hajókat is megtámadhatjátok, így komoly hátrányokat, de szép summát szerezve, kalózként is befejezhetitek a játékot; sőt arra is lehetőség van, hogy ezután ismét kereskedő legyél. Bár több játék után azt látom, hogy egyszerűbb és könnyebb az út a kereskedőhajóknak, egy idő után a pontlistát vezető játékosra rászállnak majd a többiek és izgalmas vízi ütközetek elé nézünk.

MM3.png

Ha már a csata szóba jött: ez az egyik legtöbb időt igénylő cselekvés és így az ebből kimaradó játékosok veszíthetnek az izgalomból, a figyelemből, ami akár a parti végét is jelentheti, így érdemes ezzel már a játék elején tisztában lenni, és rövidre venni a kockadobás előtti rituálékat.

MM4.pngVisszatérve a győzelemre: aki leghamarabb elér 10 dicsőség pontot, azonnal nyer. Mivel szerezhetünk dicsőségpontot? Szóbeszéd vagy küldetés sikeres befejezésével, egy városban legalább 3 áru eladásával és saját induló városunkban történő 10-10 pénz elásásával (minden 10 pénz 1 pontot ér, ráadásul ezt nem veszíthetjük el pl. csata következtében). Ezt a pénzt egy igen kellemes külsejű ládikába pakoljuk, így egy idő után nem biztos, hogy emlékszünk rá, kinél mennyi összeg van elrejtve és mennyire közel jár a 10. pont megszerzéséhez.

Még egy nagyon fontos dolgot meg kell említeni. Sajnos a játék ötlete, hogy is mondjam... szóval némiképpen sajnos lopott. Nem tudom, volt-e megegyezés Sid Meier-rel (Civilization játék alkotója) vagy a 2K Games számítógépes (no meg különböző platformokhoz) játékokat készítő céggel, de bizony ez egy nagyon komoly koppintása a Pirates! nevű, évekkel ezelőtt először PC-re megjelenő játéknak. Szinte egy az egyben ugyanez, hajózunk, kikötőkben szóbeszédet, rakományt, hajófejlesztést szerzünk, a nyílt vízen háborúzunk, kalózkodunk. Aki teheti, próbálja ki azt is, szintén remek játék (csak azt nem értem miért kell folyton táncolni a kormányzók leányaival... idegesítő és értelmetlen... mint valami április elsejei vicc... erről a képet lásd a bejegyzés alján), viszont itt mindenképpen meg kellett említenem azt a tényt, hogy a Merchants & Marauders alkotói bizony tulajdonképpen csak áttematizálták játékukat - azt viszont remekül, ízlésesen, élvezhetően tálalták.

MM9.png

A Merchants & Marauders összetett, apró szabályok tömkelegét tartalmazó játék. A cselekvési lehetőségeink azért viszonylag korlátozottak, így gyorsan lehet haladni velük még 4 játékossal is (ketten ki se próbáljátok, úgy nem az igazi), és elég egy bevezető játék, ami után minden világos lesz. A kártyák szövegei és a játéktábla zónái nyelvfüggőek, de ezek nagy részéhez elegendő, ha egy játékos tud angolul. Bár van néhány titkos kártya, amin van fontos szöveg, mivel ezt más nem szerezheti meg tőled, és nem valószínű hogy befolyásolhatna benne, ezért bátran ajánlom olyan társaságnak is, ahol nem mindenki érti adott idegennyelvet. Néhány dolog sajnos túl van bonyolítva (ilyen a harcrendszer, vagy a kapitány 4 tulajdonsága, amiket én több játék után is folyamatosan keverek) és szomorú, hogy kalózként jóval nehezebb dolgunk van (eddigi játékaim során aki kalóznak állt az sosem nyert, maximum a végső sorrendet változtatta meg és alkalmas volt arra, hogy királycsináló legyen, azaz tőle függjön, ki fog nyerni). Ennek ellenére erősen ajánlom 4 fős társaságoknak, azoknak, akik szeretik a kihívást, ha magas - de kezelhető - a szerencsefaktor és ha egy olyan kalózos játékot keresnek, amibe ízig-vérig beleélhetik magukat!

Véleményem számokban, 10 pontos skálán:
Bonyolultság – 8. Játék elején minden kusza, aztán szépen kitisztul a kép. Azért kell egy bevezető játék.
Szerencse – 8. Mindent befolyásoló hatása van, de nem válik kellemetlenné jelenléte, sőt, ettől válik izgalmassá és ettől lesz minden játék teljesen különböző!
Stratégia – 6. Akár kereskedők, akár kalózok vagyunk, fontos hogy 2-3 körrel előre gondolkozzunk.
Taktika – 4. Szükségesek a jó reakciók is, mindig érhet valami váratlan.
Kommunikáció – 3. Akár csendben is lejátszható, de azért nem ez a jellemző. Viszont a játékosok nem tudnak egymással kereskedni, vagy szövetséget kötni, stb.
Design – 9. A műanyag hajók törékenysége és a tipikus ZMAN tábla koszgyűjtő és visszatükröződő felülete miatt nem tökéletes, máskülönben közelítene hozzá.

Végső pontszám – 9. Csúcs alkotás az ameritrashek között. Ha kiegyenlített lenne a kalózok és kereskedők győzelmi esélye, akkor 10 pontos lenne! Próbáljátok ki! ;)

Matrózok! Feszüljenek azok a vitorlák!
Csibu

Képek forrása:
- Kiadó honlapja: http://www.zmangames.com/boardgames/merchants_and_marauders.htm
- BGG, yominion: http://boardgamegeek.com/image/838076/merchants-marauders?size=medium
- Magyarítások portál: http://www.magyaritasok.hu/gallery/sidmeierspirates

A beígért kép:
MM8.jpg

Szólj hozzá

szerencse pénz pc játék történelmi hajós kereskedelmi egzotikus kockajáték táblásjáték versenyjáték