2011. jan 24.

A 2011. jan. 23-i társasjáték találkozó beszámolója

írta: -csibu-
A 2011. jan. 23-i társasjáték találkozó beszámolója

Sziasztok!

Január 23-án, Szolnokon egy egésznapos találkozót szerveztünk. Ez már a 4. olyan alkalom volt, amikor nem csak 2-3 órára talákoztunk, mégis egy különleges nap volt, mivel a békéscsabai BÉTA társasjáték klubból is érkeztek vendégeink. A nap folyamán - mely mindenki számára nagyjából 7 órakor kezdődött, hiszen a Szolnoki Társasjáték Klub tagjai előkészítették a "terepet" a játékhoz és az étkezéshez a BÉTA Klub tagjainak pedig időben el kellett indulniuk, hogy a tervezett 9-10 órás kezdésre ideérjenek - 19 olyan játékos volt a klubban, aki legalább 1 játékot végigjátszott. Délelőtt 10-kor indult az első, és este fél 7-kor fejeződött be az utolsó játék, melyek listája a következő:

Bang a Dodge City kiegészítővel; Die Kutschfahrt zur Teufelsbur; 7 Wonders (2x is); Power Grid (2x is), Ticket to Ride: Europe, Dixit, Atlantic Star, Last night on Earth

 Vendégvárás folyamatban...

Tehát összesen 10 játékkal játszottunk "csak", hiszen sok-sok új embert ismertünk meg, szinte mindenkivel voltak közös beszédtémák, olyannyira, hogyha egész nap nem játszunk semmit, csak beszélgetünk, akkor is jól éreztük volna magunkat! :)

Az első játékokhoz két csapatra "osztódtunk": az egyik csapat egy Bang! játékot játszott, és bár nem velük játszottam, fél füllel és szemmel oda is figyeltem. 8-an játszottak, és a végén a seriff és a renegát maradt csak életben, akik közül végül a seriff diadalával zárult a játék. Érdekesség, hogy az aki a "seriff" szerepet kapta, egy 8. osztályos fiú, nagyon kevés társasjátékos tapasztalattal (póker, aranyásók, formula dé játékokat ismerte csak a Bang-en kívül), mégis legyőzte a nála sokkal idősebbeket és tapasztaltabbakat, ami mindenképp további előnyére válik a játéknak. Ezzel szemben azonban egy újabb negatívumra is fény derült: ilyen sok játékosnál előfordulhat, hogy mire valakire rákerül a sor, addig a többi 6-7 játékos mind rálő és így, bár maximális életerővel indult, mire rákerült a sor, addigra már meghalt, így kiesett. Bár ha jól figyeltem, a kiegészítővel már lehetett mást is gyógyítani. Ettől függetlenül továbbra is tetszik a játék.

 A kép bal oldalán, a legfelül ülő fiú, Peti győzött (csak a feje látszódik), a Renegát pedig Pali volt, aki a kép jobb alsó sarkában látható

A másik csapatban 6-an játszottunk a Kutschfahrt (The Castle of the Devil) kártyajátékkal. Ez a játék nekem a Bang! és az Aranyásók keverékének tűnt. A játékban véletlenszerűen kaptunk olyan kártyákat, amin az szerepelt, melyik oldalon állunk (piros vagy kék címer). Így 3-an biztosan az egyik, 3-an biztosan a másik csapatba kerültek. Természetesen mindenki csak a saját szerepét ismeri alapból, de ezen segít a verekedés. Ekkor az egyik játékos megtámad egy másikat, és a többi játékos sorban eldönt, hogy támogat-e valakit a bunyóban, és ha igen, akkor kit. Aki több támogatót szerzett, az lett a győztes, aki vagy megnézhette, az ellenfele kártyáját (azaz megtudta, melyik csapathoz tartozik), vagy elvehetett a vesztestől egy kártyát. Azonban a győztes támogatók semmit nem kaptak. Ezért nagyon nehéz eldönteni főleg a játék elején, hogy kit támogassunk. (Ha a csata döntetlen, a kezdeményező húzhat egy új lapot a pakliból.) Ahogy mindenki kezdi sejteni, hogy ki melyik csapatban játszik (ez következtethető is, hiszen a harcban olyat biztos nem támogatok, aki nem velem van...), eljön az az idő amikor komoly szerepe jut a kártyáknak. Ezek között van ugyanis 3 ereklye, ami a kék,és 3 ereklye, ami a piros csapathoz tartozik. Amennyiben nem verekedünk, úgy választhatjuk azt, hogy cserélünk egy játékossal, így próbál minden csapattag saját színű erekláyhez jutni. Amennyiben valamelyik játékos úgy gondolja, hogy tudja, ki az aki együtt játszik vele és azt is sejti, hogy összegyűjtötték mind a 3 saját ereklyét, bejelenti, hogy vége a játéknak, győztek. Megnevezi a 2 játékost, aki szerinte vele egy csapatban van, és ha tényleg ők a csapattagok, megmutatják kártyáikat. Ha van náluk 3 saját ereklye, győztek. Ha a próbálkozó játékos rossz csapattagokat nevezett meg, vagy nincs náluk 3 saját ereklye, akkor ők veszítettek.

Nagyjából erről szól ez a nem túl bonyolult, de néhány kártya miatt azért nyelvfüggetlennek nem nevezhető kártyajáték (2-3 játék után már nem okoz gondot beazonosítani a kártyákat anélkül, hogy elővennénk a szabályt), így azokkal, akik először játszanak vele, nagyon jól el kell magyarázni mindegyiket. Azonban kellőképpen izgalmas, állandóan aktív mindenki, hiszen szinte minden körben dönteni kell, hogy adott helyzetben kit támogatunk, ami mindenképp előnyére válik a fent nevezett két hasonló játékkal  (Bang, Aranyásók) szemben. Nagyjából 1 óra a játék szabálymagyarázat nélkül, de ha 8-an, vagy 10-en játsszuk, akkor akár másfél órára, sőt, nagyon titkolózós és agyalós játékosoknál nem kizárt, hogy 2 óráig tartson - holott nem bonyolult, és nem is összetett.

Bonyolultság: 3. Könnyen megérthető, gyorsan elmagyarázható, de figyelni kella kártyákra.
Szerencse: 7. A játék kimenetelét nem feltétlenül befolyásolja, de azért mindenképpen megjelenik a szerencsea játékban - viszont ez szerintem nem zavaró.
Stratégia: 1. Minimális a stratégia szerepe.
Taktika: 9. Mindenképpen taktikai játék, hiszen mindig változik a helyzet.
Kommunikáció: 6. Nem lényegi eleme a játéknak, de csak ha csöndben ücsörgünk mellette, akkor kevésbé fogjuk élvezni a bunyókat. :)
Design: 7. Kicsi doboz, szép kártyák, amin ráadásul két nyelven egyszerre olvashatjuk, hogy mi az adott kártya funkciója.
Végső pontszám: 8. Túl hosszú, de egyébként nagyon rendben van a játék, bekerült a "beszerzésre tervezett" játékaim közé.

 

A két játék után ismét két csoportban folytattuk a napot: egy Power Grid és egy 7 Wonders játék volt "műsoron". Előbbiről korábban írtam már, továbbra is azt mondom: nagyon nagyon ki van találva a játék, a mechanikája és a kiegyenlítő funkciója nagyon a helyén van. Jelen játékban 6-an játszottunk, és a kiegyenlítettséget a végeredmény is mutatja: az első helyezett játékos (Lajos) 16 erőművet tudott ellátni, a második, harmadik és negyedik játékosok pedig 15-15 erőművet láttak el, és 41-38-18 pénz döntött a sorrendjükről. Most azonban előjött egy olyan "hiba", ami miatt egy darabig nem fogok vele játszani (ennek másik oka az is, hogy túl sokat játszottunk vele az utóbbi időben), ez pedig a következő: több, mint 3 órán át tartott a játék. Bár tudom, hogy ennek oka az volt, hogy a licitálás nagyon-nagyon lassan haladt, a 6 játékosból pedig 4 egyáltalán nem ismerte korábba a játékot, mégis, emiatt picit elfárasztott (egyébként 3. lettem).

 

A többiek közben játszottak egy 7 Wonders játékot heten, a győztesnek (ha jól emlékszem) 58 pontja lett, a második helyezettnek 56, tehát igazán kiélezett küzdelem volt. Új játékosok is érkeztek ekkorra, akik egy Ticket to Ride: Europe-ot játszottak végig, amiben megmuatkozott ismét, milyen fontos szerepe van a 3-3 állomásnak.

 

Mivel a Power Grid nagyon lassan haladt, rám nem jellemző módon, beszálltam a második 7 Wonders partiba: nagyon érdekelt a játék. A két játék közül továbbra is a PG-re koncentráltam, a szabályok csak felületes elmondását kértem, mégis próbáltam azért a 7 csodára is koncentrálni. (Az utóbbi időben annak vagyok már a híve, ha új játékot tanulok, hogy mondják el a fő tudnivalókat róla, aztán játszunk egy gyors, kevésbé gondolkozós menetet vele, így megismerve azt. Utána el lehet mondani a speciális dolgokat, amiket így már tudok mihez kötni, ezáltal gyorsabban megértem és elsajátítom a szabályokat).

Nem szeretnék összegzős véleményt mondani a játékról, megértem azokat, akik nem tartják olyan nagyra, mint amennyire híres lett az utóbbi időben a társasjátékozók körében, mivel szerintem semmi újdonság nincs benne, nem is mondható összetett játéknak, az sem mondható el róla, hogy csak a saját lépésemen múlik minden. Tehát egy átlagos játéknak számít. Viszont az átlagos játékok közül szerintem kiemelkedik, mert azokhoz képest letisztult a szabálya, gyorsan lejátszható (akár 7 emberrel ismegvan 1 óra alatt, még akkor is, ha csupa új játékossal játszunk) és szép a kivitelezése is. Mivel csak kártyajáték, számomra túlzó a doboz mérete és a játék ára is, de mechanikáját tekintve pozitív a benyomásom róla. Talán a Dominionhoz tudnám leginkább haosnlítani, ami szintén nem egy hű de nagy szám, mégis szívesen játszok vele. (Végül a hat játékos közül az 5. helyet tudtam megszerezni.)

 A kép az első 7 Wonders játékról készült, ebben én még csak megfigyelő voltam. :)

Ezek után 3 csapatra oszlottunk: az egyikben Power Grideztek, a másikban az Atlantic Starral játszottak, míg a harmadikban előbb egy Last night on Earth, majd egy Dixit került elő. Utóbbival kapcsolatban egy személyes vélemény: szeretem ezt a játékot, de próbáltuk más képekkel is, és mindig legalább olyan jó volt (ha nem jobb), mint az eredeti játék képeivel. Pontosan ezért nem tartom megfelelőnek az árát... Valamint az is érdekes számomra, hogy bár szeretem a játékot, szinte mindig leghátul kullogok. Vagy inkább fordítva írom: az is érdekes, hogy bár mindig leghátul vagyok a pontozótáblán, mégis szeretem a játékot! :)

A Last night on Earth játéknak csak a training, gyakorló feladatát/pályáját játszottuk végig. A játék hangulata iszonyatosan el lett találva, nagyon élveztem. Az azonban hátrány, hogy fegyver nélkül nem tudok zombit ölni, fegyvert viszont nehéz találni. Ha mégis hozzájutsz, akkor viszont nagyon könnyű elveszíteni azt. A szerencsefaktora óriási, de mindenképpen szeretnék vele majd máskor is játszani, valami komolyabb pályán. :)

 

A nap végeztével talán kijelenthetem, hogy mindenki nagyon jól érezte magát. Ennek köszönhetően terveink között szerepel egy következő, hasonló alkalom megszervezése, amikor ismét találkoznak a BÉTA és az SZTK klub tagjai. Köszönjük mindenkinek, aki segített a szervezésben, és köszönjük, hogy ilyen nagy létszámban együtt tölthettünk egy ilyen remek napot! További képek: itt.

Kellemes hetet és jó játékot kívánok mindenkinek: Csibu

Szólj hozzá

horror szerepjáték történelmi hajós sztk kereskedelmi kártyajáték táblásjáték kooperációs családi játék partijáték