2010. ápr 18.

Wooly Bully – a bárányok bégetnek

írta: -csibu-
Wooly Bully – a bárányok bégetnek

Üdv újra itt!

 
Húzópaklink ismét működésbe lendült és egy újabb bejegyzéssel gazdagodik, ma a Wooly Bully nevű játékkal fogunk közelebbről megismerkedni. Ebben a játékban leginkább bárányokkal fogunk találkozni, de mint minden bárányokkal foglalkozó műben megjelenik a farkas, itt sem várat sokat magára. Ahol viszont farkas van, ott (remélhetőleg) vadász is van! Ezt a logikát követve és eme nagy bölcsességen rágódva, javaslom, nézegesd meg az alábbi képeket, így hangolódj rá eme aranyos játékra!
 
 
 
 
 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
A játék története a következő: minden játékosnak vannak saját színű (és mintájú) bárányai. A cél, hogy egy-egy karámunkon belül minél több bárányunk legyen. Mint az oldalsó fotón is látható rengeteg lapkát tartalmaz a játék. Ezeknek többségén (lásd a fekete zsákon elhelyezetteken) különböző színű bárányok vannak, különböző típusú karámelválasztó vonallal (értsd: kerítés). Ezen lapkák további érdekessége, hogy mindkét oldalára van nyomtatva, és az azt birtokló játékos dönti el, melyik oldalt akarja felhasználni. Jobb oldalt látható négy lapka 1-1 emberrel, báránnyal a kezében. Ők mi vagyunk! Mindannyian véletlenszerűen választunk egyet a játék elején, ez fogja meghatározni, ki-milyen birkák gazdája. Ez a játékban mindaddig titok és csak mi tudjuk, amíg vagy fel nem fedjük magunkat (ez akkor történik meg amikor a kép bal oldalán látható 4 extra kártyából a sajátunkat ki nem játsszuk), vagy amíg rá nem jönnek. A játékot tovább csavarják a farkas, illetve vadász lapkák. Azon területek, amik érintkeznek azzal az erdővel, ahol bárány van, a játék végi pontszámításnál nem számítanak, őket megette a farkas – kivéve, ha adott erdőbe a játék végéig kerül egy vadász és leöli a fenevadat! Az utolsó lapka (a kép közepén levő) a játék kezdőlapja, a falu közepe, ahonnan kezdődik a játék.
 
A játék, ami a következő módon halad: minden játékosnak van 3-4 lapkája (csak ő láthatja), amik közül az egyiket leteszi a középen lévő lapkához, hasonlóan a Carcassonne szabályához (minden oldalnak szabályosan kell érintkeznie, erdőnek erdővel, piros bárányos karámnak piros bárányos karámmal, falunak faluval, stb.), majd felhúz helyette egy újat. Ez így megy körről körre, amíg el nem fogy az összes lapka. A játék végén az nyer, akinek a legnagyobb saját karámja van. Mint látható egyáltalán nem bonyolult a játékmenet, és ez előny a gyermekes családoknak, már általános iskolás kortól játszható és nagy élményt nyújtó játék.
 
Ami nagyon pozitív a játékban az elsősorban a játék eleji bizonytalanság: vajon melyik színnel vannak a többiek? Ez azért is nagyon jó ötlet, mert ha keresztbe akarunk tenni egy játékosnak, nem biztos, hogy az sikerül, mert nem lehetünk benne biztosak, hogy azokat a bárányokat terelgeti-e ő. Ettől függetlenül nagyon könnyen lehet a más kárára „építkezni”, így a játék felénél (amikorra általában mindenkiről kiderül a „titok”) elkezdődik, egyfajta „ellenépítkezés”. Így nagy a konfrontáció, ami viszont elveheti a gyerekek kedvét, erre vigyázzunk! További előny a játék szépsége, minősége. A Carcassonne-nal nem veheti fel a versenyt, de könnyedebb kikapcsolódást kedvelőknek kiváló játék. 30 perc alatt lejátszható egy játék, akár ketten, akár hárman, akár négyen játsszuk.
 
A negatívum a hosszú várakozási idő, ami sok-sok játéknak hátránya: míg valaki éppen lapkát próbál lehelyezni, addig csöndes várakozással telik az idő, nehéz (bár lehet) előre gondolkodni a későbbi lépéseken. A szerencse szerepe megvan ugyan, mégsem akkora, mint a Carcassonne esetében, mivel itt egyszerre több lapka is a kezünkben van, ráadásul mind kétoldalú! De ez hátrány is, hiszen sokkal több idő végiggondolni, melyik lapka lehelyezésével járunk jobban. Ráadásul a kisebbek a kezükben is nehezen tudják állandóan szorongatni a sok lapocskát (ami ráadásul idővel egyre több lesz a játékszabály egyik pontja miatt). Ettől függetlenül mi szeretjük. Bár ritkán kerül elő (ha már lapkás játék, akkor inkább a már említett Carcassonne), nem válnék meg tőle, kellemes kikapcsolódás játszani vele!
 
Értékelésem, számokban:
Bonyolultság – 2 (ez alatt értendő a játék szabályainak értelmezése)
Szerencse – 4 (minél magasabb, annál nagyobb a játékban a szerencse szerepe)
Stratégia – 3 (minél nagyobb repertoár áll rendelkezésünkre a nyerő lépések kigondolásán annál nagyobb ez a szám, illetve jelzi azt is, mennyire eleme a játéknak az előre gondolkozás, a megfelelő stratégia eldöntése)
Taktika – 7 (minél nagyobb, annál inkább jellemző a játékra, hogy nem egy előzetesen kitervelt stratégiát követünk, hanem az adott szituációkban kell kiváló döntéseket hoznunk, ahhoz, hogy nyerjünk)
Kommunikáció – 2 (a játéknak mennyire része, hogy a játékosok kommunikáljanak egymással)
Design – 6 (a szép külső, a minőség és a praktikusság mennyire jellemző a játékra)
Végső pontszám – 6
 
Remélem sikerült kedvet csinálni egy kis bárányterelgetéshez, de csak óvatosan, a farkas mindig a legváratlanabb pillanatban ugrik elő a sűrűből! ;)
 
Csibu

 

Szólj hozzá

gyerekek lapkalerakós családi játék