Citadella, a karakterek játéka
Üdvözöllek!
Ma is felhúztunk egy kártyát paklinkból, mely a Citadella társasjáték, így most erről olvashatsz egy kis beszámolót! De mi is az a citadella? A magyar értelmező szótár szerint fellegvár, egy utolsó menedékként szolgáló önálló erőd egy váron belül. Nekünk, játékosoknak (lehetünk akár 2-en, akár 7-en, vagy a kiegészítővel még többen) egy-egy várunk van. Ezt a várat kell építgetnünk kártyalapokkal, amik különböző épületeket adnak hozzá várunkhoz.

A vár hatalmas, kaphatnak helyet benne egyházi (kék) épületek, például kápolna; kereskedelmi (zöld) kerületek, például piac; királyi (sárga) épületek, például palota; katonai (vörös) épületek, például várbörtön és végül különleges bónuszokat adó lila épületek, például csillagvizsgáló. Minden épületnek ára van, 1 és 6 közötti aranyba kerülnek. A játék lényege, hogy ilyen épületekből legalább 8 legyen a saját várunkban megépítve – de nem feltétlenül az nyer, aki leghamarabb elkészül ezzel! Ha valaki megépíti utolsó épületét (és senki nem rombolja azt le abban a körben) akkor vége a játéknak és pontozás alapján dől el ki az első! Bár igaz, hogy aki leghamarabb befejezi a játékot, pluszpontot kap, de az is pluszpontokat kap, aki mind az 5 színből legalább 1 területet várába épített! A többi pont pedig attól függ, kinek hány pontosak a területei! Például, ha valaki felépít 4db 2-2 aranyba kerülő, valamint 3db 3-3 aranyba kerülő épületet, akkor az ezekből kapott pontja, csak 17 (4*2=8 + 3*3=9), míg ha valakinek csak 5 területe van, de mindegyik 4 aranyba került, akkor az 20 pontot ér (5*4)! Ezért is nagyon oda kell figyelni arra, hogy mikor, milyen épületet vásárolunk meg nehezen összegyűjtött aranyunkból.
Na de hogyan szerzünk aranyat és épületkártyákat? Itt jön a játék különlegessége és nagyszerűsége, ami miatt mindenkinek ajánlom! A játék során minden körben 8 karakter közül választhatunk, akik segítségét kérhetjük különböző céljaink elérése érdekében. Ez a választás titkos, mindenki csak 1 karaktert választhat magának, és sosem lehetünk benne biztosak, hogy ami nincs a választható karakterek között azt biztosan választotta-e már valaki, mert minimum egy karaktert véletlenszerűen képpel lefelé kiteszünk a pakliból. Minden körben választhatunk más karaktert is természetesen, ezért nem klasszikus szerepjátékról beszélünk, de megtalálható benne ez az irány is. De mit is tudnak a karakterek? Az Orgyilkos megölhet egy karaktert, aki kihagyja azt a kört, a Tolvaj ellophatja valaki aranyát, a Mágus cserélheti a még ki nem játszott épületkártyáit vagy más játékossal, vagy a „paklival”. A Király fogja a következő körben elkezdeni a választást a karakterek közül és a sárga területei után +1 aranyat kap (nevezhetjük adónak is). A püspök a kék területek után kap aranyat és a hadúr nem tudja elpusztítani területeit, a Kereskedő a zöld területek után kap aranyat és az akciója után még +2 arany üti a markát. Az építész több épületlapot húzhat fel és többet is építhet adott körben, a Hadúr lerombolhat egy épületet (a rombolás 1-el kevesebb aranyba kerül, mint amennyi a lerombolandó terület ára) és +1 aranyat kap minden egyes vörös területei után. A játék legfontosabb része a karakterválasztás. Fontos, hogy olyan karaktereket válasszunk, akikre tényleg szükség van, de arra is ügyelni kell, ne tudják „kiszagolni” a többiek, hogy mit választottam, különben könnyen keresztbe tehetnek nekem.

Négy karakter főleg más karakterek ellen dolgozik, négy karakter pedig főleg a saját hasznot keresi. Így sok kör fog eltelni, mire valaki mind a 8 kerületét felépíti, hiszen ha valaki olyan karaktereket választ, amikkel a többieket hátráltatja, igazából önmaga sem halad sokat előre. Ellenben, ha a saját hasznát keresi a karakterekkel, akkor szinte biztos lehet benne, hogy azon játékosok, akik az orgyilkos, tolvaj, hadúr, mágus négyesből választottak, megpróbálnak majd neki keresztbe tenni. Ettől függetlenül egy 30-45 perc alatt lejátszható egy játék 4-5 főnél, de bármennyien is vagyunk, 1 óra alatt mindenképp vége – és ez pozitívuma a játéknak.
Miután megismertük a játék két legfontosabb elemét, az épületeket és a karakterlapokat, nézzük meg, miből is áll egy játékos köre:
- karaktert választunk
- miután mindenki választott, a jelenlegi Király egyesével, sorrendben szólítja a karaktereket, akik elvégzik a saját körüket
- amikor ránk kerül a sor bejelentjük, melyik karakterrel vagyunk éppen, majd választhatunk: vagy kérünk két aranyat; vagy felhúzunk 2 épületkártyát, amiből csak az egyiket tarthatjuk meg
- egy épületet felépíthetünk, ha van rá elég aranyunk
- a kör bármelyik szakaszában használhatjuk karakterünk adta képességeinket.
Így egy kör valóban gyors, pörgős tud lenni, az egyedüli ahol sokat kell várakozni egymásra, az a karakterválasztás. Egyesek nagyon sokáig tudnak rajta gondolkozni, éppen melyik karaktert válasszák, és ilyenkor bizony a többiek élete merő unalom. Talán csak ez az egyetlen, komoly negatívuma a játéknak, illetve még van egy. Mindig nagyon óvatosan bánunk a játékainkkal, keverésre is figyelünk, ennek a játéknak a lapjai – főleg a karakterlapok – gyorsan kopnak. Érdemes legalább a karakterlapokat fóliával befedni, különben később már a lap hátát látva is tudni lehet, ki melyik karaktert választotta és az elveszi a játék lényegét.

Jó hír számunkra, hogy a játék kapható magyarul, ráadásul a kiegészítő alapból benne van a magyar dobozban, így megéri megvenni (kb. 4000,- forint) Bruno Faidutti játékát. A kiegészítőben +10 karakter és rengeteg új lila (különleges bónuszt adó) épület van!

A játék előnye, hogy nagyon egyszerű, 10 perc alatt mindenki megérti. Bár a karaktereket nekik több idő tanulmányozni, addig, amíg más választ, elolvashatja a játékszabály ezen nem túl hosszú részét. Nálunk nagyon bevált, én szeretem ezt a játékot. A szerepjátékokhoz közömbösen állok, van amit kedvelek, van amit nem, de ez mindenképpen elnyerte a tetszésem. Aki még nem próbálta ki sürgősen tegye meg, sok sikert mindenkinek az „Intrikák Játékához”! ;)
Osztályzataim számokban:
Bonyolultság – 3 (ez alatt értendő a játék szabályainak értelmezése)
Szerencse – 5 (minél magasabb, annál nagyobb a játékban a szerencse szerepe)
Stratégia – 2 (minél nagyobb repertoár áll rendelkezésünkre a nyerő lépések kigondolásán annál nagyobb ez a szám, illetve jelzi azt is, mennyire eleme a játéknak az előre gondolkozás, a megfelelő stratégia eldöntése)
Taktika – 8 (minél nagyobb, annál inkább jellemző a játékra, hogy nem egy előzetesen kitervelt stratégiát követünk, hanem az adott szituációkban kell kiváló döntéseket hoznunk, ahhoz, hogy nyerjünk)
Kommunikáció – 2 (a játéknak mennyire része, hogy a játékosok kommunikáljanak egymással)
Design – 5 (a szép külső, a minőség és a praktikusság mennyire jellemző a játékra)
Végső pontszám – 8
Csibu