2013. jan 30.

Regényből játékot

írta: ZsGábor
Regényből játékot

 pic212815.jpg

A játék, amit bemutatnék a The Pillars of the Earth, amit Ken Follet, Katedrális című regénye alapján készítette Michael Rieneck és Stefan Stadler páros. A regényt nem ismerem, így arról nem tudok nyilatkozni, mennyiben tesz hozzá a játékélményhez vagy vesz el belőle. A játékban a katedrális építésében veszünk részt, a felbérelt mesterembereink segítségével, akik a szerzett nyersanyagokat alakítják győzelmi pontokká. Közben különböző események és társak segíthetnek minket, de akár hátráltathatják is a pontszerzést. A játék 2007-ben Spiel des Jahres jelölt volt, és több országban nyerte el az év játéka díjat.

 

A doboz tartalmazza a játéktáblát, ami nagyon szépre sikerült. A sok helyszín jól elkülöníthepic268878.jpgtő a játéktéren mégis egységes az egész. Kapunk egy pakli kártyát, amin a mesteremberek, az események és az előnyöket adó különböző személyek vagy tárgyak találhatók. Sok fa jelzőt is mellékeltek a különböző nyersanyagokhoz, illetve a játékosok munkás és építész bábuit. Magát a katedrálist 6 elemből építhetjük fel, minden fordulóban egy újabb elemmel bővül. Ötletes és hangulatos megoldásnak találom így jelezni az eltelt fordulók számát. Nagyon illik a játékhoz. A kézműveskártyák rajzai is jól sikerültek és egyértelműek. Az ábrák segítségével könnyen rá lehet jönni mire is használhatjuk. Mivel magyarul nem jelent meg a játék, ezért a feliratok, az előny és eseménykártyákon idegen nyelven vannak. Szerencsére a magyar fordítása már megtalálható az interneten, így ez senkinek nem jelenthet hátrányt, de ha a játékosok között is van olyan, aki le tudja fordítani őket akkor meg is van oldva a probléma, hiszen mindenki számára láthatóak a kártyák. A játék előtt egy vászonzsákba beletesszük mindenki építész bábuit, amiből az aktuális kezdőjátékos húz majd.

 pic283410.jpg

Egy kör három fázisból áll. Az első fázisban minden játékos választ a nyersanyag- és kézműveskártyák közül. A nyersanyagokért megfelelő számú munkást kell a bányákhoz illetve az erdőhöz tenni. A kézművesek felbérléséért pedig az aranykészletünkbe kell belenyúlni. Ha valaki nem tud, vagy nem akar választani, akkor passzolhat és a maradék munkása után majd aranyat kap. Ha mindenki passzolt, akkor kezdődik a második fázis, és a kezdőjátékos a zsákból húz egy építészt, ami lehet a sajátja vagy a többieké is. A táblán található egy költség sáv, ami 7-től 0-ig van számozva. Az a játékos akinek az építészét kihúzták dönthet, hogy 7 aranyért lehelyezi a tábla egyik helyszínére, vagy a 7-es mezőn hagyva a forduló végén ingyen lerakhatja a még szabad mezőkre. Ezután a költségkő az eggyel kisebb értékre kerül, így az építész lehelyezése már csak 6 aranyba kerül. Ha a jelző eléri a nullás értéket a további bábuk táblára helyezése nem kerül semmibe. Miután minden építész kihúzásra került és, vagy a játéktáblára, vagy a költségsávra lett lerakva, a maradék bábukat ingyen az üres helyszínekre helyezhetjük.

pic580946_md.jpgAz utolsó fázisban a játékosok végignézik az egyes helyszíneket, és végrehajtják az adott, helyszín hatásait. Először az eseménykártyát fordítunk fel és nézzük meg, hogy hat a játékosokra. Előnyük és hátrányuk egyaránt lehet (pl.: A nyersanyagkártyák eggyel többet termelnek, vagy három építész helyett csak kettőt használhatsz a következő fordulóra).  Persze akinek az építésze a Püspöki szék helyszínén van a rossz esemény rá nem hat. A megmaradt munkások után kapunk aranyat a malomból, Kinsbirdge-nél pedig előnykártyákhoz, míg a kolostorban győzelmi pontokhoz juthatunk. Az erdő, kő- és homokbánya nyersanyaghoz, a királyi udvarban adómentességhez, illetve aki először rakta oda bábuját még fémhez is jut. Az adó értékét mindig egy dobókockával határozzuk meg az adott fordulóban. Shiringben mesterembereket és plusz munkásokat szerezhetünk, és a piacon a nyersanyagokat adhatunk el illetve vásárolhatunk. Ezután a mesterembereink segítségével győzelmi pontokat szerezhetünk, a nyersanyagaink felhasználásával. Felhelyezzük a templom első elemét a táblára és kezdődik a következő forduló.

pic213339.jpg

A játék szerintem nem túlságosan bonyolult mégis összetett annyira, hogy lehessen benne taktikázni, különböző stratégiákat kigondolni. Mivel minden esemény-, és előnykártya nem kerül játékba ez egy kis változatosságot visz bele.  Azoknak, akik szeretnének egy kicsivel komolyabb játékot, de mégsem több órát eltölteni az asztalnál, csak ajánlani tudom. A kiegészítőjével új helyszínek és új kártyák kerülnek a játékba, illetve 6 fővel is játszhatjuk.

Véleményem számokban összefoglalója:

Bonyolultság – 5. Elsőre soknak tűnhetnek a helyszínek a táblán, de pár játék után nem okoz gondot. A kártyák rajzai pedig szerintem egyértelműek.

Szerencse – 3. Az eseménykártyák, és az adó mértékének meghatározása növeli a szerencse szerepét, de nem annyira, hogy teljesen ez határozza meg a játék kimenetelét.

Taktika – 7. Érdemes előre gondolkodni, hogy minél jobb mesteremberekhez juthassunk, megszerezzük az előnykártyákat, és persze maradjon elég a aranyunk a következő fordulóra, ami nem mindig sikerül.

Kommunikáció - 2. Elsősorban mindenki magának gyűjtöget, próbál minél több pontot szerezni.

Design – 10. A tábla gyönyörű, a kártyák grafikái is nagyon szépek. A sok fa jelző, bábu és a templom is nagyon jól sikerült.

Végső pontszám – 8. Egy könnyed mégis gondolkodtató játék szép kivitelben. Bátran ajánlom mindenkinek.

ZsGábor

Képek forrása a www.boardgamegeek.com

 

Szólj hozzá

történelmi építés táblásjáték családi játék worker placement