2015. sze 10.

Szuperluminancia - A kombinációk gazdag tárháza

írta: -csibu-
Szuperluminancia - A kombinációk gazdag tárháza

rftg2.jpgBiztosan előfordult már veletek is az a bizonyos impulzusvásárlás. Az addig teljesen ismeretlen, érdektelen tárgyra hirtelen, sok esetben magatok sem tudtátok miért, de óriási birtoklási vágy izzott fel: nekem ez kell! Azt hiszem, a társasjáték világban is vannak ilyen esetek. Az, hogy végül mennyire válik be a játék, melynek megvételét nem igazán követte komoly, napokig tartó utánajárás és pro-kontra érvek dilemmája, már más kérdés. Mondjuk ilyen szempontból szerencsésnek gondolom magam. Általában ezek jól sültek el nálam. És jól sült el most is, amikor pár óra leforgása alatt meghoztam döntésem: beszerzem a Roll for the Galaxy-t!

Azt a játékot, melynek egy Race for the Galaxy nevű, igen megosztó, mégis sikereket begyűjtő kártyajáték az alapja. A 2007-es, 109 kártyát tartalmazó kártyajáték egy újabb lépcsőfok volt felfelé a gyűjtögetős kártyajátékok és a parti jellegű kártyajátékok gyűrűjéből, melyből addigra már tényleg teli volt a padlás. Viszont, bár összetettsége nem komoly mértékű, mégis bonyolultnak számít(ott) a maga nemében. Fázisok, szimultán körök, és a szabályban 4 db A/4-es oldalon részletezett ikonrendszer. Egyszóval minimum 4-5 játék kell hozzá, hogy teljességében átlássuk, megértsük és ne folyton kérdezősködjünk, hogy mi mit jelent. Ami ráadásul a lényegi elemét adja, hiszen olyan képességeket szerzünk velük, melyeket más képességekkel összekapcsolva "szuperkombózhatunk". Hiba esetén pedig borul minden. Viszont a téma kárpótol mindenkit: űrbirodalom építés felfedezéssel, tudományok kutatásával, bolygók felfedezésével, kereskedelemmel (pénzért vagy győzelmi pontért), és termeléssel.

A Race For the Galaxy (2007) játék közben:rftg1.jpg

Hét évvel később aztán csatlakozott az eredeti készítőhöz, Thomas Lehmann-hoz Wei-Hwa Huang és együtt, a Rio Grande Games égisze alatt elkészítették a Roll for the Galaxy-t, mely körülbelül olyan érzést ad, mint amikor a Warcraft első része (1994!) után megjelent annak talán legsikeresebb epizódja, a Warcraft 2. Sok jelentős változást nem hozott, de megszépítette, játszhatóbbá tette és hangulatosabb, élvezetesebb, kellemesebb játékélményt okozott egy-két apró, mégis szuper újítással. Ezt tette most a Roll for the Galaxy is.

A játék alapjai megmaradtak, azaz szinte folyamatosan szimultán haladnak a játékosok (így 5 fővel is kizárt, hogy 60 percnél tovább tartson, ami mostanság különösen értékelendő), fázisról fázisra. Előbb kutatnak új bolygók és tudományok után, aztán kifejlesztik a megtalált tudományt, benépesítik a megtalált bolygót, míg végül a bolygóikra árucikket termelnek, amit aztán hajókkal elhoznak, hogy pénzt, vagy pontot szerezzenek belőlük. A pontok szerzésével megpróbáljuk magunkat az első helyre juttatni a játék végére, míg a pénzzel újabb "akciólehetőségeket" szerzünk, amiket felhasználva egy-egy fázisban gyorsabban haladhatunk majd előre.

A játék abban a körben (végre nem azonnal! köszönöm!) véget ér, ha az előre kiszámolt (játékosonként 12 pontot teszünk a közösbe) győzelmi pont elfogy, vagy ha az adott körben valaki felépíti 12. bolygóját/tudományát. Ekkor a lapkák által reprezentált bolygók és tudományok pontokat hoznak, no meg a kereskedésből szerzett győzelmi pontjainkat is összeadjuk és akinek több van, nyert.

+ a lapkák kétoldalasak, így elég belőlük 55, mégis nagy a változatosság
+ az utolsó kört végigjátsszuk
+ a játék szimultán zajlik, így viszonylag gyors
+ letisztult szabályrendszer, ami kellett megmaradt, ami kellett változott
- nincs jelentős interakció, a játék 90%-ban szoliter

rftg3.jpg

Ami pedig óriási jelentőségű: az ikonrendszer érthető! Annyira, hogy nagyjából magyarázni sem kell. Ha meg valaki mégis úgy érzi, kellene neki egy kis help, akkor azt bőven, átláthatóan meg is találja a saját, jó magasra elkészített, masszív paravánja mögött. Ugyanis a Roll for the Galaxyban paravánt is kapunk, no meg 110 egyedi kockát 7 színben és játékosonként 1-1 nagyon jó minőségű poharat, amik a kockadobást teszik könnyebbé. A játék legelső fázisa ezen kockák, vagy más néven: a lakosság menedzselése. Mindenki kap kezdő kockákat, függően attól is, milyen alapterületeket húz az előkészületek során. A poharába helyezett kockákkal mindenki egyszerre dob a paravánja mögött, majd ezeket elhelyezi egy kis táblácskára, ezzel megszabva, hogy melyik lakos mely fázisban szeretne cselekedni. Ez adja a játék sava-borsát, ugyanis a kockák lehelyezése bár nem nélkülözi a szerencsét, számos olyan alapvető mechanizmus van, amivel átpakolhatjuk máshová is a kockákat (pl. az egyik alapból jokernek számít); illetve a fejlesztések is komoly mértékben segíthetnek számunkra ez ügyben. Ha mindenki elrendezte kockáit (itt lehet holtidő, hiszen ha valaki éppen csak 1 kockával dobott, az gyorsabb lesz, mint aki éppen 6 kockával próbálja eldönteni azok legjobb kombinációját).

rftg4.jpgEnnek a 0. fázisnak az érdekessége, hogy minden játékos csak egy olyan fázist választhat, ami mindenképpen bekövetkezik, de ha egy fázist te kiválasztottál, akkor az a többieknél is bekapcsol. Így az 5 fázis közül általában csak 2-4 fázis fog bekapcsolni. A többi fázisra elküldött kocka viszont nem vész kárba, ezek egyből visszakerülnek a pohárba, míg a többiek, akiket szépen sorban felhasználunk a különböző akciókra, NEM a pohárba mennek vissza, hanem a saját táblácskánkra. Innen pedig darabját 1 pénzért tudjuk rávenni: másszon vissza a pohárba és dolgozzon nekünk újra! :) Ez a fajta kockázatmenedzsment és akciópont rendszer keveredés, kombinálva saját épületeinkkel és azzal a gondolattal, hogy vajon a többiek milyen fázist fognak kiválasztani, óriási hangulatot adnak a játékhoz, szerintem. Ez az a pont, ahol a játék végre élvezetessé válik és nem olyan agyégető lefárasztás lesz, mint elődje esetén.

+ letisztult ikonrendszer
- kockákkal való akciózás, ami magában hordozza a szerencsét
+ viszont ez a szerencse rendkívül nagy mértékben befolyásolható
+ kockázatmenedzsment és akciópont rendszer letisztult keveredése
+ kapunk egy olyan mechanizmust (1 pénzed van mindig) amivel lehetetlen, hogy valaki beragadjon
- csalási lehetőség... persze ez sokszor meg sem fordul a fejünkben, de azért az ördög sosem alszik :(

Az igazi fejlődést, azt az érzetet, hogy űrbirodalmat építünk, tökéletesen megkapjuk. A kétoldalas (egyik oldalán bolygó, másikon kutatás) lapkákat egy gigantikus méretű zsákból húzzuk, így pedig újra mi döntünk: melyik oldalával akarjuk megtartani. Ha pedig nem tetszik amit húztál? A következő akcióval majd eldobod, cserébe eggyel többet húzhatsz és mindkettő új lapot megtarthatod! :) Tiszta haszon!

Ezt az egyszerű de nagyszerű játékot pont ez teszi őrülten szuperré: állandóan döntéshelyzetek előtt vagy, de ezek a döntéshelyzetek nem agyégetőek, nem frusztrálóak, mégis kellő mélység van bennük. Így tökéletes elegyet alkotva annak is jó kikapcsolódás lehet, aki szereti az agyégető játékokat, mert megkapja azt a fajta kombinációt, amit mondjuk az 51st State-ben is szeretünk; de annak is remek alkalom a játékra, aki kevésbé gamer, csak kivételesen rávehető volt, hogy játsszunk egyet. :)

+ gyönyörű, kétoldalas lapkák
+ minőségi komponensek (kockák, pohár, paraván, húzózsák)
+ jó határpont a gémer és a belépő szint között
- a lapkákon az ikonrendszer többnyire egyértelmű, de olykor jelentős a szövegezés is, ezért mindenképp a nyelvfüggő kategóriába sorolom; amit azonban könnyen orvosolhatunk azzal, ha egyetlen játékos ért angolul, vagy ha készítünk ezekhez egy kis áttekintőt; sajnos a paraván belső szövegezése sem nyelvfüggetlen
- nem ad annyi újdonságot, hogy aki a Race for the Galaxy-t nagyon kedveli, beszerezze ezt is

rftg5.jpg
No, hát ez lenne a Roll for the Galaxy, melyhez már bejelentették a kiegészítőt is, nem véletlenül. Bár még csak első évét tapossa, már most a 40. a BGG ranglistán, a stratégiai játékok közül pedig a 24. Összesen 4519 szavazattal rendelkezik, ebből 772 db 7-est, 1854 db 8-ast, 993 db 9-est és 406 db 10-est kapott - eddig. Az én pontszámomra sem kel sokat várni! ;)

Értékelésem, számokban:
rftg6.jpgBonyolultság – 3. Fontos, hogy tisztában legyünk a kockák lehelyezésének módjáról. Mivel ez titkos és szimultán, a játék előtt paraván nélkül gyakoroljunk. A többi egyértelmű lesz. Bár a játékra 14+ van írva, szerintem már játékokhoz szokott 10 évesekkel is lehet tenni egy próbát.
Szerencse – 4. Nem jelentős a szerencse, de jelen van. Viszont irányítható, befolyásolható, ráadásul ha épp pechesen dobtál, akkor az emiatt nem felhasznált kockáidat visszakapod a következő körre. Ha pedig nem a te kombinációdhoz illő lapkát húztál, akkor legközelebb eggyel többet húzol. Ennyi és ennyire kezelhető szerencse nálam teljesen megfér egy játékkal!
Stratégia – 8. Ízig-vérig stratégiai játék, előretervezéssel. Ez ráadásul mások által vagy a kocka által sem igazán befolyásolódik, maximum a szerencse nehezít be.
Taktika – 3. A kidobott kockáink elhelyezése és a felhúzott lapkák során azonnali döntést kell hoznunk, ami kicsit taktikaivá is teszi a játékot, de ha a stratégiánk kellően alapos, olyan lesz, mintha nem is lenne taktikai elem.
Kommunikáció – 1. Ismét egy olyan játék, ahol elkockázgatunk, pakolászunk egymás mellett. A fáradt estékhez tökéletes, de a nevetgélősebb alkalmaknak keresztbe tesz. Kb. semmilyen kommunikációnk nincs, amit a játék generálna. Persze lehet közben mesélni a többieknek milyen kombóval mit hoztunk össze, de a szimultán mivoltából fakadóan ez csak alternatív lehetőség.
Design – 9. A tartozékok szuperek. Nem beszélve a gyönyörű lapkákra tett grafikákról. Talán a kockák nyomtatásán a pár mm-es elcsúszások zavaróak, az 5 és 10 pontos győzelmi pontok is feleslegesen furák; illetve a játék ára is magasabb talán a kelleténél, de amúgy nagyon rendben van. Ha nyelvfüggetlen lenne még így is megkapná a 10 pontot.

Végső pontszám – 9. Aki szereti a kombinációs, űrbirodalom építős, viszonylag rövid, de akár 2, akár 5 fővel is remekül működő könnyed, mégis kellően mély játékokat, annak a Roll for the Galaxy tökéletes választás. Aki szerette elődjét, annak ez még nagyobb öröm lesz, aki azt nem szerette (ilyen vagyok én is), annak egy új lehetőség, hogy megszeresse más formában. Szóval vessétek bele magatokat és írjátok meg, nektek hogy tetszett. Engem levett a lábamról!

Jó játékot!
Csibu

További ajánlott olvasmány: CFP (bodaster) és RaveAir

Képek: 1) W. Eric Martin 2) Ville Inkiläinen 3) Andrew Brooks 4) Steph 5) Steph 6) Mike Sweeney

Szólj hozzá

kutatás sci-fi szerencse civilization kockajáték családi játék eurogame