Chi-hu-hu
Az alábbi játékbemutató, a 2008-ban megjelent Chicago Expressről - mely valójában az egy évvel korábbi Wabash Cannonball továbbfejlesztett, tökéletesített változata - Gador írása, fogadjátok őt is szeretettel íróink között! :)
A Chicago Express Amerika ipari felvirágozásának korába repít vissza bennünket. A „repít” mondjuk nem teljesen helytálló, ugyanis vonattal érkezünk... reménység szerint a legügyesebb befektetők elit klubjába.
A csalogató, viszonylag nagy doboz karácsonyfa alól került a családi asztalra. Jó választásnak bizonyult, a doboz és tartalma szép, a játéktábla remek hangulatot teremt, az alkatrészek igényesek és tartósak, a szabályok egyszerűek.
A játékban tőkeerős befektetőket alakítunk, célunk az, hogy a végelszámoláskor miénk legyen a legnagyobb készpénzállomány.
A tervező
A játék tervezője Harry Wu. Nem, nem az 1937-es születésű, emberjogi aktivista, hanem a Samarkand és még egy rakás más vonatos játék tervezője. A grafikáért pedig Michael Menzel felelt, ami valljuk be, meg is látszik a játékon. Vele nemrégiben készült interjú, itt és itt.
![]() |
![]() |
Játékmenet
Ennek érdekében 3 akció közül választhatunk: aukción részvényt vásárolunk, amiből osztalékot kapunk, a minél nagyobb osztalék érdekében fejlesztjük a vasútvonalainkat az akción a társaságnak szerzett pénzből, illetve fejlesztünk egy bizonyos területet. Minden kör addig tart, a választható akciók közül el nem fogy kettő.
Licitálás
Részvényhez licit során jutunk. Kezdetben 4, majd idővel egy ötödik társaság részvényei is megnyílnak előttünk. A részvények árát alapvetően a cég árbevétele, illetve a forgalomba kerülő részvények száma határozza meg. A kikiáltási ár mindig az adott részvénnyel szerezhető osztalék (felfelé kerekítünk a játékban). Amikor ránk kerül a sor, eldönthetjük, hogy magasabb árat ajánlunk, vagy épp passzolunk, és ezzel biztosan lemondunk az adott részvényről. A társaságok részvényszáma eltérő, 2-6 között változik.
Mivel ez így elég száraznak tűnik (és családi játékhoz képest túlontúl komolynak is), itt egy egyszerű példa: a zöld színű New York Central társaság bevétele 25 dollár. A korábbi licitek során már két részvény gazdára talált, tehát a harmadik, most licitre bocsátott részvény kikiáltási ára (25/3, felfelé kerekítve) 9 dollár. Aki többet ad érte, az viszi a részvényt. Azonban ha többet ajánlunk, mint amennyi tőkével rendelkezünk, a bank elveszi az összes tőkénket, és a legjövedelmezőbb részvényünket licitre bocsátja.
Pályabővítés
A bevételi szintünk pályabővítéssel növelhető. Egy fejlesztéssel 3 mezőnyit növelhetjük a társaság vonalainak hosszát (és persze bevételeit), feltéve, ha van a társaságnak elegendő liciten szerzett tőkéje. Ugyanis a társaság kizárólag a licit során bevont tőkét használhatják pályabővítésre. A terepszakasztól függ, hogy mennyibe kerül egy-egy szakasz (vonatocska) kiépítése. Persze a hegyvidékeken és erdőkben nem futhat akármennyi sin, ezért okosan - akár a rivális társaságokat kiszorítva - lehet a saját pályának növelni. Érdemes minél jövedelmezőbb városokat bekötni, ezzel növelve a profitunkat.
Játékmező fejlesztése
A városoknak két fajtája van: iparváros, amely egyrészt többször is fejleszthető (szemben a normál játékmezővel), illetve az egyszerű városok, amelyek eltérő módon növelik a bevételeinket, mégis jóval kisebb mértékben, mint az iparvárosok. Lehetőségünk adódik a vasútvonalaink mentén a az erdős pályaszakaszt is fejlesztenünk, ebben az esetben a társaságunk jut némi készpénzhez. Ez kiváló támogatási forrás a kiürült kassza esetére.
Összefoglalás
A szabályok egyszerűek, a játék könnyen tanulható. Kellően összetett, de mégsem túlságosan bonyolult. A játékot 2-5 játékos játszhatja, ettől függően kell a stratégiánkat alakítanunk. Az együttműködés fontos, persze a végén csak egy győztes lehet. Egy-egy fejlesztés ugyanúgy (vagy akár jobban) segítheti a másikat, mint bennünket. Figyeljük a másik bevételeit - az elején még könnyű, amíg csak néhány részvényünk van - mert a játék vége hamar eljön. Körülbelül egy óra kell egy partihoz. Ami után óhatatlanul jön a következő, a most majd jobban taktikázom felkiáltással. Ajánlom a játékot, akár kezdőknek is, de családi játéknak mindenképp. Negatívumként azért el kell, hogy mondjam, a készpénz lehetett volna több! A végén sokszor kell beváltani, hogy ki lehessen adni az egyes részvények után járó osztalékot. Persze lehet egyben is adni (erről nem rendelkezik a szabály), ami a többiek vagyoni helyzetének követését is megkönnyíti.
Kiegészítő
2009-ben kapott egy magyarul is szabállyal is megjelent kiegészítőt: Narrow Gauge and Erie Railroad Comapany. A kiegészítő révén (mely általában drágábban beszerezhető, mint maga az alapjáték) egy újabb, 13 mozdonnyal rendelkező társaságot Erie Railroad Comapany-t kapunk, amelynek New York Central a kezdő telephelye. A társaságnak csak egy részvénye van, jó lesz sietni a megszerzésével… Mivel nő a társaságok száma, változik a játék egyik zárófeltétele, miszerint ha 4 társaság részvényei elfogynak, vége a játéknak.
Bonyolultság – 4. Elsőre ijesztő lehet a licit, a választható opciók száma, de hamar rá lehet érezni az ízére..
Szerencse – 1. A szerencsének kevés jelentősége van. A licitnél azonban kell egy kis pszichológia.
Taktika – 7. Érdemes előre gondolkodni, tervezni, persze egy opponens befektető alaposan keresztülhúzhatja a bevételi terveinket.
Kommunikáció - 8. Licit van, tehát kommunikáció is van. Az egyforma tulajdoni hányadú társaságok fejlesztésében meg kell egyeznünk.
Design – 10. A tábla szép, igényes, átlátható, a színek élénkek. A vonatok is megfelelő méretűek, persze ha kettőnél több áll egy helyütt, akkor már tervezni kell a vonattornyot. :) A négy társaság kártyájának hátlapjára címletek szerint is ki lehet tenni a pénzt, ennek kevés értelmét láttam.
Végső pontszám – 8. Egy könnyed, mégis gondolkodtató játék szép kivitelben. Bátran ajánlom mindenkinek.
Jó játékot! :)
Gador
A képek forrása: az első három saját, a többi BoardGameGeek.com.