2010. ápr 13.

Citadella, a karakterek játéka

írta: -csibu-
Citadella, a karakterek játéka

Üdvözöllek!

Ma is felhúztunk egy kártyát paklinkból, mely a Citadella társasjáték, így most erről olvashatsz egy kis beszámolót! De mi is az a citadella? A magyar értelmező szótár szerint fellegvár, egy utolsó menedékként szolgáló önálló erőd egy váron belül. Nekünk, játékosoknak (lehetünk akár 2-en, akár 7-en, vagy a kiegészítővel még többen) egy-egy várunk van. Ezt a várat kell építgetnünk kártyalapokkal, amik különböző épületeket adnak hozzá várunkhoz.
 
A vár hatalmas, kaphatnak helyet benne egyházi (kék) épületek, például kápolna; kereskedelmi (zöld) kerületek, például piac; királyi (sárga) épületek, például palota; katonai (vörös) épületek, például várbörtön és végül különleges bónuszokat adó lila épületek, például csillagvizsgáló. Minden épületnek ára van, 1 és 6 közötti aranyba kerülnek. A játék lényege, hogy ilyen épületekből legalább 8 legyen a saját várunkban megépítve – de nem feltétlenül az nyer, aki leghamarabb elkészül ezzel! Ha valaki megépíti utolsó épületét (és senki nem rombolja azt le abban a körben) akkor vége a játéknak és pontozás alapján dől el ki az első! Bár igaz, hogy aki leghamarabb befejezi a játékot, pluszpontot kap, de az is pluszpontokat kap, aki mind az 5 színből legalább 1 területet várába épített! A többi pont pedig attól függ, kinek hány pontosak a területei! Például, ha valaki felépít 4db 2-2 aranyba kerülő, valamint 3db 3-3 aranyba kerülő épületet, akkor az ezekből kapott pontja, csak 17 (4*2=8 + 3*3=9), míg ha valakinek csak 5 területe van, de mindegyik 4 aranyba került, akkor az 20 pontot ér (5*4)! Ezért is nagyon oda kell figyelni arra, hogy mikor, milyen épületet vásárolunk meg nehezen összegyűjtött aranyunkból.
 
Na de hogyan szerzünk aranyat és épületkártyákat? Itt jön a játék különlegessége és nagyszerűsége, ami miatt mindenkinek ajánlom! A játék során minden körben 8 karakter közül választhatunk, akik segítségét kérhetjük különböző céljaink elérése érdekében. Ez a választás titkos, mindenki csak 1 karaktert választhat magának, és sosem lehetünk benne biztosak, hogy ami nincs a választható karakterek között azt biztosan választotta-e már valaki, mert minimum egy karaktert véletlenszerűen képpel lefelé kiteszünk a pakliból. Minden körben választhatunk más karaktert is természetesen, ezért nem klasszikus szerepjátékról beszélünk, de megtalálható benne ez az irány is. De mit is tudnak a karakterek? Az Orgyilkos megölhet egy karaktert, aki kihagyja azt a kört, a Tolvaj ellophatja valaki aranyát, a Mágus cserélheti a még ki nem játszott épületkártyáit vagy más játékossal, vagy a „paklival”. A Király fogja a következő körben elkezdeni a választást a karakterek közül és a sárga területei után +1 aranyat kap (nevezhetjük adónak is). A püspök a kék területek után kap aranyat és a hadúr nem tudja elpusztítani területeit, a Kereskedő a zöld területek után kap aranyat és az akciója után még +2 arany üti a markát. Az építész több épületlapot húzhat fel és többet is építhet adott körben, a Hadúr lerombolhat egy épületet (a rombolás 1-el kevesebb aranyba kerül, mint amennyi a lerombolandó terület ára) és +1 aranyat kap minden egyes vörös területei után. A játék legfontosabb része a karakterválasztás. Fontos, hogy olyan karaktereket válasszunk, akikre tényleg szükség van, de arra is ügyelni kell, ne tudják „kiszagolni” a többiek, hogy mit választottam, különben könnyen keresztbe tehetnek nekem.
 
 
Négy karakter főleg más karakterek ellen dolgozik, négy karakter pedig főleg a saját hasznot keresi. Így sok kör fog eltelni, mire valaki mind a 8 kerületét felépíti, hiszen ha valaki olyan karaktereket választ, amikkel a többieket hátráltatja, igazából önmaga sem halad sokat előre. Ellenben, ha a saját hasznát keresi a karakterekkel, akkor szinte biztos lehet benne, hogy azon játékosok, akik az orgyilkos, tolvaj, hadúr, mágus négyesből választottak, megpróbálnak majd neki keresztbe tenni. Ettől függetlenül egy 30-45 perc alatt lejátszható egy játék 4-5 főnél, de bármennyien is vagyunk, 1 óra alatt mindenképp vége – és ez pozitívuma a játéknak.
 
Miután megismertük a játék két legfontosabb elemét, az épületeket és a karakterlapokat, nézzük meg, miből is áll egy játékos köre:
-          karaktert választunk
-          miután mindenki választott, a jelenlegi Király egyesével, sorrendben szólítja a karaktereket, akik elvégzik a saját körüket
-          amikor ránk kerül a sor bejelentjük, melyik karakterrel vagyunk éppen, majd választhatunk: vagy kérünk két aranyat; vagy felhúzunk 2 épületkártyát, amiből csak az egyiket tarthatjuk meg
-          egy épületet felépíthetünk, ha van rá elég aranyunk
-          a kör bármelyik szakaszában használhatjuk karakterünk adta képességeinket.
 
Így egy kör valóban gyors, pörgős tud lenni, az egyedüli ahol sokat kell várakozni egymásra, az a karakterválasztás. Egyesek nagyon sokáig tudnak rajta gondolkozni, éppen melyik karaktert válasszák, és ilyenkor bizony a többiek élete merő unalom. Talán csak ez az egyetlen, komoly negatívuma a játéknak, illetve még van egy. Mindig nagyon óvatosan bánunk a játékainkkal, keverésre is figyelünk, ennek a játéknak a lapjai – főleg a karakterlapok – gyorsan kopnak. Érdemes legalább a karakterlapokat fóliával befedni, különben később már a lap hátát látva is tudni lehet, ki melyik karaktert választotta és az elveszi a játék lényegét.
 
 
Jó hír számunkra, hogy a játék kapható magyarul, ráadásul a kiegészítő alapból benne van a magyar dobozban, így megéri megvenni (kb. 4000,- forint) Bruno Faidutti játékát. A kiegészítőben +10 karakter és rengeteg új lila (különleges bónuszt adó) épület van!
 
 
Összességében nagyon remek játék a Citadella, ami a szerepjátékot kedvelőknek biztos siker, de a klasszikusabb társasjátékot kedvelők számára is remek kikapcsolódást nyújt! A játék könnyed, mégis végig fenn tartja a feszültséget. Magas benne a konfrontáció, de nem közvetlen (a hadúr és mágus kivételével nem játékosra, hanem karakterre irányul), így könnyebben elviseljük az éppen minket ért károkat. Ettől függetlenül sértődős játékosokkal nem ajánlatos játszani, mert előfordul, hogy több körön keresztül minden „káresemény” minket ér.
A játék előnye, hogy nagyon egyszerű, 10 perc alatt mindenki megérti. Bár a karaktereket nekik több idő tanulmányozni, addig, amíg más választ, elolvashatja a játékszabály ezen nem túl hosszú részét. Nálunk nagyon bevált, én szeretem ezt a játékot. A szerepjátékokhoz közömbösen állok, van amit kedvelek, van amit nem, de ez mindenképpen elnyerte a tetszésem. Aki még nem próbálta ki sürgősen tegye meg, sok sikert mindenkinek az „Intrikák Játékához”! ;)
 
Osztályzataim számokban:
Bonyolultság – 3 (ez alatt értendő a játék szabályainak értelmezése)
Szerencse – 5 (minél magasabb, annál nagyobb a játékban a szerencse szerepe)
Stratégia – 2 (minél nagyobb repertoár áll rendelkezésünkre a nyerő lépések kigondolásán annál nagyobb ez a szám, illetve jelzi azt is, mennyire eleme a játéknak az előre gondolkozás, a megfelelő stratégia eldöntése)
Taktika – 8 (minél nagyobb, annál inkább jellemző a játékra, hogy nem egy előzetesen kitervelt stratégiát követünk, hanem az adott szituációkban kell kiváló döntéseket hoznunk, ahhoz, hogy nyerjünk)
Kommunikáció – 2 (a játéknak mennyire része, hogy a játékosok kommunikáljanak egymással)
Design – 5 (a szép külső, a minőség és a praktikusság mennyire jellemző a játékra)
Végső pontszám – 8
 
Csibu
Szólj hozzá

fantasy szerepjáték blöff kártyajáték