2015. ápr 12.

Az űrbirodalom építésének 4+1 titka

írta: -csibu-
Az űrbirodalom építésének 4+1 titka

A titok nem túl nagy. De annál hasznosabb. Ha már van nálad törülköző, akkor elég felkészült vagy hozzá, hogy már most ismertessem:

1. Ne hagyd, hogy az ellenfeled árthasson neked!
2. Foglalkozz néped egészségével!
3. Légy te a leghatékonyabb!
4. Halálos rohamaidtól legyen hangos a galaxis!
+1. Az űrhajóidon kívül gondoskodj kellő űrállomásról is!

sr01.jpgAki ismeri a Star Realms kártyajátékot, talán egyből rájött, miről is van itt szó. Bizony, a Dominion sok-sok játékot megihletett (és azért a Dominion is volt honnan merítsen), melyek egyre-másra fedik fel a pakliépítős játékok igazi mélységeit. Ilyen volt a Thunderstone, a fantasy világba kalauzoló, számtalan kiegészítőt megélt játék; ilyen a kooperációra késztető Legendary: Marvel Deck Building, ahol szuperhősök bőrébe bújunk, illetve ennek továbbfejlesztett változata, a Legendary Encounters: Alien Deck Building - mely szerintem kategóriája magasan legjobbja, még akkor is, ha a CrueltyFreePirates fő-szerzője nem igazán volt elájulva tőle -; illetve ilyen játékként jelent meg a szintén fantasy Ascension, melynek kiegészítőiben az a Robert Dougherty is közreműködött, aki jelen írásunk játékának egyik szerzője. Sőt, ha tovább kutakodunk, megtaláljuk a pakliépítős játékok listáját is, melyből tovább csemegézhetünk (Pathfinder, Roll for the Galaxy, Eminent Domain, DC Comics, Nightfall... és még lehetne sorolni). Az is érdekes, mennyire kezd eme mechanizmus beépülni a nagydobozos társasjátékokba: Mage Knight, Concordia, Lewis & Clark, Civilization, A few acres of snow, Rokokó - melyről előző írásom született, A Study in Emerald, stb.). És ezek mind-mind izgalmas, kipróbálásra érdemes játékok!

No és ilyen játék a 2014-ben, két játékos csatájára készített Star Realms is, mely a fenti példákkal ellentétben mindent megtett, hogy lecsupaszítsa, mégis változatossá tegye a pakliépítés mechanizmusát. Ugyanis a játék nem bonyolult, mindössze 110 kártyából áll (szemben mondjuk az Alien 600 lapjával), abból is 10-10 csupán kezdőkártya, másik 10 pedig mindenki számára elérhető felfedező űrhajó. A maradék 80 kártya az, ami a játék érrendszere: ezek közül kerül ki középre 5, ezeket vásárolhatjuk meg, tehetjük be az alap kártyáink közé és majd játszhatjuk ki őket, ha felhúzzuk a paklinkból. A kártyákon 3 egyszerű ikon található: gyógyulás, támadás, vásárlás. Ebből adódóan pedig már meg is van a játék célja: győzd le a másikat, és csökkentsd le birodalma életerejét 0-ra (mindenki 50 életerővel kezd). Ha ez bekövetkezik, a játék véget ér és a vesztes birodalom játékosa éles vitát válthat ellenfelével arról, hogy mennyire szerencsétlenül zajlott számára az egész csata és a győztesnek persze minden összejött. :)

sr02.pngAz, hogy ezt mennyire jogosan teszi, természetesen helyzetfüggő, de meg kell barátkozni a gondolattal: az egyszerű mechanizmus magában hordja azt, hogy itt bizony a szerencse nem elhanyagolható tényező. A szerzett kártyáknak ugyanis van egy-egy olyan képessége, mely csak akkor kapcsol be, ha egy másik ugyanolyan színű kártyát is kijátszott a játékos ugyanabban a körben (vagy van ilyen színű állomása). Így egyrészt hiába vásárolunk a játék elején kék lapokat, ha utána a megvásárolható lapok között nem jönnek fel a kékek. De még ha a kézben levő lapjaink többsége kék is, akkor is felmerülhet a probléma: ha pechesen húzunk és a kezünkbe nem jön fel több ugyanolyan színű lap, buktuk a bónuszt. Ezzel (sajnos) meg kell barátkoznunk. Ráadásul még ezeken kívül is számos olyan helyzet áll elő, amikor bizony átkozhatjuk szerencsénket (mert ugye, ha épp szerencsénk van azt sosem ismerjük el, az az elvárt :). )

sr10.jpg

A kártyák egyébként négy frakcióba tartoznak, az írás legelején részletezett 4 titok alapján:

sr03.png- A Kereskedő frakció kártyái kék lapok, melyekkel többségében az életerőnket tudjuk visszanövelni, könnyebben tudunk drágább lapokat vásárolni (a Command Ship különösen halálos).

- A Blobok képviselik az idegen létformákat, színük sűrű takonyra emlékeztető sötétzöld, melyeknél kevés halálosabb kombinációt lehet összehozni. Szerezz pár Blob kártyát és nincs oly védelem, melyet ne lőnél át.

- A Csillagbirodalom kártyáival talán a legnehezebb jól játszani, mivel többnyire nem a saját dolgunkat könnyítik meg, hanem az ellenfél lehetőségeit csökkentik. Körönként 5 lapot húznak a játékosok, a sárga lapok pedig ezekből dobatnak el kártyákat, így bár ritka, de előfordulhat az is, hogy a csillagbirodalommal az ellenfelünk mind az öt kártyáját eldobatjuk. Nem rossz, mi?

- A negyedik, egyben utolsó frakció a vöröslő Gépeké, melyek hadereje rést üthet az ellenfél pajzsán, de erejük nem ebben rejlik igazán, hanem abban, hogy segítségükkel a lapjaink közül kidobálhatjuk a számunkra nem tetsző kártyákat. Márpedig aki egyszer beleszagol a Star Realms sötét, oxigén nélküli levegőjébe, az hamar rá fog jönni: az alapkártyákat nem igazán szeretjük...

sr11.jpg

Merthogy az alapkártyák vagy 1-1 pénzt (8 db ilyen lappal kezdünk) adnak, vagy 1-1 ütést (2 db van belőle kezdéskor), ráadásul ezek ugyanúgy semleges színűek, mint a 2 pénzért vásárolható Felderítők: ezek nem kombóznak más lapokkal. Így áll össze a Star Realms világa: űrbirodalmak csatája, ahol a játékosok körről körre addig játszanak (felhúzva 5 lapot, majd kijátszva az összeset), amíg az egyikük életereje 0-ra nem csökken. A játék meglepően gyors, online játszva 10 perces egy ütközet, melynek az is oka, hogy interakciót kiváltó lap nincs, azaz nem tudunk az ellenfél köre alatt közbelépni. Szépen kivárjuk a sorunk, majd cselekszünk. Tudom, hogy ez van, akinek nem tetszik, de én kivételesen nem hiányolom, így is elég sok döntési helyzet van, ami nem csak újrajátszhatóvá, hanem izgalmas kombinációs agyalássá is teszi ezt a kis mókát.

scoutviper111.jpg

Mert a Star Realms egy móka. Nem szabad bele nagy mélységet látni, főleg a túlságosan is nagy szerencse miatt. Mégis izgalmas kombinációkat lehet kihozni a lapokból és kellően gondolkozós, valamint rafinált ahhoz, hogy a gyors és egyszerű, kétszemélyes játékok kedvelői ráharapjanak e csillagközi szendvicsre! Ha így tennél, ne várj túl sokáig, csatlakozz csillagközi flottánkba!

Értékelésem, számokban:

sr06.pngBonyolultság – 3. Ha valaki azt mondja, hogy a játék bonyolult, akkor megmutatnám neki a Blobok világhírűen kicsiny agyát: ők még így is képesek leigázni a legtöbb űrbirodalmat!
Szerencse – 8. A szerencse szerepe brutális. Barátkozz meg ezzel az információval, és ha ki akarod deríteni, jobb vagy-e valakinél, játssza vele legalább 30 partit! ;)
Stratégia – 4. Jó, ha tudod mit akarsz. Jó, ha ismered a lehetőségeidet. Jó, ha van A terved...
Taktika – 6. ...de legyen B, C és D terved is, különben nem tudod ellensúlyozni a szerencsét és elbuksz!
Kommunikáció – 1. A háttérben felcsendülő csillagközi muzsikán kívül minden olyan, mintha az űrben lennénk: halálosan csendes.
Design – 6. Háát mondhat bárki bármit, de nekem nem tetszik a grafika, mely a '70-'80-as évek Galaktika magazinjait juttatják eszembe. Mivel a fizikai példánnyal még nem játszottam (de online már több mint 500 meccsen vagyok túl), a dobozról, gyártási minőségről nem sokat tudok mondani.

Végső pontszám – 7. Szeretem a Star Realmst. Tényleg. Tableten játsszva remek időtöltés. Viszont fizikai példánnyal nem tudom, mennyire kerülne elő. Akkor már inkább választanék az első bekezdésben felsoroltak közül olyat, amiben több a spiritusz és kevesebb a szerencse. 10 perces, könnyed kártyajátéknak, gyors pakliépítésnek viszont hihetetlenül erős, úgyhogy nem véletlenül válhat sokak kis kedvencévé.

Jó játékot!
Csibu

Szólj hozzá

sci-fi szerencse online játékok kártyajáték kétfős versenyjáték