2010. ápr 23.

A kolosszális Colosseum

írta: -csibu-
A kolosszális Colosseum

 

Két hét alatt elérkeztünk a 6. játék bemutatásához, ami egy gyönyörű alkotás, ahogy a címben is már olvasható, a COLOSSEUM. Ez a játék nem csak azért kedves a szívemnek, mert történelmi témájú, nem csak azért szeretem, mert szép (egyszerűen jó ránézni a játékra), nem csak azért, mert nagyon könnyen bele tudjuk élni magunkat az „arénaigazgató” szerepbe, hanem azért is, mert megunhatatlan, minden benne van, ami egy remek társasjátékból nem hiányozhat!
 
A játék célja felidézni a Római Birodalom azon éveit, amikor a „kenyeret és cirkuszt a népnek” szólás-mondás érvényesült. Minden játékosnak van egy (a kezdetben elég aprócska) arénája, ahol a nép szórakoztatása céljából különböző programokat, eseményeket rendezhetünk, így szórakoztatva a népet. Minél több nézőt tud programunk az arénába vonzani, annál több pontot kapunk, sőt, akár az is meglehet, hogy egy konzul, vagy egy szenátor, sőt, hogy maga a császár is ellátogasson intézményünkbe! A játék során mindenki ötször próbálkozhat meg egy-egy eseménysor megrendezésével, és aki ez alatt a legtöbb nézőt látja vendégül, elnyeri a leghíresebb igazgató címet, azaz megnyeri a játékot!
 
 
De hogyan is történik mindez? Öt körből áll a játék, minden körnek 5 fázisa van. A játék elején előkészítjük az elég nagyra sikeredett táblát (talán feleekkora tábla is elég lenne hozzá), arra ráhelyezzük a játékosok arénáit (3, 4 és 5 fővel játszható a játék, nálam rossz pont, hogy két fő nem játszhat egymás ellen, bár mi szoktunk, egy kis szabálymódosítással, amit a végén talán leírok), kiosztjuk a kezdő pénzösszeget, a kis eseménylapkákat és 2-2 rövid eseménykártyát. Igen, már az előkészülethez is igen sok információra van szükségünk. A játék újabb hátránya a szabályok megismerése és továbbadása. Bár nem tartozik a nehéz játékok közé (nem súlyra gondolok, mert a doboz nagysága és súlya nem épp apró és pehelykönnyű), nagyon sok ideig tartott, mire minden világossá vált a játék során. De a szabálymagyarázat és egy próbajáték után remek kikapcsolódást nyújt a játék.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Az első fordulóban a pénzünkből vásárolhatunk. Kibővíthetjük az arénánkat, így több néző fér el (nagyobb az esélye, hogy később egy-egy konzult/szenátort/császárt lássunk vendégül) és közepes, majd nagy eseménysort is megrendezhetünk; vehetünk császári tribünt (így az előbb említett tisztviselők léptetését eldöntendő már 2 kockával dobhatunk); vehetünk új eseménysort, amennyiben elég nagy hozzá az arénánk; illetve megemelhetjük az arénánk egyik szélét, így +5 nézőt biztosítva a következő körökre.
A második fordulóban a tábla közepén található piacról vásárolhatunk a programunkhoz eseménylapkákat. Ezekből tudjuk megrendezni a programjainkat, így ez kulcsfontosságú forduló. Ugyanis egymással komoly versengés mehet a lapkákért, mivel licitálással lehet megszerezni minden körben minden játékosnak 3-3 új lapkát (se többet, se kevesebbet). Itt lesz fontos szerepe a pénznek. Ha az előző fordulóban kiköltekeztük magunkat, komoly hátrányba kerülhetünk a többiekkel szemben, így erre figyelni kell! (Apró megjegyzés, ha valaki tud rá választ megköszönöm: A szabály szerint minden licitálás 8 aranyról indul. Mi történik akkor, ha valakinek mondjuk csak 6 aranya van? Abban a körben nem kap +3 lapkát?)
 
A harmadik fordulóban egymással kereskedhetünk, cserélgethetünk, akár pénzt kínálhatunk mások lapkáiért. Szintén fontos forduló, ahol ha ügyesek vagyunk behozhatjuk lemaradásunkat.
A negyedik forduló a legizgalmasabb része a játéknak. Hiába tart több ideig mindenkinek a saját köre, ez a többieket is eléggé foglalkoztatja, izgalmassá téve a játékot. Heves szívdobogás közepette dobunk 1 vagy 2 kockával, a játéktáblán előrefelé mozgathatunk 1 vagy 2 „híres” nézőt. Aztán bemutatjuk azt az eseménykártyát, amit meg akarunk rendezni és bemutatjuk a lapkáinkat is – van itt gladiátor, énekes, szónok, oroszlán, díszlet, ketrecharc, hajós és lovas bemutatók, lóverseny, stb. Amennyiben egy típusú lapkából nálunk van a legtöbb (és minimum 3), akkor megkapjuk ezek „sztárelőadóit” amik megsokszorozzák nézőink számát – de erre részletesebben nem térnék ki. Az eseménykártyák meglététől, a sztárelőadóinktól, a már megrendezett eseménykártyáinktól, a plusz nézőktől függően hamar kiszámítható pontosan hány néző és ezzel együtt hány pontot szereztünk a körünkben. Ahány nézőnk volt annak megfelelően lépünk a tábla szélén körbefutó pontjelölő sávon és annyi pénzt kapunk (a mutatványok bevétele). Ami a játék egyértelműen egyik legjobb szabálya, hogy nem összeadódnak a pontjaink! A játék végén az nyer, aki egy fordulóban a legtöbb nézőt látta vendégül. Hogy érthetőbb legyen, egy példát mondanék el. Peti az első fordulóban 15, a másodikban 30, a harmadikban 40, a negyedikben 38, az ötödikben pedig 77 pontot ér el. Kati 20, 18, 52, 89, majd 82 nézőt szerez. Tomi pedig 30, 20, 44, 68 és 92 pontot szerez. Ezek alapján a játékban első helyezett lett Tomi 92 ponttal, második Kati 89 ponttal, harmadik Peti 77-el. Ennek eredményeképpen a játék az utolsó fordulóban is IZGALMAS. Az addigi utolsó is simán nyerhet, míg ha az addig élen álló elmélázik simán utolsó helyre csúszhat. Annak természetesen könnyebb a dolga, aki folyamatosan egyre több nézőt szerez, de nem feltétlenül ő fog győzni, ez pedig nagyon élvezetessé teszi a játékot!
Az 5. forduló is tartalmaz egy kis csavart, ugyanis az éppen élen álló kap egy pódiumot +3 állandó nézővel, de az éppen leghátul állónak kell adnia egy lapkát gyűjteményéből, amit az utolsó helyezettnek magának kell kiválasztania! Valamint mindenkinek el kell dobnia egy lapkát amit használt előző programja során. Így még inkább kiélezett és kiegyenlítődött küzdelem fog folyni minden körben.
 
A játék a Days of Wonders kiadó és Wolfgang Kramer kezei közül került ki, így garantált a játék minősége, amiben egyáltalán nem csalódhatunk, az egyik legjobb minőségű játék a gyűjteményemből. Előnye a stratégia és a taktika ugyanolyan fontossága, előnye a kiegyensúlyozott és végig izgalmat hozó játékmenet, előnye a játékosok közötti kereskedelem és interakció, valamint a történelmi hűség is. Előnye továbbá a nyelvfüggetlenség is. Bár van néhány mondat ide-oda írva, ezek meg nem értése nem befolyásolja a játékot. Hátránya a szabály elsőre nehézkés megértése, a játéktábla és a sok apró jelző megfelelő helyen történő elhelyezése az asztalon, a kicsit hosszabb játékidő (tapasztalt játékosokkal legalább 1 óra, de általában legalább másfél óra kell rá, új játékosokkal mindig több, mint 2 óra egy játék), hátránya, hogy két személy egymás ellen nem játszhatja.
 
Mi nagyon szeretjük a kedvesemmel, remek játék! És végezetül álljon itt, hogy ketten hogyan szoktuk játszani:
  1. Mindketten két-két személyt, így összesen két-két arénát igazgatunk.
  2. Mindkét személlyel külön lépünk, külön játsszuk le az adott fázisokat.
  3. A cserénél saját játékosaink között nem adhatunk el eseményt és csere is csak 1:1 arányban mehet végbe.
  4. A játék végén mindkét saját játékosunk által elért legmagasabb pontszámot összeadjuk, ez lesz a végső pontszám. Például én az 1. játékosommal 65, a 2. játékosommal 95 pontot szereztem, így az összpontszámom 160, kedvesem viszont az 1. játékosával 82, a 2. játékosával pedig 80 pontot szerez, ami összesen 162. Így két ponttal ő bizonyul a játék végső győztesének.
 
Aki kipróbálja (akár az eredeti, akár a 2 fős verziót) az nem fog benne csalódni! Remek játék, mindenkinek erősen ajánlom! Sok sikert az arénák versenyéhez!
 
Pontszámaim, számokban:
Bonyolultság – 7 Legalább 2 teljes játék kell a megértéséhez, viszont utána többet nem kell elővenni a játékszabályt.
Szerencse – 3 A piacra kikerülő új lapkák és a kockadobások miatt van szerepe a szerencsének, de egy jó játékos akkor is nyer, ha ilyen értelemben nincs szerencsés „keze”.
Stratégia – 7 Fontos a stratégia, mindig legalább 1-2 körrel előre kell gondolkozni, különben könnyen fontos pontokat és pénzeket bukunk!
Taktika – 6 Főleg a kereskedelem során gyors meglátások szükségesek és előnyt élvez aki könnyebben átlátja az adott szituációt, így meghatározó szerepe van a játékban, de a stratégia szerepe egy kicsit erősebb ennél.
Kommunikáció – 7 A licit és a kereskedelem megköveteli, hogy ne legyünk szűkszavúak, de a csendesebbek is nyugodtan próbálják ki, megéri és számukra is egy fantasztikus élmény lesz!
Design – 9 Egyszerűen gyönyörű. Van, aki már csicsásnak tartja, de nekem nagyon tetszik. Egyedül azért nem 10-es, mert túlzásnak tartom a tábla méretét és nehéz elférni tőle az asztalon.
Végső pontszám – 9
 
Csibu

 

 

Szólj hozzá

történelmi táblásjáték