2014. jan 04.

Csillagközi négyiksz

írta: -csibu-
Csillagközi négyiksz

Remélem titeket is kellemesen nosztalgikus érzés fog el, amikor eszetekbe jut az Age of Empires, a Red Alert, a Dune, vagy éppen a Civilization sorozat. A sor folytatható lenne a Warcraft, Starcraft, egyéb Age of... játékok címeivel, de talán már ennyiből is egyből beugrott e játékok központi mozgatórugója, a 4X. A 4X pedig nem jelent mást, mint számtalan órányi birodalomépítést: eleinte békésen, majd egyre harciasabban, míg végül valaki mindent és mindenkit bekebelez. E stratégiai játékok 4x jelölése egyébként az explore, expand, exploit, exterminate kifejezéseket foglalja magába, azaz felfedezés, gyarmatosítás, kizsákmányolás, kiirtás.

se1.jpgA 4X játékok fanatikusai azonban nem érték be a digitális platformokkal, így a kilencvenes években nekiláttak egy vérbeli 4x társasjáték elkészítésének, melynek játékideje kezdetben napokig, vagy akár hetekig is tartott. Aztán a GMT kiadó kezelésbe vette munkájukat és 2011-ben végre megjelenhetett a Space Empires, ami mindazt az élményfaktort magába foglalja, amit az előbb említett játékok során valaha is éreztünk.

Az 1-4 fős (de kiegészítővel, vagy két alapdobozzal 5-8 fősre is duzzasztható) sci-fi játék teljes estét kíván, a fejenként kb. 1-1 órás játékmenet során azonban alig van holtidő. Ez pedig különösen előnyére válik, amire nagy szüksége is van, mert két komoly kompromisszumot kell kötnünk vele. Egyrészt ott a wargame játékokra jellemző kartonjelölők garmadája. Ezek nehezebben kezelhetőek, hiszen mind nagyon hasonlóak, és a játékhangulatot sem dobják fel igazán, nem lesz tőlük nyálcsorgatási ingerünk. Másrészt minden forduló végén egy A/4-es papíron kell mindenkinek önállóan a bevételt és a kiadást, a fenntartási költséget, stb. ceruzával (vagy ha ő is olyan felvágós, mint az amcsik, akkor tollal) számolgatnia. Utóbbi pedig igen komoly problémákat rejt magában, mivel ennek a menete titkos, és játék közben sem derül ki, ha valaki véletlen elszámolt valamit (és azt is érdemes megjegyezni, hogy itt bizony elengedhetetlen a bizalom, mert minden a játékosok lelkiismeretére van bízva); ebből kifolyólag pedig a megtanítása is komoly nehézségekbe ütközik, még tapasztalt játékosok esetében is. (Értsd: játék közben mindenkinek egy saját lapja van amin titkosan vezet minden erőforrást és ezt a lapot csak a játék legvégén mutatja meg!) Ha a papírra történő könyvelésen és a csupa kartonelemen felül tudunk emelkedni, akkor viszont magába szippant a játék és nagyszerű játékélményekkel gazdagodhatunk. Ezt segíti a hihetetlen mértékű szabályvariáns, a változtathatóság és az elemek széles skálája (no meg a Space Encounter és a Replicators kiegésztők).

se2.jpg

Hogyan zajlik a játék? Miután kiraktuk a táblát, minden hexára lehelyezünk egy-egy jelölőt, a kezdő bolygók kivételével mindet képpel lefelé. Ekkor megkülönböztetjük a játékosok kezdőterületét és az úgynevezett mély űrt. Előbbiben sokkal több pozitív hatású tokent fogunk találni (új bolygók, védelmet nyújtó aszteroida mezők, ásványok, stb.), utóbbiban viszont sokkal több kellemetlent (idegenek, veszélyes mezők, feketelyukak, stb.). Feladatunk, hogy a kezdőbolygóról kiindulva felfedezzük saját területünket és a hozzánk közel eső mély űrt, kolonizáljuk és így uralmunk alá hajtsunk minél több bolygót (ezek körönként Construction, azaz Építés pontokat fognak termelni, ami voltaképpen a játék egyetlen nyersanyaga/fizetési eszköze), majd hatalmas űrcirkálók segítségével megpróbáljuk legyőzni a többi játékost. Azonban - hasonlóan egy radarhoz - ellenségeink egységeiről, darabszámukról nincs információnk. Csak azt látjuk, hogy bizonyos területről valami átrepül egy másik területre. Ez vajon felderítő? Esetleg csali? Vagy egy megabrutál haderő? Csak gazdája tudja (a tokenek képpel lefelé helyezkednek el), az ellenfeleinek csak sejtései lehetnek. [Ez a tényező pedig ismét nagyfokú bizalmat és a megtanulás nehézségeit hordozza magában.]

se4.jpg

Ezzel nagyjából el is mondtam minden lényegeset a játékról. A harcrendszere könnyed, de nagyon kiegyensúlyozott, jóval kevésbé szerencseorientált hasonszőrű társainál (például sokkal kezelhetőbb, mint a mostanában felkapott Eclipse esetében); a technológiafa nagyon minimálstílusú, mégis komoly döntési mélységeket rejt magában; a hajógyárban elkészíthető egységtípusok láttán nem véletlenül esik le az állunk; az pedig, hogy kooperatív játék, csapatjáték, szólójáték, durván kompetitív vagy kevésbé kompetitív játékot is játszhatunk vele, tovább növeli értékét. Nem is nagyon ragoznám tovább a dolgot, inkább csak azt mondom: ha úgy gondolod, gémer vagy, akkor szánj rá pár estét! Meghálálja!

se3.jpg

Értékelésem, számokban:

se5.jpgBonyolultság – 7. Nagyon sokat tettek az alkotók azért, hogy minél kevésbé legyen bonyolult. A megtanulása különösen nehéz a titkos információk miatt, a könyvelés szintén bosszantóan komoly odafigyelést igényel, viszont a szabályfüzet jól összeállított és tapasztalt játékosok esetén kiderül, hogy nem is olyan bonyolult ez, amilyennek elsőre tűnt.
Szerencse – 4. A tokenek felfedezése, a harc közbeni kockadobás és az ellenfél haderejének megtippelése is szerencsefüggő, ami az első 1-2 játékban komolyabbnak tűnhet. Azonban aki már sokat játszott a játékkal, ügyesen tudja majd menedzselni kockázatvállalását, és nem ezeken fog múlni sikere!
Stratégia – 10. Egyre gyakrabb a rövid stratégiát, vagy főleg taktikai elemeket magában foglaló játék - ez viszont egy üdítő kivétel. Kőkemény stratégiáról van szó ugyanis.
Taktika – 5. A taktikai húzásaink nélkül azonban bármilyen jó stratégiánk legyen, elbukunk, azaz utóbbira is szükség van - persze nem állandó jelleggel.
Kommunikáció – 2. A leghangosabb eleme a játéknak a ceruza koptatása és a jelölők pakolászása; valamint a körsorrend megállapításához használt körönkénti "gyorslicit".
Design – 5. A doboz stabil, az elemek strapabíróak, a grafika rendben van, de az A/4-es áttekintő és könyvelésre használt lap hatalmas, néhány műanyag űrhajó pedig különösen jót tenne a játéknak. További nehezíti a dolgot, hogy minden elem csak zacskózva tárolható, és az elemek sarka a kinyomkodást követően sarkazást kíván... Ettől függetlenül a minimál stílusirányzat, vagy a wargame kedvelői ezt a játékot lehet külön díjaznák is!


Végső pontszám
– 8. Remek 4x gémer játékról van szó, de komoly kompromisszumokkal, nehézkes első játékkal, viszont élvezetes játékmenettel; valóban végtelen újrajátszhatósággal.

1.) Megjegyzés: A két szabályfüzetet elkezdtem lefordítani, mindkettőnek a fele lett kész, az első játék így játszható vele (csak a haladó szabályokat nem fordítottam le). Nem valószínű, hogy befejezem, de szívesen lektorálom, illetve átküldöm ha valaki használná, esetleg befejezné.

2.) Megjegyzés: Lehetséges, hogy mostanában túl sok angol humorral megízesített filmet néztem, de ezt a poént nem tudtam kihagyni:

SpaceEmpires.jpgSpace Empires!

Jó játékot kívánok: Csibu

Képek forrása:
1. kép: boardgamegeek, játék adatlap
2.-5. kép: csibu (saját fotó)
6. kép: csibu (saját készítés)

Szólj hozzá

sci-fi pc játék wargame táblásjáték