2015. júl 08.

Firkára fel!

írta: -csibu-
Firkára fel!

f1.pngFirkálgatni, rajzolgatni, jó móka. Talán az egyetlen dolog, amit úgy sajátítottunk el a suliban, hogy senki nem tanította. Na de egy társasjátékban firkálni? Sőt, egyenesen a játék elemeire rajzolgatni elég durván hangzik! Pár perccel korábban még a - szigorúan a legjobb minőségű - káryagyűjtős albumból vadásztuk ki óvatosan az LCG-nk lapjait és csúsztattuk be őket a kártyavédő fóliákba; a mancsokat megtörölgetve, az innivalót, ennivalót 5 méteres körzeten kívülre helyezve, a lehető legóvatosabb ütemben kevergettük a lapokat, aztán jön egy játék és szét kell benne firkálni a játékot? Igen!

f0.jpgNa jó, a példa egy kicsit talán sántít, hiszen "csupán" egy átlátszó műanyag lemezre rajzol mindenki (2-5 fő), mégis észvesztő az érzés. A Loony Quest, nagyon találó, fantáziadús nevén a Firkaland egy kedves, jópofa, gyors családi játék. A célod nem más, hogy 7 világon, azaz 7 különböző játék során az egymás után következő 6-6 pályát te vedd a legsikeresebben. Ehhez minden esetben rajzolni, firkálni, vonalakat, karikákat, pöttyöket kell elhelyezni saját kis tábládon, hoyg aztán összehasonlítsd a többiekével. A rajzoláson kívül azért nem árt, ha jó a szemmértéked és a kézügyességed is, ugyanis ne gondold, hogy olyan egyszerű lesz a dolgod!

A játékmenet a következő: kiválasztjuk a játszani kívánt világot (van egy javasolt sorrend), majd az ahhoz tartozó lapkákat megfelelő sorrendbe állítjuk. Minden játékos kap egy saját táblát, átlátszó műanyaggal és egy tollat, aminek kupakján a szivacs gondoskodik a gyors "radírozásról". Ha mindenki elkészült, kitesszük középre (lehet az asztalra is, de a doboz is tökéletes kialakítású eme célra) az első pályát, megvizsgáljuk, milyen feladatot és hogyan kell megoldani (például 3 karikával karikázd be a növényeket, úgy, hogy nem érinted a falat; vagy egy egyenes vonallal juss el a kezdőpontból a végpontba, de közben szerezd meg a kulcsot, ami kinyitja a pontokkal teli ládikát), megfordítjuk a 30 másodpercig pergő homokórát és mehet is a móka.

Ennyi? Ennyi. Amint lejár az idő (minimális szabályokat kell betartani, például lehet közben törölni, újrarajzolni is) egymás után rátesszük a műanyag tálcánkat a pályát ábrázoló táblára és máris láthatóvá válik, hogyan teljesítettünk, hány pontot szereztünk. Aki a 6 pálya végén a legtöbb ponttal áll, megnyerte a játékot.

f3.png

A játék grafikája gyönyörű, ami a kellő hangulatról is gondoskodik, miközben ennél hasznosabb felhasználásával játékelemeknek és a doboznak nem nagyon láttam. Mindennek helye van, a pontozósáv is szuper (ami ugyanannyi pont esetén a hátrébb állót támogatja) és még egy extra posztert is találunk a dobozban. A 6 világ maximálisan kiszolgálja az igényeket, gondoskodik az újrajátszhatóságról. Tipikusan olyan játéknak érzem a Firkalandot, ami úgy tökéletes, ahogy van. A tervezők mindenre gondoltak, a játékra költött minden fitying jó helyre került...

...még akkor is, amikor idegtépő fogcsikorgatás közepette, fél szemmel, kinyújtott karral, két ujjal fogva a tollat azon egy szúnyogot egyensúlyozunk, miközben a táblánkon egy banánt is kerülgetnünk kell. És ez nem vicc, a játék ugyanis kellő büntiről gondoskodik. Túlságosan elől vagy? Készülj fel, hogy a többiek szétbombáznak majd az általuk szerzett kellemetlenségekkel. Túlságosan ügyetlen voltál? Húzz fel egy büntetést és a következő körben rajzolj így! Túlságosan könnyen nyertek? Minden kör előtt húzzatok fel egy véletlen büntetést! A kihívás egyre fokozódó. De nem kell aggódni. Egyrészt így is megoldható minden (sőt, gyakran ilyenkor jobban koncentrálunk, ezáltal több pontot érünk el), másrészt a játék rövidsége (mindenki egyszerre rajzol és csupán 6 pálya van, azaz 15-20 perc alatt elővettük, játszottunk, és el is pakoltuk a Firkalandot) lehetővé teszi, hogy elviseljük azt is, ha épp nem mi vagyunk a balkézzel való vonalhúzogatás királyai. :)

f4.png

Alsó tagozatos gyerkőcök imádni fogják, a felnőttek pedig csak arra fognak majd gondolni mellette: ezt hogyhogy nem én találtam ki? A Firkalandot ki kell próbálni, élmény vele minden perc! (Na jó, mondjuk kicsit unalmas, hogy nálunk mindig a feleségem nyer, de a többiek legalább küzdhetnek a dicsőséges második helyért! ;) )

Értékelésem, számokban:

f2.jpgBonyolultság – 3. Van néhány szabály az elején amivel tisztában kell lenni, de minden egyértelmű. Ha pedig az első alkalommal nem használjuk a büntetés és jutalomjelölőket, akkor az a fenenagy bonyolultsága máris lecsökken.
Szerencse – 3. Része a játéknak, amikor büntetés és jutalomjelölőket húzunk, de ez egy ügyességi játék, amivel minden helyzet nyerhető.
Stratégia – 3. Hogyan osztjuk be a szerzett jelölőinket? Meggondolandó. Szóval szerepet kap azért a stratégia is - minimálisan.
Taktika – 1. Szerintem semmi váratlan nem ér minket egy-egy játék során, ami miatt taktikai döntéseket kellene hoznunk.
Kommunikáció – 3. A játék nem csendes, de nem generál szándékosan beszélgetést, simán lehetne játszani teljes némasággal. De azért ilyen nem lesz, higgyétek el! :)
Design – 10. Azt hiszem ilyen egy tökéletes játék megjelenése. Tökéletes dobozméret, szuper belső tartozékok, szuper grafika és megfelelő ár-érték arány.

Végső pontszám – 8. A Firkaland egy szuperjó játék, ha nem riadsz vissza az ügyességi mókától és a fárasztó, agyégető játékok után valami könnyedre és gyorsra vágysz. Sőt, a pontszáma családok számára 10/10-es, szerintem kevés ennél jobb, már-már fejlesztő játékot találni ebben a műfajban!

Jó játékot!
Csibu

Képek forrása: Boardgamegeek.com;
1. Siegfried 2. Immaterial 3. Siegfried 4. Siegfried 5. punkin312

Szólj hozzá

gyerekek feladvány fantasy állatos ügyességi családi játék