Timeline - Geoline ?
Kitaláltam egy játékot! Pontosítok: egy már meglévő játék ötleteit 95%-ban átvéve kitaláltam egy játékot. Pontosítok: azt hiszem más még nem találta ki ennek a 95%-ban másolt játékötletnek a megvalósítását.
Visszalapozva, itt a blogon is található ismertető a Timeline játékról. Egyszerű, de nagyszerű műveltségi játék.Hibái főként a szerencse nagy aránya és a rossz újrajátszhatóság. Mindezek ellenére a Timeline egy új színt hozott az egysíkú műveltségi (többnyire kvíz-) játékok sorába. A magyarul is megjelent játéktól "loptam" az ötletet: mi lenne, ha a játékot a történelemből és az évszámokból átültetnénk a térképészetre és koordinátákra.
A játék - szemben a Timeline-nal - nem csak egy vonalon játszódik, hanem egyszerre kettőn: szélességi, illetve hosszúsági vonalra helyezhetjük kártyáinkat. A kártyákon döntően városok találhatók, de néhány egyéb helyszín is felbukkan (pl.: Marianna-árok, Machu Picchu, Stromboli, Trafalgar...) Minden lapnak egész számra kerekített koordinátái vannak (pl.:: Athén Észak 38°, Kelet 23° vagy Sidney Dél 34°, Kelet 151°).
A játék kezdetén - hasonlóan a Timeline-hoz - felcsapunk egy lapot, amit kiteszünk az asztal közepére (ez lesz az "origó"), ehhez képest kell letennünk lapjainkat. Például, ha ez a lap a már említett Sidney, akkor ezen kártya bal oldalára csak olyan kártyák kerülhetnek, amelyek szélességi koordinátái ettől keletre esnek:tehát Kelet 23-mal lerakható akár Athén is Sidney bal oldalára. Persze, ha már több kártya is fekszik Sidney bal oldalán, akkor úgy kell elhelyeznünk Athén kártyánkat, hogy a földrajzi koordináták tekintetében stimmeljen minden már lent lévő kártyával! Sidney jobb oldalára viszont értelemszerűen csak Sidney-től nyugatra eső lapok kerülhetnek. Ugyez a hosszúság tekintetében is a szabály. A kártyákat minden esetben pontosan kell letennünk: például: Miami - Tunisz - Kalkutta - Sidney állásnál - ha szélességi vonalba szeretnénk kártyánkat lehelyezni - Athént: Tunisz és Kalkutta közé kell helyeznünk.
A játékosok számától függően kell indulólapokat osztani a játékosoknak. Ezeket maguk elé teszik és, ha rájuk kerül a sor, egyet mindig beillesztenek a koordináta-rendszerbe. Ha a játékos hibázik, új kártyát húz. Akinek elsőként fogynak el a kártyái, az nyeri a játékot. Döntetlen esetén húzni kell új lapokat, egészen addig, amig csak egy ember nem marad.
Nagyjából 20 partin vagyok túl (ebből jó párszor kikaptam, pedig földrajzból érettségiztem, ráadásul én készítettem a játékot;-) és a Timeline-nal összevetve az alábbiakra jutottam:
- a játék újrajátszhatósága jobb (évszámokat könnyebben jegyzünk meg, mint koordinátákat és a két koordináta miatt sokkal ritkábban áll elő "már ismerős" elhelyezkedés)
- a játékhoz némi affinitás kell a földrajzhoz, hiszen a játék pont attól izgalmas, hogy az ember csak nagyjából tudja hol fekszik mondjuk Ankara, de pontosan nem. Viszot nagyjából tudni kell.
- a két vonal (koordináta) csökkenti a szerencse szerepét, hiszen két kártyasorba is illeszthető minden lap! Például: Kuvaitvárost kell elhelyeznünk, de lent van már a koordináták közt az Ararát. Vajon az Araráttól keletre vagy nyugatra helyezkedik el Kuvait fővárosa? Ehhez bizony vagy komoly tudás vagy szerencse kell. Ám, ha a kérdés úgy hangzik, hogy Kuvaitváros az Araráttól északra vagy délre van, máris könyebb a helyzetünk. Ahogy egyre több kártya kerül az asztalra, egyre jobban kell érezni a helyeket és természetesen érdemes a játék elején a "nehezebb" kártyáinktól megszabadulni.
Minden laphoz készítettem még pár apróságot is: feltüntettem a hivatalos lakosságszámot (így lehet akár lakosságszámra is játszani), illetve minden városhoz tartozik egy kis érdekes információ is.
Kíváncsi lennék a véleményetekre és, ha valakit érdekel szívesen megosztom a fájlokat, sőt szívesen állnék egy-egy parti elébe:)
Üdv, Plenni