2013. már 27.

Top játékok és a dobókocka

írta: -csibu-
Top játékok és a dobókocka

Sziasztok!

DF.jpgÁltalános vélekedés, hogy a játékokat két fő típusba sorolhatjuk: eurogame és ameritrash. Tulajdonképpen előbbibe a magas taktikai és stratégiai játékok, és a maximum 1-2 órás játékmenet; utóbbiba a több interakció, külsőségekre sokat adó és a szerencsét is komoly tényezőként kezelő játékok tartoznak.

Az LFG.hu Társasjátékos fórumban [link] egy beszélgetés során felvetődött, hogy a boardgamegeek.com weboldal TOP 200 játéka közül vajon mennyiben található dobókocka. A ranglistáról azt kell tudni, hogy folyamatosan változhat a szavaztok alapján, létezik kategóriákra osztott lista is és létezik külön Geek és AVG Ranking is. Illetve a wargame, ameritrash típusú játékok kedvelői jóval kevesebben vannak a weboldalon, ezért ezen játékok általában rosszabb helyezést is kapnak az eurogame játékokhoz képest - bár véleményem szerint ez a tendencia változik és egyre többen kezdenek ilyen stílusú játékokkal is játszani, illetve értékelni azt a BGG oldalán.

BGG Rank.jpgTehát fogtam magam, végigböngésztem a TOP 200 játékot és megvizsgáltam, vajon a gamer szájakból elhangzó "az igazi társasjáték mellőzi kockát", vagy hasonló kijelentések mennyire igazak! Azt is beszámítottam, ahol a kocka csak befolyásoló tényező, nem képezi a játék fő mechanikáját (pl. SmallWorld). :) Lássuk! (Természetesen mivel én sem ismerem az összes játékot és az utánajárásom felületes volt, ezért a hiba lehetőségét fenntartom, mégis mindenképpen hasznos adatokat fogunk kapni!)

001-025. játék: 7-ben található
026-050. játék: 11-ben található
051-075. játék: 8-ban található
076-100. játék: 8-ban található
101-125. játék: 10-ben található
126-150. játék: 12-ben található
151-175. játék: 8-ban található
176-200. játék: 11-ben található

Azaz összesen a 200 játék közül pontosan 75 játékban van dobókocka, ami 37,5%-os dobókocka előfordulási arány. Én sem gondoltam volna.

Természetesen az, hogy nincs egy adott játékban egyáltalán dobókocka, nem jelenti azt, hogy nem található benne szerencsén alapuló mechanika. De valamiért a mai társasozók mintha elvből gyűlölnék a kockákat, de közben a szerencse megjelenését fontos kritériumnak tartják, hiszen - szerintük - attól lesz változatos, fordulatos és különleges egy-egy társasjáték parti. Ha engem kérdeztek én mindezt a játék hosszától teszem függővé. Egy 30-40 perces játékban egyáltalán nem zavar a szerencse. De ha egy 2-3 órás partiban két kockadobás határozza meg a győztes kilétét, az nem valószínű, hogy még egyszer elő fog kerülni.

Bárhogyan is, jó játékot és "sok szerencsét" kívánok mindenkinek!
Csibu

Szólj hozzá

statisztika kutatás szerencse játékszabály kockajáték boardgamegeek