2013. jan 26.

A magyar társasjátékos közösség - 3. rész

írta: -csibu-
A magyar társasjátékos közösség - 3. rész

Sziasztok!

meeple.pngNem is olyan rég indítottam egy kérdőívet, melynek kiértékelését az 1. részben kezdtem el és a 2. részben folytattam. Összesen eddig 120 személy töltötte ki, melyet ismét köszönök. Ismételten felhívom rá a figyelmet, hogy a kérdőívet elsősorban az LFG.hu társasjátékos fórumának felhasználóival töltettem ki, valamint a 90. kitöltőt követően már innen a Húzópakli blogról is elérhető volt, így valószínűleg inkább gémerek, a társasjátékokra inkább életformaként, komoly hobbiként, nem mint szórakoztatási eszközként tekintenek. Illetve szintén lényeges, hogy a kérdőív kiértékelése közben fals információk, következtetések is történhetnek; ez tulajdonképpen minden kérdőív esetében jelentkezhet; bár mindent megteszek ennek elkerülése érdekében. Lássuk a kérdőív második felének eredményeit!

A 8. kérdés így szólt: Többnyire honnan szerez be információkat társasjátékokról? Több válasz is bejelölhető volt, így egyesével mennék végig ezeken. Legkevesebben nyomtatott sajtóból szereznek információkat (5 személy). Ennek elsődleges oka az, hogy magyar nyelvű nyomtatott folyóirat, magazin nincs és igazán talán soha nem is volt (a Tabula magazin is elsődlegesen online formában működött). Így tehát aki mindenképpen nyomtatott formában szeretne információkat beszerezni, azoknak külföldi újságokra, vagy a társasjátékok dobozaiban található, főleg reklám jellegű prospektusokra, valamint játékszabályokra kell támaszkodnia. Boltoktól, kiadótól, eladótól, bolti reklámújságokból 19-en értesülnek friss információról. Valószínűleg itt is igen fontos szerepet kap a megkedvelt társasjátékos bolt vezetője, eladója; de ezt is csak a válaszadók 15%-a jelölte meg. A másik három lehetőséget jóval többen jelölték meg. A képzeletbeli dobogó alsó fokára a maga 53%-ával (azaz minden 2. kitöltő bejelölte) a személyes beszélgetés, játékalkalmak kerültek. Ennél is jóval többen (70%) az internetes fórumokat jelölték meg - ez nem véletlen, hiszen egy internetes fórumon lett meghirdetve a kérdőív -, de 87%, több mint 100 kitöltő az internetes adatlapok, játékleírásokra adta le voksát. Magyarul a társasjátékos világról elsődlegesen írott információink vannak, ezekhez nyúlunk szívesebben, és bár a személyes megbeszélés, játékalkalom is fontos, az internet egy igen komoly közvetítő szerepet tölt be a társasjátékozók között.

A 9. kérdésben arra voltam kíváncsi, hogy mit tekintünk elsődleges információknak, ha egy társasjátékról érdeklődünk. A kérésem az volt, hogy mindenki csak a legfontosabb 3-4 választ jelölje meg. Ezt betartottátok, amit külön köszönök. Az egyébhez bármit be lehetett írni, ami fel is fedte az egyik opció hiányosságát: bár külön bejelölhető volt a játék nyelve és a játékszabály nyelve, lehetett volna a játék nyelve egyértelműbb, ha a  "nyelvfüggetlenség" szót használom rá. Valamint szintén hiányolták páran a "játék típusa" lehetőséget, mely valóban hiányossága a 9. kérdésnek és valóban fontos lett volna, hogy ez is szerepeljen benne - ezekért utólagos elnézést kérek. A válaszadások így festenek:

Teszt05_1.jpgAmi feltűnő lehet, hogy a játék tervezője, kiadója; a játékszabály nyelve; a játék nehézsége érdekli a kitöltőket legkevésbé (valószínűleg azért, mivel többségünk már elboldogul a nehezebb játékokkal is, valamint igaznak tartja azt a mondást, hogy könnyű játék is lehet jó). Közepesen fontos a játék tartozékainak minősége; a játék nyelvfüggetlensége; ajánlott játékosszáma; valamint általános ismertetője. A 3 legtöbb szavazatot kapott "információ" mindegyikét legalább minden második-harmadik kitöltő bejelölte:
a játék ára (kis hazánkban egyre inkább fontossá váló kérdés); a játékról alkotott vélemények (rá voksoltak legtöbben); és a játék hosszabb, bővebb ismertetője (azaz szívesebben olvasunk hosszabb, részletesebb beszámolókat). Érdekes mennyire befolyásolja mások véleménye azt, hogy adott játék mennyire fog érdekelni bennünket, legyen szó akár egy-egy hosszabb írásról, akár mások (függetlenül attól, hogy személyes ismerős-e, vagy csak egy nicknév tulajdonosa) hozzászólásairól, bejegyzéseiről, szavazatairól (BGG).

A 10. kérdéscseles volt. 6 állítás közül kerestem azt, hogy vajon ki melyikkel ért egyet leginkább. Mind úgy kezdődött, hogy A játékokról alkotott ELSŐ véleményemet...

leginkább az a közösség határozza meg, ahol játszom. 3 2%
leginkább az internetes közösség véleménye határozza meg (pl. LFG.hu, BGG.com) 19 16%
leginkább személyes tapasztalat, több játékalkalom határozza meg. 61 50%
leginkább a játékokról szóló beszámolók, leírások határozzák meg. 23 19%
leginkább a játék alkotója/kiadója/kinézete/minősége határozza meg. 12 10%
leginkább a játék ismertsége, a játék díjai határozza meg. 1 1%


Azért érdekes, hogy egyértelmű fölénnyel győzött a "személyes tapasztalat határozza meg az első véleményt egy játékról", mivel az eddigi válaszok nem ezt sejtették sem a 8., sem a 9. kérdésnél. Persze máshogy volt feltéve a kérdés és némileg másra is kérdezett rá, ettől függetlenül túlzás a válasz ennyire egyértelmű fölénye. Hogy mégis miért ezt jelölte be minden 2. kitöltő? Talán szeretnénk azt gondolni, hogy mások véleménye bár befolyásol minket, azért mégis csak mi magunk döntjük el egy játékról, hogy jó-e, tetszik-e, kell-e. Ami a választ illeti viszont szerintem sokan elsiklottak a felett, hogy az ELSŐ véleményt mi határozza meg. Már az meghatározó, ha elolvasunk, meghallgatunk néhány véleményt; már az meghatározó, hogy hogy néz ki a doboza; hogy xy milyen review-t készített, írt róla! Oké-oké, jön a válasz, hogy bemegyünk egy klubba és azzal játszunk amit elénk tolnak. No de a klubokban is van 3-4 játék legalább és mindig rengeteg idő elmegy arra a kérdésre, hogy "Na, mit játsszunk?"... Ilyenkor pedig valami alapján csak születik valamiféle döntés (természetesen mindenre van ellenpélda, valószínűleg erre is és van amikor valaki tényleg csak bekapcsolódik egy játékba és így tovább). Az első véleményt az eddigi kérdések-válaszok alapján és ezen kérdés 19 és 16 százalékkal megválaszolt két kérdése alapján úgy vélem, hogy sokkal inkább az internetes közösség, az internetes írások, hozzászólások, levelezések határozzák meg!

A 11-14. kérdések már az olvasási szokásokra és egy lehetséges új magyar társasjáték magazinnal kapcsolatosak voltak - valójában az eddigi kérdések ezt készítették elő és a kérdőív igazi szándéka az volt, hogy ezen kérdésekre választ kapjak.

11. kérdés: Milyen gyakran olvas beszámolókat, írásokat társasjátékokról? A válasz egyértelmű, a válaszadók fele hetente többször, 70%-a legalább hetente egyszer (beleszámolva azokat akik hetente többet is olvasnak). 80%-a legalább kéthetente egyszer, 90%-a legalább havonta egyszer olvas ilyen jellegű írásokat.

12. kérdés: Olvasna szívesen többet is, ha több írás, cikk születne a társasjátékokról? A válaszadók 50%-a a "Mindenképpen igen!", további 40%-a a "Szelektálnék közülük, de többnyire igen." válaszokat jelölte meg. A maradék 10% vagy nem igazán olvasna ilyen cikkeket, vagy csak adott, igen speciális téma esetén. A válaszokból mindenképpen az szűrhető le, hogy igény van további írásokra, újabb blogok születésére, és nyitottak vagyunk mások véleményeire, meglátásaira.

13. kérdés (jöhet a feketeleves): Fizetne-e ilyen írásokért? Szinte tökéletes felezővonal húzható: a válaszadók fele semmiképpen nem fizetne érte, mert szerintük az interneten minden fontosabb információ elérhető. A válaszadók másik fele fizetne érte, elsősorban ha megfelelő az ár/érték arány, másodsorban ha megfelelőek az írások, témák, írók minősége, milyensége. Azaz egy induló magazin megfelelő színvonal és fizethető ár nélkül nem érné meg a telet; viszont igény mindenképpen mutatkozik iránta.

14. kérdés: Milyen formában érdekelné mindez? Azaz ha lennének új írások, megfelelő ár/érték arányú (akár ingyenes) és minőségű magazin(ok), akkor milyen formában lenne rá igény? 4%-ot érdekelne csak nyomtatott formában, 38%-ot érdekelne csak online formában, és további 38%-ot akár online, akár nyomtatott formában. 20% pedig csak akkor érdeklődne, ha valami egyéb szolgáltatás, kedvezményt, mellékletet, játékot, kiegészítőt is kapna hozzá.

Ez utóbbi kérdéseket jóval csekélyebb mértékben értékeltem, mert úgy gondolom, a számok nem hazudnak. Bár van igény új írásokra, pénzt csak akkor adnánk ki a kezünkből, ha az nem csak minőségi lenne, de emellett olyan újdonságot is tud nyújtani, melyekkel az interneten egyáltalán nem, vagy csak nagyon csekély mértékben találkozunk.

A lényeg pedig most következik, amit már sokan sejtettetek, tudtatok:

magazin_1.jpg

Ennek a szellemében, mindezek figyelembe vételével úgy döntöttem, hogy a Húzópakli blog mellett és a Tabula magazin után ismét beindul hamarosan egy igényes, mindenre elszánt magyar társasjátékos magazin. Bár ehhez kapcsolódóan sok-sok kérdés merülhet fel, melyek többsége még eldöntésre vár, amit biztosan állíthatok az az, hogy az első szám ingyenes lesz és a negyedévenként megjelenő magazin valóban nagy durranás lesz! És bár csapatunk egy része már összeállt, most itt a lehetőség, hogy bárki csatlakozzon a szerkesztői gárdához akár ötletgazdaként, akár íróként-grafikusként, akár szponzorként, hirdetőként. Ehhez nem kell mást tenned, mint a tarsasjatekmagazin@gmail.com e-mail címre elküldeni egy levelet azzal, hogy ki vagy és mi az amiben szerinted segítségünkre lehetnél. Erre bármikor lehetőséged van, azaz később is lehet jelentkezni, viszont az indulás miatt ha lehet, akkor még januárban tedd ezt meg, hogy minél hamarabb bekapcsolódhass a munkálatokba!

A figyelmet, a kérdőív kitöltését pedig még egyszer köszönöm mindenkinek! :)
Csibu

Szólj hozzá

statisztika teszt kutatás boardgamegeek