Cuba - Éljen a korrupció!
Sziasztok!
Ma egy összetett, 3-5 fős játékot szeretnék bemutatni. Bár már elég régóta a birtokomban van, sajnos csak ritkán kerül elő, mert szó, mi szó, nem egyszerű a játék és a kerettörténete sem vonzó a többségnek. Konkrétan arról van szó, hogy Kuba fővárosa mellett dolgozunk ültetvényeinken, a megszerzett építőanyagokból épületeket helyezhetünk területünkre, a megszerzett nyersanyagokkal kereskedhetünk és átalakíthatjuk őket a szigetvilágra jellemző árukra: rumra és cigarettára, amiket exportálhatunk, ezzel fontos győzelmi pontokat szerezve. Ezekhez a cselekedetekhez minden körben 5 segítőnk van: Munkás, Kereskedő, Építész, Munkavezető, Polgármester. De közülük egyet félre kell tenni, és adott körben az ő segítségét csak a parlamenti fázisban használhatjuk ki. Ez a rész adja a játék sava-borsát.
Ha csak ennyiből állna a játék, egy átlagos "termelek-kereskedek-pontotszerzek" sablon lenne az egész. De ezen rész után jön a finomság, a parlamenti fázis. A szigeten önálló parlament működik, ahol a demokráciát felejtsük el. Csak egyikünk lehet az, aki adott körben dönthet a törvényekről, amik komolyan befolyásolják a játékmenetet. Minden körben a legtöbb szavazattal rendelkező játékos dönthet arról, milyen irányba tereli a kubaiaik életét: mekkora legyen az adó mennyiség és mit szolgáltassunk be (ezekért győzelmi pontok járnak), milyen tulajdonságok után kapjunk bónuszpontokat, milyen szabályváltozások történjenek (például a kereskedelemre, a piacra, vagy a terményszerzésre). Minden kör elején felfedjük, hogy milyen törvénytervezetek vannak, amiből kettőt meg kell tartani, kettőt pedig elvetni, ezért már a körünk legelején el tudjuk dönteni, hogy a parlamenti fázis győztese akarunk-e lenni.
Ha igen, akkor figyelembe kell vennünk a meghagyott segítőnk szavazati jogát, és azt, hogy mennyi pénzünk van, ugyanis ebben a játékban szabadon lehet szavazatokat vásárolni. Egy háromjátékos példával élnék ezzel kapcsolatban: András meghagyta az építészt, ezért 3 szavazata van, mellette 7 pesója. Péter meghagyta a polgármestert, ő 5 szavazat birtokosa és 12 pesó tulajdonosa. Sándor a kereskedőjét nem használta fel: 2 szavazata van, valamint 5 pesója. Most jön a szavazatvásárlás. Mindenki a kezébe veszi a saját pénzét és egyik kezéből a másikba tesz annyi pesót, ahány szavazatot akar vásárolni - természetesen mindeezt úgy teszi, hogy más ne lássa. Aztán ha mindenki kész a tábla mellé teszik az öklüket és kiborítják a benne lévő pénzt. Folytatva a példát András 5 pesót tesz öklébe, Péter 2 pesót, Sándor pedig egyet sem. Így Andrásnak összesen 3+5=8, Péternek 5+2=7, Sándornak 2+0=2 szavazata van: az aktuális törvények közül András választhat! (Mindenki elveszíti a korrupcióra szánt pénzt, attól függetlenül, hogy ki lett a győztes a körben.) Személy szerint ezt a részét nagyon szeretem, izgalmasabbá válik tőle a játék, ráadásul tényleg "kubai" hangulatot teremt. :)
A szerencse szerepe minimális, a stratégia (előre gondolkozás) és a taktika (aktuális helyzethez alkalmazkodás) elemei is fontosak, és a design sem rossz. Ajánlom azoknak, akik szeretik beleélni magukat a játékba, akik nem hátrálnak meg a másfél óráig tartó komoly gondolkozástól, kihívástól.
Összegezve, számokban: