2010. sze 29.

Cuba - Éljen a korrupció!

írta: -csibu-
Cuba - Éljen a korrupció!

Sziasztok!

Ma egy összetett, 3-5 fős játékot szeretnék bemutatni. Bár már elég régóta a birtokomban van, sajnos csak ritkán kerül elő, mert szó, mi szó, nem egyszerű a játék és a kerettörténete sem vonzó a többségnek. Konkrétan arról van szó, hogy Kuba fővárosa mellett dolgozunk ültetvényeinken, a megszerzett építőanyagokból épületeket helyezhetünk területünkre, a megszerzett nyersanyagokkal kereskedhetünk és átalakíthatjuk őket a szigetvilágra jellemző árukra: rumra és cigarettára, amiket exportálhatunk, ezzel fontos győzelmi pontokat szerezve. Ezekhez a cselekedetekhez minden körben 5 segítőnk van: Munkás, Kereskedő, Építész, Munkavezető, Polgármester. De közülük egyet félre kell tenni, és adott körben az ő segítségét csak a parlamenti fázisban használhatjuk ki. Ez a rész adja a játék sava-borsát.

Ha csak ennyiből állna a játék, egy átlagos "termelek-kereskedek-pontotszerzek" sablon lenne az egész. De ezen rész után jön a finomság, a parlamenti fázis. A szigeten önálló parlament működik, ahol a demokráciát felejtsük el. Csak egyikünk lehet az, aki adott körben dönthet a törvényekről, amik komolyan befolyásolják a játékmenetet. Minden körben a legtöbb szavazattal rendelkező játékos dönthet arról, milyen irányba tereli a kubaiaik életét: mekkora legyen az adó mennyiség és mit szolgáltassunk be (ezekért győzelmi pontok járnak), milyen tulajdonságok után kapjunk bónuszpontokat, milyen szabályváltozások történjenek (például a kereskedelemre, a piacra, vagy a terményszerzésre). Minden kör elején felfedjük, hogy milyen törvénytervezetek vannak, amiből kettőt meg kell tartani, kettőt pedig elvetni, ezért már a körünk legelején el tudjuk dönteni, hogy a parlamenti fázis győztese akarunk-e lenni.

Ha igen, akkor figyelembe kell vennünk a meghagyott segítőnk szavazati jogát, és azt, hogy mennyi pénzünk van, ugyanis ebben a játékban szabadon lehet szavazatokat vásárolni. Egy háromjátékos példával élnék ezzel kapcsolatban: András meghagyta az építészt, ezért 3 szavazata van, mellette 7 pesója. Péter meghagyta a polgármestert, ő 5 szavazat birtokosa és 12 pesó tulajdonosa. Sándor a kereskedőjét nem használta fel: 2 szavazata van, valamint 5 pesója. Most jön a szavazatvásárlás. Mindenki a kezébe veszi a saját pénzét és egyik kezéből a másikba tesz annyi pesót, ahány szavazatot akar vásárolni - természetesen mindeezt úgy teszi, hogy más ne lássa. Aztán ha mindenki kész a tábla mellé teszik az öklüket és kiborítják a benne lévő pénzt. Folytatva a példát András 5 pesót tesz öklébe, Péter 2 pesót, Sándor pedig egyet sem. Így Andrásnak összesen 3+5=8, Péternek 5+2=7, Sándornak 2+0=2 szavazata van: az aktuális törvények közül András választhat! (Mindenki elveszíti a korrupcióra szánt pénzt, attól függetlenül, hogy ki lett a győztes a körben.) Személy szerint ezt a részét nagyon szeretem, izgalmasabbá válik tőle a játék, ráadásul tényleg "kubai" hangulatot teremt. :)

 

A szerencse szerepe minimális, a stratégia (előre gondolkozás) és a taktika (aktuális helyzethez alkalmazkodás) elemei is fontosak, és a design sem rossz. Ajánlom azoknak, akik szeretik beleélni magukat a játékba, akik nem hátrálnak meg a másfél óráig tartó komoly gondolkozástól, kihívástól.

 

Összegezve, számokban:

Bonyolultság: 7. Bár összetett, egy próbajáték után minden tiszta lesz.
Szerencse: 2. Hajó és törvénykártyák felhúzásakor jelentkezik, de nem számottevő.
Stratégia: 9. Nagyon fontos minden kör elején a jó stratégia, különben könnyen lemaradhatunk a többiektől, amit aztán csak nagyon nehezen tudunk behozni.
Taktika: 7. A többi játékos tevékenysége állandóan befolyásolja a stratégiánkat - ezekre nagyon jól kell tudnunk reagálni.
Kommunikáció: 2. Mindenki elvan a saját területén, nincs benne kommunikációra való késztetés, maximum a korrupciós résznél.
Design: 8. A minőség remek, a kinézet szintúgy. A doboz elrendezése azonban hagy kívánnivalót maga után.
Végső pontszám: 8. Kikapcsolódásra tökéletes. Negatívuma, hogy kevesen tudják igazán beleélni magukat, hogy nem lehet ketten is játszani és hogy nem ösztönöz komunikációra. De aki egy jó agyalós délutánt akar maga mögött hagyni annak nem okoz majd csalódást!
 
Jó játékot kívánok: Csibu
ui: a képeket a blogíró készítette, minden jog fenntartva!
Szólj hozzá

történelmi kereskedelmi táblásjáték