2010. aug 04.

Rettegés Arkhamban

írta: -csibu-
Rettegés Arkhamban

 

Sziasztok! Mai bemutatandó játékom nem más, mint az Arkham Horror. A leírás körülbelül 20-25 lejátszott játék után született, mialatt több típusú/korú/nemű játékosokkal játszottam eme egész jó kooperációs játékot.
 
De kezdjük az elején, mi is ez az Arkham Horror kooperációs játék? A kooperációs játékok lényege, hogy a csapat (többnyire) egy cél érdekében tevékenykedik: le akarják győzni a játékot. Ez sokféle háttértörténet szerint történhet, csak néhány példa: lovagok vagyunk (Shadows over Camelot), süllyed a tengeralattjárónk (Red November), vírusok lepték el földünket (Pandemic), űrhajónkon cylon van (Battlestar Galactica), vagy éppen szörnyek ellen kell megküzdenünk (Arkham Horror), stb.. Mi most utóbbiról beszélhetünk, meg kell mentenünk a világot a szörnyektől és az úgynevezett Mérhetetlen Véntől, aki tulajdonképpen a „főszörny”.
 
Az 1920-as évek Amerikájában járunk, Arkham városában, ami egy elég instabil helynek számít. A Mérhetetlen Vén éledezik és ennek hatására egyre több dimenziókapu nyílik a városban, amikből különböző szebbnél szebb szörnyek törnek elő és rémisztgetik a város lakóit. Ezeket a szörnyeket kell megölni és a kapukat bezárni úgy, hogy valaki átmegy a kapun a másik dimenzióba, és sikeresen visszatér onnan. Ha sikerül elegendő kaput bezárni, a játékosok visszaűzték a Mérhetetlen Vént. Ha azonban nem, föléled és egy utolsó támadást intézhetünk a „főszörny” ellen. De ennek számunkra sikeres kimenetele igen csekély.
 
Mindenki egy-egy karakter bőrébe bújhat (16 karakter közül választhatunk), így kap különböző kártyákat, jelzőket. Ez utóbbi lényeges elem, ugyanis ebben a játékban tömérdek jelző megtalálható, a doboz nem is egy könnyű darab – a játéktábla is óriási. Minden karakternek hat tulajdonsága van (gyorsaság, lopózás, ösztön, akaraterő, mítoszismeret, szerencse), ezeket kell felhasználni a különböző próbák során. Ezeket a próbákat (a játék egyik hátránya) kockadobások döntik el. Ha nem ér minket váratlanul az esemény, amelynek következtében tulajdonságpróbát kell tennünk, fel tudunk rá készülni, így több kockával is megpróbálhatunk sikeres próbát tenni. A hat tulajdonságon kívül minden nyomozó rendelkezik épelméjűséggel és életerővel. Utóbbi ha elfogy, a kórházban kötünk ki, míg ha előbbi fogy el, az elmegyógyintézetben. A különböző karaktereknek különböző pozitív tulajdonságuk is van, valamint mindegyik más-más induló készlettel vág neki a kalandoknak. Ez lehet több pénz, erős fegyver, különleges hatalom, varázslatok, erősebb tulajdonságok, több nyom, stb.
 
Minden körben először frissítési cselekedeteket hajtunk végre, aztán minden játékos mozog a meglehetősen nagy, de jól kinéző és átlátható játéktábla különböző helyszínei között. A harmadik fázisban események történnek Arkhamban, attól függően, hogy melyik karakter hová ment, a negyedik fázisban pedig az idegen világokban lévő nyomozók eseményei történnek meg. Majd minden kör utolsó fázisában felhúzunk egy mítoszkártyát, ami tulajdonképpen a szörnyek „lépése”, ugyanis ettől valahol új kapu nyílik, valahol újabb szörnyek bukkanhatnak elő és még megannyi esemény történhet – általában a játékosok kárára.
 
 
A játék előnye, hogy akár egyedül is játszható de akár 8 fő is élvezheti az izgalmakat. Más kérdés, hogy tapasztalataim szerint minél többen játszunk, annál könnyebb a győzelem (sőt, mi ha legalább 4-en játszunk is könnyedén visszaszorítjuk a rettenetes ellenfelet). Ez utóbbi miatt érdemes lehet beszerezni néhány kiegészítőt, amik próbálják megnehezíteni dolgunkat.
 
 
  
Az Arkham Horrort azoknak ajánlom, akik bele tudják élni magukat abba, hogy rajtuk múlik a világ fennmaradása. Ha ugyanis nem tudják a játékosok beleélni magukat, a minimum 2-3 órás küzdelembe, egy idő után megunják, elindul egyfajta beszélgetés más dolgokról és máris oda a játék igazán remek hangulata! Azok is élvezni fogják, akik szeretik a kooperációs játékokat, de én is felhívom a figyelmet arra, hogy bár legyen megbeszélve közösen a taktika, engedjük egymást szabadon dönteni! Könnyen elronthatják a többiek örömét azzal, ha mindent és mindenkit egyvalaki akar irányítani. Az első néhány játéknál legyetek türelemmel, a sok apró szabály miatt döcögős lehet a játék, de utána annál izgalmasabb lesz!
 
A játék hátrányai: Még gyakorlott játékosoknak is bonyolult és nehezen megérthető (a szabályfüzet elég szerencsétlenül néz ki, ennél átláthatatlanabb játékszabályzattal még nem találkoztam), összetett játék. Igazából 1 bemelegítő játék után már minden menni fog, de annyi kiegészítő szabály van, hogy szinte lehetetlen játék közben nem elővenni a szabálygyűjteményt. 20-25 játék után is mindig van 1-2 olyan apró részlet, amit elfelejtünk játék közben. Oda kell figyelni arra is, hogy nagyon-nagyon hosszúra el tud nyúlni egy játék. Ez nem feltétlenül negatívum, de mindenképpen megemlítendő. A másik nagy problémám viszont az óriási szerencsefaktor. Minden harcot, eseményt kockadobások döntenek el. Bár erre fel lehet készülni, a tulajdonságok erősítésével, a templomban áldásszerzéssel, mégis, ha valakinek „rossz a keze”, az rányomja a bélyegét nem csak az ő, hanem mindenki játékára.
 
A játék előnyei: A kivitelezés nem rossz. Minőségi minden egyes elem. Tetszetős darab. Az eseménykártyák szövegei, a háttértörténet, a karakterek leírásai mind-mind remek hangulatot tudnak teremteni, ha akarjuk tényleg maximálisan bele tudjuk élni magunkat az Arkham Horror játékba. Ráadásul mindenki egy csónakban evez, én kedvelem az ilyen játékokat. Izgalmakkal teli, számtalanszor újrajátszható.
 
Összegezve, számokban:
Bonyolultság: 8. Nem igazán bonyolultnak nevezném, mert az alapszabályok egyszerűek. De a rengeteg apró szabály és a szabályfüzet nagyon megnehezítik még a tapasztalt játékosok dolgát is. Ettől függetlenül akár 10-12 évesekkel is játszható, ha bele tudják élni magukat!
Szerencse: 9. Kártyák felhúzása, kockadobálás, szörnyhúzás: itt bizony ez komoly tényező.
Stratégia: 8. Minden kör elején közösen kell végiggondolni mit is tegyünk, ezért fontos elem!
Taktika: 7. Bár mindig megbeszéljük a teendőket, jöhetnek váratlan dolgok, amiket egyedül kell megoldanunk.
Kommunikáció: 10. Nélkülözhetetlen ahhoz, hogy beleéljük magunkat és nélkülözhetetlen ahhoz, hogy győzzünk!
Design: 8. Sajnos óriási hely kell neki és a doboza sem utazóknak való, viszont nagyon szép grafikájú és remek minőségű játék.
Végső pontszám: 9. Összeszokott társaságoknak szinte kötelező darab. De egy próbát azért mindenkinek megér, csak az első játékok alkalmával legyünk türelmesek!
 
Jó játékot kívánok: Csibu
 
Képek forrása: 1. kép: unmei-no-mizu.blogspot.com, a többi saját fotó!

 

Szólj hozzá

szerencse szerepjáték játékszabály táblásjáték kooperációs