Bútorszállítás „Cakkumpakk” módra
Költözés? Mi jó van abban? Talán az egyetlen pozitívuma, hogy a bútorok mögül, a lakás rejtett zugaiból rég elfeledett, nosztalgikus emlékek törnek elő az elveszettnek hitt tárgyak megtalálásakor. Aztán lehet dobozolni, cipelni a bútorokat és kirakózni, hogy mit pakoljunk be először a kocsiba, hogy minél kevesebb fordulóra legyen szükség a régi és az új lakás között.
A kisebbek bizonyára élvezik, de a felnőtteknek többnyire inkább csak bosszúságot okozó tevékenység egy az egyben visszaköszön Bernd Eisenstein egyik játékában. Ez az Alea Iacta Est, vagy a Maya, esetleg a Peloponnes? Nem-nem, ezek a szerző teljesen más tematikájú játékai. Viszont a Pack & Stack, na az már sokkal inkább megfelel a kritériumoknak. Az általam csak „Cakkumpakk” névvel illetett játék 2008-ban kiadott, 3-6 személy félórás szórakozását teszi lehetővé és szinte tökéletesen szimulálja a költözködés minden bosszúságát.
A játékosok célja, hogy a minden körben véletlenszerűen meghatározott bútorokat egy-egy teherautóra pakolják úgy, hogy az a lehető legideálisabban kerüljön rá. Ne lógjon ki, de ne is maradjon felesleges hely. Na, de hogyan is néznek ki eme tartozékok? Egyrészt ott vannak a bútorok, amik 1, 2, 3, 4 és 5 egység hosszúságú fa jelölők, és a könnyebbség kedvéért különböző színűek is (minden kis egyes fehér, a kettesek szürkék, és így tovább), másrészt az ezekhez tartozó 1-1 dobókocka is fontos szerepet kap. Minden kör elején minden játékos dob minden kockával. Ezek határozzák meg, hogy adott bútorból hány darabot kapunk. A kockák értékei különbözőek, így elősegítve, hogy a kisebb bútorokból több, míg a nagyobb bútorokból kevesebbet kelljen elszállítanunk. Egy egyszerű példával könnyen megérthető mindez. Új kör kezdődik, fogod mind az 5 kockát és dobsz velük. A fehéren 4, a szürkén 2, a barnán 0, a világoskéken 1 és a sötétkéken (ami a leghosszabb, öt egységű) szintén 1-es érték szerepel. Így összesen 8 bútort fogsz kapni, különböző hosszúságokban. A melletted ülő játékos szintén dob, és ő teljesen más összetételű elemeket kap, a dobásnak megfelelően.
A harmadik játékelem a teherautók lapkái. Ezekre kell felrakni a kockák által megkapott bútorokat. Igen ám, de minden teherautó más és más. A többségen mások holmijai is elfoglalnak már területeket, így alacsonyabbak, rövidebbek, vagy egyszerűen csak különös formát ad ki a maradék hely. Miután mindenki megkapta bútorait, felfordítunk annyi teherautót, ahány játékos játszik és mindenki egyszerre(!) választ egyet-egyet ezek közül. Itt csak a gyorsaság számít. A túlzott sebesség meggondolatlanságot szül, ami olyan teherautót eredményezhet, ami első látásra jónak tűnt ugyan, de utólag kiderül, hogy túl nagy, vagy túl apró, a sok töprengés esetén viszont az orrunk elől vihetik el a számunkra tökéletesnek tűnő darabokat.
Az egyszerű kockadobás és az izgalmas teherautó kiválasztása után pedig jöhet a szimultán puzzle: minden játékos megpróbálja minél több bútorát bepakolni autójára; ez már nem versenyszerű, nyugodtan mindenki végiggondolhatja a leggazdaságosabb megoldást. Ha mindenki elkészült, eredményt hirdetünk. Minden kimaradt bútorelem kétszeres, minden a teherautón kimaradt üres hely pedig egyszeres szorzót kap: ennyi mínusz pontot kapunk. Azaz ha az előzőleg szerzett bútorainkból mondjuk megmaradt egy sötétkék, 5 hosszúságú elem, akkor az mínusz 10 pont. Így tulajdonképpen a játék elején megkapott 75 pontunkból folyamatosan veszíteni fogunk pontokat, egyetlen kivétellel: aki az adott körben a legkevesebb pontot veszítette, plusz 10 pont a jutalma! A játék addig tart, amíg valaki el nem veszíti összes pontját. Ekkor az a játékos a nyertes, akinek aktuálisan a legtöbb megmaradt pontja van.
Ez tipikusan az a műfaj, amit ki kell próbálni és minden világossá, egyszerűvé válik. A kockadobás bár szerencsefüggő, nem befolyásolja jelentősen a játékot, sokkal inkább a teherautó kiválasztása. Aki a legjobban és leggyorsabban becsüli meg, hogy a játéktérre felcsapott autók közül melyikbe fér be optimálisan a sok kis rakománya, és elég gyors is a felismerés után, hogy elsőként vegye el azt, könnyedén megnyerheti a játékot. De elég egyetlen rossz mozdulat (a már megfogott autó nem tehető vissza, kötelező elvenni) és repkednek a mínusz pontok, így a játék folyamatosan izgalmas és élvezetes marad. Az akár 3 és 6 fővel is nagyon mókás Cakkumpakk bátran játszható kisebbekkel, akik sokszor ügyesebbek is a felnőtteknél, ráadásul a vizuális kompetenciájuk is fejlődik közben. Bárkivel is játsszuk, készüljünk fel, hogy nehéz abbahagyni! Addiktív, szórakoztató, könnyed mulatság ez. Ráadásul a költözködés miatti bosszúságokat is képes elviselhetővé tenni, ami azért lássuk be: nagy szó!
Értékelésem, számokban:
Végső pontszám – 9. Gyerekekkel is játszható, gyorsan megérthető, könnyed, kicsit ügyességi, gyors felfogást igénylő játékról van szó. Gémereknek levezető és felvezető játékként is szépen megállja a helyét! Azaz bátran ajánlom mindenkinek!
Jó játékot!
Csibu
Képek forrása: BGG, írásbeli engedéllyel:
1 - LudiGaume felhasználó
2 - HedgeWizzard felhasználó
3 - Kosmos kiadó szabályfüzete
4 - daPyrate felhasználó