2012. dec 29.

Csillagok között fekete lyuk a király

írta: -csibu-
Csillagok között fekete lyuk a király

Sziasztok!

Ez egyszerre a legelső és a legutolsó bejegyzésem - legalábbis első, ha azt nézzük, hogy túléltük a világvégét (Maja naptár, 2012.12.21), és utolsó, ha azt nézzük, hogy 2012 utolsó cikkét tartja keretek között monitorod/kijelződ. Ha már így alakult és pár nap múlva ismét tűzijáték hadosztály vár minket a szabadban, legyen szó most az Among the Stars kártyajátékról, amit én most "Csillagok között" névre kereszteltem.

ats1.jpgA Kickstarternek és az Indiegogonak hála olyan kiadók, alkotók is megjelenhetnek a (előbbi esetében főleg az amerikai, utóbbinál inkább az európai) piacon, akik egyébként előzetes támogatás nélkül nem tudnák megjelentetni alkotásaikat, legyen az akár társasjáték, akár teljesen más vállalkozás. Aki nem ismeri ezen rendszereket, annak azt érdemes tudni róla, hogy egy regisztrációt követően tulajdonképpen bárki elindíthat egy kezdeményezést ezen oldalakon (Magyarországról, magyarként egyelőre csak az utóbbi oldalon van ilyen lehetőségünk, vagy megpróbálkozhatunk a kis piacunk és csökkenő életszínvonalunk miatt kevésbé sikeres magyar változatokkal, pl. az indulj.be oldallal). A kezdeményezés bármi lehet: honlapmegvalósítás, kézműves tevékenység, vállalkozás beindítás, regénymegjelentetés, jótékonyság, és így tovább. A kezdeményezésben kell lennie egy célnak: akkor indul be az adott honlap/gyártás, stb. amikor megadott összeg összegyűlt. Aki pénzzel szeretné támogatni a futó projektet, az választhat, milyen összeget akar befizetni. A befizetett összegünk fejében különböző bónuszokat, tárgyakat, stb. kapunk az adott projektből. Magyarán előre finanszírozott lesz mindenfajta vállalkozás, így két eset van: vagy sikertelen lesz, de ez esetben senkinek nem származik belőle kára; vagy sikeres lesz és ez esetben rögtön megvan az az összeg, amiből el tudja indítani a kezdeményezését gazdája.

Az Among the stars is hasonló projektként látta meg a napvilágot idén és ahogyan a kiadójának (Artipia Games) már korábbi két játéka is siker volt, úgy itt is összegyűlt a kiadáshoz szükséges összeg. Ami miatt különösen érdekes a kiadó, hogy a játékok szerzői görögök és ők (hasonlóan hozzánk - sajnos)  nem tartoznak a "társasjáték nagyhatalmakhoz". Ettől függetlenül Vangelis Bagiartakis játéka jónak mondható. (Ezúton is köszönöm Vice-nak, hogy a játékot kölcsönadta és így lehetővé tette ennek a cikknek az elkészülését.)

A játék háttere egyszerű. Mindannyian egy űrközpont kiépítésén dolgozunk. Az, hogy pénzügyi, katonai, kulturális, tudománycentikus, vagy a civil szférát építünk, esetleg ezeket vegyesen, az csak tőlünk, és a kapott kártyáinktól függ. A játék 3 körből áll, minden körben 6-6 kártyát építhetünk meg és csatlakoztathatunk központunkhoz. Két nagy típusba sorolhatók ezen kártyák: azonnal ad pontokat; csak a játék végén ad pontokat. A játék végén összeszámoljuk ezeket és aki a legtöbbet gyűjtötte, nyer. Pofon egyszerű - ahogyan a játék is az annak, aki a 7 Csodát, vagy a City Tycoon-t ismeri.

ats2.jpg

Mindkét játékból igen komolyan merített a szerző, egy-két apróbb változtatást hozzátéve. A kapott kártyákat ugyanúgy továbbadjuk a szomszédunknak, miután kiválasztottunk egy kártyát. Aztán az általunk választott kártyát eldobhatjuk 3 pénzért, leépíthetjük, kifizetve költségét, vagy helyette erőművet építhetünk (néhány épület megépítéséhez energiát is be kell fizetnünk). A City Tycoon-hoz képest azonban itt letisztultabbak a kártyák, egyértelműek az ikonok, jóval átláthatóbb és követhetőbb. A 7 Csodához képest pedig itt nem kell foglalkoznunk nyersanyagokkal, korokkal, vagy előfeltételekkel. Azaz bármikor bármilyen épületet megépíthetek, ha ki tudom fizetni az árát. De közben a pénzzel való bánás sem egy olyan komoly feladat, mint mondjuk a Szentpétervár esetében (amiből korábban Yucata-bajnokságot is szerveztünk), vagy a 7 Csoda és City Tycoon során, hiszen minden kör elején automatikusan 10 pénzt kapunk és 1-1 épület megépítésének költsége 1-5 közötti ár. Ebből a szempontból viszont a játék jól kiegyensúlyozott. Azaz általában annyi pont szerezhető egy épületért, amennyibe került.

ats6.png

Haladó játékhoz használhatunk fajokat (1-1 különleges képesség, mely tulajdonosának apróbb változást tesz elérhetővé); két kiegészítő paklit (egyikkel növelhető például az interakció) és közös célokat, melyek teljesítése további pontokhoz juttathat. Ezzel nagyjából mindent el is árultam a játékról. Egyszerűbb, átláthatóbb társainál. De talán pont ez az egyszerűsítés az, ami miatt többünkben is megfogalmazódott többszöri játék után: nem érzünk késztetést új játékra, miután befejeződött a 2-4 fő által játszható, nagyjából 1 órás játék (a játék ideje független a játékosok számától, mivel egyszerre gondolkozik mindenki). További hátránya, hogy a kártyákon angol nyelvű szöveg van, azaz angolul nem tudókkal nem játszható a játék; viszont a szövegek kis mérete, egyértelműsége miatt csekély angol tudással is nyugodtan neki lehet ülni a játéknak. Ráadásul a második, harmadik játék során a lap grafikájából tudjuk, hogy mit jelent. És ha előjött a grafika akkor abban 10 pontos a játék. Játék közben hüledeztem, hogy milyen aprólékos, szép a kártyák grafikája. Gyönyörű illusztrációk jellemzik a játékot, már ezekért megéri levenni a polcról! A kiadó készített egy videót. Az ezen látható festmények, illusztrációk mind-mind megjelennek a kártyákon.

A játékot azoknak ajánlom, akik szeretik a sci-fi témát, akik könnyed, de újrajátszható 2-4 fős játékra vágynak, akik 1 órás játék során szeretnek gondolataikba merülni anélkül, hogy ez fejfájást okozzon.

Véleményem számokban, 10 pontos skálán:
Bonyolultság – 3. Egyszerű, gyorsan elmagyarázható, aki ismeri a 7 Csodát / City Tycoont annak 3-5 perc a szabályok ismertetése.
Szerencse – 2. A kártyák felhúzása szerencsés, de alapvetően arról szól a játék, hogy a kapott kártyákkal hogy gazdálkodunk. Kétlem, hogy a szerencse befolyásolná a játék végkimenetelét.
Stratégia – 5. Vannak lapok, amiket ismerni kell és törekedni kombinációkra. De ennek hiányában is lehetséges a győzelem.
Taktika – 7. Már az taktikai elem, hogy adott lapokból mit válasszak, ami nekem jó, vagy amivel mást gyengítek; ezt pedig tovább nehezíti a kérdés, hogy a kiválasztott kártyával mit tegyek.
Kommunikáció – 3. Van néhány kártya, mely beszédet generál, de akár teljes csöndben is végigjátszható.
Design – 9. Gyönyörű játékelemek, nem túl nagy doboz, viszont szörnyű pontozó tábla.
Végső pontszám – 8. Nem rossz, nem rossz. Ha sorrendet kellene felállítanom, akkor a City Tycoon-nál jobb, a 7 Csodához viszont nem ér fel. Mindenképpen megér egy próbát.

Mindenkinek sikeres, rengeteg örömteli percekkel megáldott és analízis-paralízis mentes játékalkalmakat kívánok az új évre!

Jó játékot: Csibu

ui.: képek forrása: a játék indiegogo projektoldala és a kiadó honlapja.
Szólj hozzá

sci-fi építés kártyajáték lapkalerakós