2011. aug 05.

Civilizációfejlesztés - felsőfokon

írta: -csibu-
Civilizációfejlesztés - felsőfokon

Sziasztok, kedves blogolvasók!

Bizonyára ti is találkoztatok már civilizációs játékokkal, akár táblás-, akár videojáték formájában. Az 1990-es években Sid Meier PC-s Civilization játéka etalonnak számított, amit azóta nem csak újabb PC-s játékok (tavaly már az 5. "kiadása" jelent meg), hanem társasjátékok is követtek; közülük a legújabb a Civilization Board Game (hamarosan magyar nyelven is elérhető lesz a hazai társasjátékboltok polcain). Azonban párhuzamosan az eltelt két évtizedben egyre-másra jelentek meg újabb és újabb hasonló felépítésű és szellemiségű játékok. Csak hogy a másik klasszikust is megemlítsem: Age of Empires sorozat (melynek szintén van táblajátékos verziója). Ezeknek a játékoknak a lényege az, hogy egy nomád faluból (tulajdonképpen a semmiből) létrehozzunk egy birodalmat, ami nem csak fennmarad az idők során, de eléri a XXI. századot, amikorra ő válik a világ vezető civilizációjává.

Többször elhangzott már ez az érdekes "civilizáció" fogalom. Igen nehéznek találtam saját szavaimmal megfogalmazni, így az Idegen szavak gyűjteményét (virtuálisan) fellapoztam és ezt találtam: társadalmi, gazdasági és szellemi műveltség.

A most bemutatott játékban ennek megfelelően az lesz a győztes, akinek a birodalma a legműveltebb. De ne rohanjunk ennyire előre, hiszen még el sem mondtam, hogy a Through the Ages (magyarul talán a "Korokon át" név lenne a helyes fordítás) játék mai bejegyzésem főszereplője. A 2006-ban megjelent, cseh Vlaada Chvátil szerző játéka igen komoly helyen áll a www.boardgamegeek.com ranglistáján, ahol jelenleg a 4. pozíciót foglalja el! De mitől is olyan sikeres a játék? A következő sorokban megpróbálok rá válaszolni, de a következő kifejezés jól összefoglalja: mert tökéletesen működik!

Háttértörténet most - pedig mennyiszer hangoztattam már, hogy számomra milyen fontos - csak annyi, hogy egy "városállam" feltörekvő vezetőjeként az egész világot uralni akarod, és be akarod bizonyítani, te vagy a legjobb a "Világ Ura" tisztség viselésére. Erre a játék számtalan lehetőséget kínál, a te feladatod mindig kiválasztani a legmegfelelőbbet. Azonban döntéseid nagyon kockázatosak, akár azt is eredményezhetik, hogy behódolsz az erősebbnek és feladod a küzdelmet!

A szabálykönyv 40 oldalból áll, kidolgozva benne egy rövid, egy közepes és a teljes játékot, melyek ideje a minimum 1 órától a 4-5 óráig terjedhet, függően attól, hogy melyik típussal, hány fővel játsszuk, és természetesen, hogy mennyire ismerjük a játékot. Az elsajátítása ugyanis nem egyszerű - pedig az egyes szabályok megértése egyáltalán nem ütközhet problémába, de ezek összesített felhasználása már annál jobban megmozgatja agyunk rugóit - aki ezt nem szereti bele se fogjon!

A dobozt kezünkbe fogva, azt kibontva és a játékelemeket az asztalra terítve érezhető: ez nem egy amerikai típusú, "minél több jelzőt, alkatrészt és lapkát zsúfoljunk bele egy hatalmas dobozba" játék. A doboz apróbb, mint gondolnánk, az alkatrészek nagy része kis méretű kártya, na és sok-sok fa jelző; valamint egy olyan kellék, ami nem csak a több tíz évvel ezelőtti játékok tartozéka volt: játéktábla. Azonban ez is különbözik a megszokottól. Mindenkinek saját táblája van és a központi tábla csak akcióválasztásra és pontjelölésre alkalmas (hasonlóan például az Agricola, Shipyard, Galaxis roncsderbi játékokhoz). A többi civilizációs játéktól eltérően itt nincs egy közös térkép, mindent kártyák szimbolizálnak. Talán ez az egyetlen dolog amit elsőre hiányolhatunk. A "grafikai felület" ócska Trabantra emlékeztet a többi "csúcsmodern" társasjáték mellett (egyes játékokhoz már CD-t adnak, több órányi hangulatkeltő zenével - Last night on Earth, vagy éppen azon elhangzó utasításokkal, idővisszszámlálással - Space Alert; míg másokhoz egy egész 3d-s teremtményarzenált kapunk: Battlelore, stb.). Ennek nem csak az - ismételten hangsúlyozom: első benyomásra - "eltűnt térkép" az okozója, hanem a kártyák, a játékostáblák egyszerűsége. Egyáltalán nem csúnya, csak letisztult, egyszerű rajzokat tartalmaz és az érthetőségre, valamint ami lényeges elem egy ilyen összetett játéknál: átláthatóságra törekszik! Azt pedig, hogy a doboza nem foglal akkora helyet polcunkon, talán nem bánjuk, úgyhogy hagyjuk is a design-t, lassan térjünk rá a kártyák ismertetésére!

A kártyák a játék központi részét képezik. Négy kort különböztetünk meg a kártyák segítségével: A-kor (Ókornak felel meg), I.-kor (Középkor), II.-kor (Felfedezések kora), III.-kor (Modern kor). Minden korban két különböző típusú kártyával találkozunk: első a CIVIL kártyák. Itt találhatóak a Vezetők (pl. Arisztotelész, Ceasar, Shakespeare, vagy Einstein), a Csodák (pl. Kolosszus, Eiffel-torony, Űrhajó, stb.), a Különleges technológiák (pl. építészeti vagy gyarmatosítói bónuszt adó kártyák), a Termelő technológiák (nyersanyag vagy gabona termeléshez), a Városi Technológiák (segítségükkel a város lakói elégedettebbek lesznek, többet termelnek, hatékonyabbak), a Katonai technológiák (melyek segítségével erősebb, fejlettebb egységeket képezhetünk); valamint az akciókártyák, melyekkel későbbi körökben különböző bónuszlehetőségeket kaphatunk. Minden korban megtalálhatóak tehát ezen CIVIL kártyák, de ugyanígy a másik típus is: a KATONAI kártyák. Ezek fajtája is különböző: lehet taktikakártya (seregünknek taktikát szabva erősebbé válnak), eseménykártya (ezeket kijátszva különböző hatások érik a civilizációkat, vagy éppen megindulhat a küzdelem 1-1 új gyarmatért), bónuszkártya (a védelmi, vagy gyarmatosító értékünket növelhetjük vele), agresszió, vagy háború kártya (egyértelműen mindkettő más civilizáció elleni támadást jelent), illetve egyezménykártya (megállapodásokat köthetünk a játékostársakkal). A kártyák ezen sokasága, sokszínűsége is garantálja, hogy minden játék más és más lesz, magas újrajátszhatóságot garantál számunkra.

  A képen Civil kártyák láthatóak, középen fenn a kártya kora, a jobb felső sarokban a kártya típusa, a fő részben a kártya neve és tulajdonsága, alul pedig összefoglalva a bónusza

Egy civil kártya típusról azonban még nem szóltam, ez pedig a Vezetési kártya. Ez határozza meg civilizációnk aktuális rendszerét. Kezdetben mindenki despotizmusból indul, de a játék során egymás után megváltoztathatjuk ezt (akár forradalom kirobbantásával, akár békés úton) pl. monarchiává, köztársasággá, demokratikussággá, vagy akár kommunizmussá! A vezetési kártyák adják a felhasználható akcióink számát. Kezdetben 4 civil és 2 katonai akciónk van. Békésebb vezetési rendszernél a civil akcióink fognak megemelkedni, míg keményebb rendszer esetén a katonai akciónk száma lesz magas. Márpedig minél több akciót végre tudunk hajtani, annál gyorsabban, hatékonyabban tudunk fejlődni, annál többféle dologra tudunk figyelni. Hogy pontosan mire kis kell figyelni ilyesformán leginkább, mik a legfontosabb kulcspontjai a játéknak? 1. A kultúránk növelése. Ez adja körönként a győzelmi pontokat. Kulturális fejlődés nélkül elfelejthetjük a "legjobb vezető" címet! 2. A tudományunk növelése. E nélkül nem fogjuk tudni a civil kártyák többségét birodalmunkba építeni. Hiszen újabb fejlesztések, újabb technológiák kutatásba és a kutatásból nyert tudományos pontokba kerülnek! 3. A katonai erőnk fokozatos növelése, figyelve játékostársainkra. Hiába a mi birodalmunk a kultúra és tudomány fővárosa! Ha gyenge a védelme, elég egy kellemetlen agresszió vagy akár - nem kívánom senkinek - háború, és oda a népessége, oda a fejlettsége, oda a civilizációja! Azonban ha a haderőt fejlesztjük, a kultúra háttérbe szorul... Hol van a megfelelő határ a kettő között? Ez egy kulcskérdése a játéknak, ahogy a valóságban is fontos szempont! Amennyiben a játékosok haderei azonos erősségűek, könnyen háború nélkül is véget érhet egy játék. De ha valaki lemarad a katonai fejlődésben, veszélyben a népe! 4. Megfelelő mennyiségű gabona termelése. Ha nincs elég gabonánk a körünk végén, népünk éhezik és ez komoly kulturális visszaesést fog okozni... 5. Megfelelő mennyiségű nyersanyag termelése. Ha túl kevés van, nem tudunk egységeket emelni, nem lesznek papjaink, katonáink, tudósaink, dolgozóink. Ha viszont túl sok van és nem tudjuk elkölteni, korrupció fogja felütni a fejét és komoly nyersanyagveszteségünk lesz! 6. A nép elégedetten, boldogan tartása. Ha túl kemény, harcos a rendszerünk, túl kevés szórakozási, kikapcsolódási lehetőségük van, könnyen nem dolgozó, sztrájkoló munkásokká válnak. Drasztikus esetben akár felkelés is kitörhet ellenünk, azaz a teljes termelés leállhat! 7. Gyarmatosítás. Lényeges, hogy szerezzünk gyarmatokat. Ezek többsége olyan bónuszlehetőségeket rejtenek, melyek hosszú távra megoldhatnak egy-egy problémát. Ha egy gyarmatért folyó küzdelmet megnyerünk, akkor ugyan miénk lesz a gyarmat, de jelentősen legyengülhet haderőnk, ami miatt kiszolgáltatottá válhatunk a többi játékos számára. Kérdés tehát: aktuális haderőnkből mennyit érdemes gyarmatosító útra küldeni?

Ezek csak a nagyobb, komolyabb problémaforrások voltak! Ahogy ebből a szűk listából is látható egyrészt csupa olyan helyzettel találjuk szemben magunkat, ahol nehéz döntéseket kell meghoznunk (de hát csak így bizonyíthatjuk rátermettségünket, nem?). Civilizációnk felemelkedése, vagy bukása a tét! Másrészt - ettől válik számomra a legjobb társasjátékká - csupa olyan helyzet ez, ami a valóságban is hasonlóan zajlott és zajlik le! Szinte egy tökéletes civilizációfejlődési-szimuláció ez a játék! Fantasztikusan mutatja be néhány kártya segítségével, milyen nehéz is egy népet egyszerre boldogan tartani, katonai fölényt szerezni velük és - ami végül is a legfontosabb - a legtöbb kulturális, azaz győzelmi pontra szert tenni. Ezek alapján pedig senkinek nem ajánlom, hogy elintézze egy kézlegyintéssel. Páratlan alkotással van ugyanis dolgunk!

A játékmenetről még hadd írjak néhány mondatot: minden körben az alábbi "fázisok" játszódnak le: Az aktuális játékos véghezvihet egy politikai akciót. Ez lehet pl. egyezmény ajánlása, háború hirdetése, esemény kijátszása. Ezután a vezetési rendszerének megfelelő civil és katonai akciót játszhat ki, ha tud/akar. Ezután a termelés fázisban nyersanyaghoz, gabonához, győzelmi és tudományos pontokhoz jut, kifizeti az aktuális gabonamennyiséget (minél több a munkása, annál több gabonát kell beadni), leellenőrzi a korrupciót és új katonai kártyákat húzhat. Ez utóbbi az egyetlen olyan része a játéknak, ahol számít a szerencse. Sok esetben ugyanis nem mindegy, milyen kártyát húzunk. Természetesen ez is befolyásolható, de ha van ami kritizálható a játékban, az ez a kártyahúzó mechanizmus - azonban haladó játékosoknak erre is van megoldási javaslat a szabályban, tehát egy rossz szavunk nem lehet a játék tervezőjére! Amit még megemlítenék emellett, hogy nagy a nyelvfüggősége a játéknak, de B.Jani elkészítette a lapok magyar leírását (a honlapon regisztrálva azonnal letölthetjük ezt, és a magyar segédletet is). Ezt kinyomtatva könnyedén át tudjuk futni minden aktuális lap jelentését játék közben, amíg játékostársaink gondolkoznak (sok esetben elég sokáig, hiszen számtalan megoldandó probléma van). A 4-5. játék után pedig minimális angoltudás mellett szinte nem is kell már használnunk ezt a fajta segédletet!

 

Összegezve:

Bonyolultság: 8. Egyáltalán nem bonyolult, de összetett és komoly odafigyelést igényel!
Szerencse: 3. Katonai kártyák húzásánál néha komoly szerepe van - egyetlen hátránya a játéknak
Stratégia: 8. Annál fontosabb a stratégia, minél többet játszottunk már a játékkal, minél jobban ismerjük a lapokat, a velük kialakítható kombinációkat.
Taktika: 8. Hasonló fontossága van, mint a stratégiának. Jelen játékban nem igazán lehet a kettőt külön választani.
Kommunikáció: 1. Nem szükséges kommunikáció a játékhoz. Azonban játék után nagyon erősen késztet minket arra, hogy hosszan kitárgyaljuk a történteket!
Design: 7. Nagyon átlátható, a doboza praktikus. Sajnos a rajzolt képek miatt lehet hiányérzetünk és talán a jelzők meg a kártyák kisebb mérete is zavaró lehet elsőre.
Végső pontszám: 10. Nálam jelenleg a legjobb játék. Időt kell rá szánni, türelmesnek kell lenni vele, de nem fogjuk ezt megbánni! Bármennyi ideig is tartson, amikor felállunk mellőle, nem fogjuk kárba veszett estének tekinteni az elmúlt órákat!
 
Azoknak ajánlom ezt a fantasztikus játékot, akik nem hátrálnak meg az összetett kihívások elől, akik szeretnének egy remek civilizációfejlesztős játék mellett akár 2-3 órát is eltölteni, akik bele szeretnék élni magukat a királyok, vezérek, uralkodók helyzetébe. Azoknak ajánlom, akik egy igazán jó játékkal szeretnének játszani!
 

Jó szórakozást kívánok minden kedves olvasónak: Csibu

ui: az első 3 kép a Boardgamegeek.com oldalról származnak, a 4. és 5. kép saját fotók a házilag készített Through the Ages-ről!

Szólj hozzá

történelmi kártyajáték táblásjáték