2016. ápr 22.

Euro április #2 - Törzsi harcos

írta: -csibu-
Euro április #2 - Törzsi harcos

bo1.jpgEgy kicsit beizzítom a rakétákat: áprilisban 3 euro-típusú társasjátékot is bemutatok nektek, remélem nem bánjátok. Folytassuk is mini-sorozatunkat az egyik legsokszínűbb játékkal: a Bora Bora új ízeket, új szemléletet helyezett bele egy olyan világba, ahol tetoválásokat készítünk, benépesítjük Bora Bora szigetvilágát, halászunk, totemeket állítunk.

Stefan Feld a Castles of Burgundy után nem szakított sem játékkoncepcióival, sem kiadójával (Alea+Ravensburger). A végeredményt látva mindkettő jól jelzi, mit várhatunk e 2013-as játéktól. Nem kapunk meglepetéseket: egy átlagos doboz, átlagos, vagy talán átlag alatti minőségű tokenekkel, jelzőkkel, táblákkal; sokkal mélyebb játékkoncepcióval, mint amit elsőre sugall. Feld pedig hozza a kockáit, játékon belüli összefüggéseit és lehetőséget teremt arra, hogy összevessük képességeinket.

E képességek pedig egy fő célért dolgoznak: a legoptimálisabb utat megtalálni a szigetvilág benépesítésére, törzsének kellő győzelmi pontot szerezve, mellyel túlszárnyalhatja a többi játékost. A 2-4 fő számára alkalmas játékot a Sas és Kos bocsátotta rendelkezésemre, ezt ezúttal is köszönöm neki!

bo2.jpg

A szabályt kezünkbe véve és átolvasva, hasonló élményben lehet részünk, mint a Burgund esetén: a teljes kép nem igazán áll össze. Számtalan opció, számtalan játékbefolyásoló tényező. Hogyan függnek össze pontosan, mit is kellene tennem, nehéz előre megmondani. S ez az első 2-3 alkalommal is hasonló gondokat szül. Ez tipikusan az a játék, amit folyamatosan kell felfedeznünk. Folyamatosan kell egyre erősebb taktikát kitalálnunk, a kombinációs lehetőségeket kihasználnunk.

A központi játéktáblán az aktuális fordulóban megszerezhető lapkákat, a körszámlálót, győzelmi pont számlálót és a szigetekkel, halakkal teletűzdelt szigetvilágot találjuk. E területre helyezzük majd le sorban törzsünk házikóit, jelezvén terjeszkedésünket. A játékosok táblái elsőre zavarosan sokszínűek, de a Burgundhoz hasonlóan hamar rájöhetünk jelentésére: egyik felére a lapkáinkat, akcióinkat tesszük, másik feléről pedig az ezekhez tartozó ikonok szintén ikonnal jelzett jelöléseit olvashatjuk le. Ez utóbbi nálam nagy pluszpont: nyelvfüggetleníti, a piktogramokkal pedig a megértését könnyíti.

bo4.jpg

A játékmenet során a játékosok kockáikkal (ezúttal 3) dobnak, majd ezekkel akciót választanak. Hasonlóan Feld korábbi játékához, itt is kapunk számos lehetőséget az érték változtatására. Az akciókkal férfiakat és nőket szerezhetünk törzsünkbe, isteneknek adományozhatunk, terjeszkedhetünk, építkezhetünk. Csupa izgalmas dolog, de valahogy a lapkák nem minden esetben adják vissza ezt az érzést. Úgy is fogalmazhatnék: a játék nagyon fapadosnak tűnik és jóval kevésbé játszatja magát a Burgundnál. Amíg egy városépítés lehet némileg absztrakt, addig egy szigetvilági élet bemutatásának absztrakciója nálam csökkenti az élvezeti élményt.

Cselekedeteinktől függően kiértékelésekre is sor kerül majd viszonylag sűrűn, így tetteink rövid- és hosszútávon is kifizetődhetnek. Emiatt ezt a játékot mindenképpen pihenten, teljesen rákoncentrálva kell játszani. Nem lehet benne kihagyni, mert nincs igazi felzárkóztató mechanizmus (de legalább a többiektől elhúzni sem nagyon lehet). Négy fő nem feltétlenül szükséges a játékhoz, 2-3 játékossal is hasonló élményeket kapunk. Erre vonatkozóan némi szabálymódosítás is életbe lép, de ezek jól megkreáltak, így pozitívumként tartom számon.

 sas_es_kos_a_tarsasjatekos_animalt_banner_opt.gifA Bora Bora bemutatását a SAS és KOS támogatta

Az összegzés előtt két pozitívumot emelnék ki: istenségek és titkos célok. Előbbiekre hatalmas szükségünk lesz, ha szeretnénk kézben tartani az irányítást, így nem egyutas a játék. Folyton azon kell gondolkozni, hogy a biztosra, de kevésre menjünk, vagy néha próbáljuk meg a rizikósabb utat bejárni. Ezt némiképp befolyásolják titkos céljaink, melyek a játék végén extra pontokkal jutalmaznak minket. Az újrajátszhatóságot és az izgalmakat is növeli az ilyen játékelem.

Értékelésem, számokban:

bo3.jpgBonyolultság – 8. Néha extrém komplexnek tűnhet, amit jól rejteget a 12 oldalas, nem túl logikusan megírt szabály. A tanulási út is hosszabb az átlagosnál: míg normál esetben egy játék nagyjából kiismerhető 1-2 játék után, addig itt 2-4 játékra is szükségünk lesz, mire valóban mindent tudatosan teszünk majd meg.

Szerencse – 4. A szerencse, bár befolyásolható, sokkal fontosabbnak érzem, mint a Burgundban. Lapkák, jelölők, kockadobások, frusztráló lehet egy ilyen agyalós játékban, na. De annyira még nem súlyos a helyzet, hogy a vereséget ráfogjuk.
Stratégia – 4. A központi játéktáblán lévő terjeszkedések és titkos céljaink miatt jelentősebb a szokásosnál.
Taktika – 6
. A sok változónak hála, itt bizony elsősorban taktikai "csatáról" beszélünk.
Kommunikáció – 1. Nincs egymással konfliktusunk, az egymásra hatásunk annyiból áll, hogy kit melyik akcióval előzünk meg, mit veszünk el a piacról, milyen területet foglalunk be.
Design – 5. Már a belső insert is hiányzik, de legalább a kartonelemek vastagabbak, a jelölők száma viszont elképesztő. A játék ára a megfizethető kategóriába tartozik, ennyiért pedig talán lehetünk elnézőek. A játéktáblák tiri-tarka színvilága szemfárasztó, de pozitívum, hogy minden elem nyelvfüggetlen és jól jelzi a kellő információkat.

Végső pontszám – 6. Feld fogta a Burgundot, kicsit variált vele, majd megszületett a Bora Bora, mely hangulatában, háttértörténetében izgalmasabbnak tűnik. Sokkal több változó került a játékba, ettől már-már a heavy-euro címet is elnyerve, de talán pont ezért fogják rettentően élvezni e játéktípus kedvelői. Nem családi játék, nem partijáték, nem egy könnyed kaland a Bora Bora. Egy igazi törzsi-harcosról beszélünk személyében, nem is véletlen BGG-s TOP 110-es helyezése, érdemes tenni vele egy próbát! ;)

Jó játékot!
Csibu

Szólj hozzá

taktikai komplex egzotikus táblásjáték eurogame