Ez a számláló a poszt nézettségét mutatja. Mindenképp olvasd el ezt a posztot a részletekért.

HTML

Húzópakli infó

Üdvözlünk!
Közösségi blogunk a társasjátékokkal foglalkozik: táblás- és kártyajátékok, elemzések, kritikák, beszámolók, elméleti írások...
Szeretettel várunk mindenkit olvasóként és hozzászólóként, de adott esetben íróként is. Bármilyen észrevételt és jótanácsot szívesen veszünk az alábbi címen:

huzopakli@gmail.com

Játékismertetőink

Google hirdetés

Hirdetés

Ez a felület bármilyen hirdetés számára "kiadó"!

Friss hozzászólások

Bloghasználati infók

- Hogyan tudok kommentelni?
- Kommentelni a blog.hu-s blogokon csak regisztrált felhasználók tudnak. A regisztráció gyors és könnyű: kattints ide!

- Mik a kommentelés szabályai?
- Töröljük a másokat személyében durván sértő vagy rágalmazó, illetve a súlyosan trágár kifejezéseket tartalmazó kommenteket. Ezen kívül töröljük a blog profiljába nem tartozó, kommentként írt hirdetéseket. Minden más hozzászólást örömmel veszünk.

- Milyen gyakran frissül a blog?
- Igyekszünk legalább hetente frissíteni blogunkat. A lentebb található Feed-en keresztül feliratkozhatsz értesítésre, így az élő könyvjelzők közt láthatod, ha új bejegyzés vagy komment érkezett!

- Írhatok én is a blogra?
- Igen. Amennyiben alkalomadtán vagy rendszeresen szeretnél közölni nívós írásokat, várjuk jelentkezésedet. Amennyiben ismersz: személyesen:), ellenkező esetben: a fenti mail címen.

Társasjátékos oldalak

Te jössz!

2011.09.23. 23:38 -csibu-

Sziasztok!

Hányszor hallottátok már egy játék során, hogy "Te következel!", "Gyerünk már, mi lesz?", "Rajtad a sor!", "Ez a te köröd, de ne gondolkozz már annyit!", "Ne haragudjatok, de nem tudok dönteni!", "Nem tudom mit tegyek.", "Kérlek várjatok még egy kicsit!", "- Ki jön? -Te!", vagy ehhez hasonlókat? Sokszor? Bizony, ezek elég gyakran elhangzanak a játékok során. A 3. Yucata-n zajló LFG.HU-s bajnokság után (melynek végeredménye a bejegyzés végén olvasható) elgondolkoztam, vajon miért tartott 3-4 hónapig 19 mérkőzés, ráadásul ebből 17 egyszerre futott! Így hát kisebb kutatásba kezdtem: megvizsgáltam néhány játékot, hogy mennyi ideig tart egy-egy parti, egy-egy játékos kb. hány percet tölt gondolkodással, hányszor kerül rá sor.

Természetesen ezzel a szemlélettel nem lehet minden játékot vizsgálni. Azaz például a szerepjátékok, partijátékok többségét nehéz ilyen szempontból vizsgálni, hiszen 30-180 perc közötti is lehet játékidejük, ilyen szempontból igen változatosak. Leginkább az "eurogame" típusba tartozó játékokról lehet objektívabb vizsgálatot folytatni. Az egy másik kérdés, hogy 1-1 lépésünknél hány dologban kell döntenünk, hány lehetőséget és kombinációt kell mérlegelnünk - erre csak részben térek ki ebben a kis "vizsgálatban". Na de nézzük az általam vizsgált játékokat, azok tulajdonságait!

1. Arkadia: 2-4 fő játszhatja, kb. 60 perces a játékidő. Online a yucata.de oldalon is elérhető. 10 játékom tapasztalata alapján összesen 33-44 lépés alatt ér véget egy játék, azaz ennyiszer mondjuk azt egymásnak, hogy "Te jössz!". Átlagosan 1 játékosra 15-ször kerül sor, azaz a szomszédomnak kb. 15-ször fogom mondani a fenti mondatot!.Ez +-4-gyel változhat (tehát lehet játék, ami 11, de akár olyan is, amiben 21-szer fogunk lépni fejenként). Az is érdekes, hogy minél több játékos van, annál kevesebbszer, és minél kevesebben játsszuk, annál többször kerül ránk sor. Lépésünk során két nagyobb lehetőség közül választva kell cselekednünk, aminek átlagos ideje így fejenként 1-2 perc. Úgy gondolom, ez még benne van az élvezhető kategóriában, de egy másik vizsgálatban szívesen olvasnék arról, vajon hány perces gondolkodás mellett élvezhető egy-egy játék (ami ugye a társasjátéktól is erősen függ), és mikortól kezdünk el unatkozni/beszélgetni mellette.

2. Carcassonne - Hunters & Gatherers: 2-5 fő játszhatja, szintén benne van a "60 perc alatt" kategóriában, valamint a yucata.de oldalon szintén játszható. 6 mérkőzés alapján azt állapítottam meg, hogy fix, 90 lépésből áll a játék, ezt kell osztani a játékosok számával, így megkapjuk, hogy 18-45 között fog ránk kerülni a sor. Ennyiszer kell egy olyan egyszerű(nek tűnő) döntést meghoznunk, hogy egy lapkát hová helyezzünk le és tegyünk-e rá embert. Így hiába kerülünk sorra jóval többször, mint az Arkadiaban, nagyjából fél perc alatt már tovább is adjuk a húzózsákot.

3. Egizia: 2-4 fős, 75 perces játék, szintén elérhető netes formában. 7 játék alapján ki is derült, miért tart ilyen sokáig: minimum 100 de akár 150 lépésből is állhat egy-egy játék! Így átlagosan 35-55-szer kerül ránk a sor. Természetesen erre a játékra is igaz, ami az előzőekre, azaz minél többen vagyunk, annál kevesebbszer fogok én következni. Bár itt sem tűnik nehéznek eldönteni, hova helyezzem le hajómat, sokkal nagyobb előrelátást és kombinációt igényel a játék, ezért érthető a hosszabb játékideje. Az átlagos lépésidő mégis 1 perc alatt van, ezért élvezhető marad. Online játék esetében azonban annyiszor kell megvárni más játékosok megjelenését és lépését, hogy az Egizia partik igen hosszú időre is elhúzódhatnak!

4. Finca: 2-4 fős, 45 perces, online játszható. 5 játék alapján (melyek sajnos csak 2 fősek voltak) 70-80 összlépésből állt. Az átlagos lépésidő itt is elég alacsony, így magas az élvezeti faktora - élő játéknál. Sajnos tapasztalataim azt mutatják, hogy ha egy játék több, mint 50-60 összlépésből áll, akkor online formában könnyen élvezhetetlenné válik, ha nem gyakran lépnek ellenfeleink...

5. Hacienda: 2-5 fős, 60 perces, online elérhető. 15 parti alapján igen változatos képet kaptam. Összesen 40-70 lépésből áll, attól függően, hányan játsszuk. Az előző játékoktól eltérően itt nagyobb játékosszámnál nem csökken a fejenkénti lépésszám. Mindig ugyanannyi lépése lesz a játékosoknak, így ha sokan játsszuk, megnő az összes lépésszám, bár a fejenkénti is csökken valamivel. Ez példával bemutatva: 2 fős játéknál fejenként 20-24 lépés (összesen 40-48), míg 5 fősnél fejenként 12-14-szer (ez összesen 60-70 lépést jelent) kerül ránk a sor. Mivel 1-1 körünkben 3 akciólehetőségünk van, ez kb. 1-1 percet vesz igénybe, ami 4-5 játékosnál már zavaró lehet (hiszen 3-5 perc is eltelhet, mire ismét mi léphetünk).

6. Oregon: Minden alapadatban megegyezik a Haciendával, bár ezt maximum 4 fő játszhatja. Összesen 30-50 lépésből áll, 12-18 lépésből fejenként. Valamivel gyorsabb, mint fentebbi társa.

7. Pompeii: 2-4 fős, 45-60 perces, online is játszható. 10 játszma után az összes lépésszám 60-75, ami független a játékosszámtól. 16-38-szor kerülhet ránk sor, amikor kevés, de ahhoz éppen elegendő lehetőség közül választhatunk, hogy úgy érezzük: rajtunk múlik a játék végkimenetele.

8. Thurn und Taxis: 2-4 fős, 60 perces, online játszható. Ez az "év játéka" díjas játék összesen 40-80 lépésből áll, fejenként átlagosan 20-szor kerül ránk sor.  Talán pont ez a legoptimálisabb lépésszám: fejenként 20; de mindegyik kevesebb, mint 1 percet vesz csak igénybe.

9. Stone Age: 6 játszma után megállapíthatóvá vált, hogy hosszabb, mint az Egizia, így ezt sem feltétlenül javasolnám online formában. Összesen 130-180 lépésből áll, fejenként átlagosan 70-ből. Felépítését tekintve hasonló az Egiziához: letesszük a figuráinkat, amivel a lehető legjobb kombinációt hozunk létre, gondolva ellenfeleink várható lépésére. Mégis, élő játszmában gyorsabb, mint az Egizia - talán ez is az oka, hogy jóval előrébb áll a BGG ranglistáján.

10. Roll through the Ages: 30 perces, 2-4 fős, online szintén játszható. Érdekes, hogy a megvizsgált játékok közül ennek a legkevesebb az összes lépésszáma: 16-32. Átlagosan 8-szor adjuk át a dobókockákat egymásnak. Gyors, mégis élvezhető a magas szerencsefaktor ellenére. Nem véletlen, hogy az eddigi legnagyobb hivatalos Yucata-bajnokság ezzel a játékkal zajlott.

11. 7 Wonders: 3-7 fővel zajlik, 45-60 perc a játék ideje, online a brettspielwelt.de oldalon játszható, de csak élő játékban (azaz nem lehet a játékállást elmenteni és később onnan folytatni). Ez is érdekes, ugyanis ebben a játékban mindenki egyszerre tevékenykedik. Bár ezért minden körben - ami pontosan fejenként 18 lépés, tehát 54-126 közötti - a leglassabbhoz kell alkalmazkodni, ez mégsem zavaró. Pont ez a tulajdonsága vezetett ahhoz, hogy jelenleg a 11. helyen szerepel a BGG ranglistáján. Online játszáshoz az egyik legjobb játék, ott akár 10-15 perc alatt lejátszható (hiszen nem kell paklit keverni, osztani, manuálisan kiosztani a jelzőket, számolni a pontokat, stb.)!

12. Agricola: Sajnos csak kétfős játéknál tudtam vizsgálni, de nálunk átlagosan 40-szer került sor egy-egy játékosra. Ez igen soknak tűnik, pláne hogy rengeteg lehetőség, rengeteg kombináció van benne, így hamar elérhető a 2 órás játékidő. Itt már érdemes stoppert/sakkórát használni és limitálni a játékosonkénti össz.időt (az Agricola-világbajnokság magyar selejtezőjében ez 30 perc volt).

13. Le Havre: Az Agricola szerzője készítette és a legtöbben ezt gyengébbnek is vélik nála. Hogy pontosan miért? Erre nagyon jól rávilágít az, hogy 100-145 lépéssel kell számolni, és érzésem szerint sokkal nagyobb benne a kombináció szerepe - bár kevésbé is látszódik játék közben, ki áll nyerésre. Érdekes, hogy 2 fős játék esetén fejenként 50, 3 fősnél 44, 4 fősnél 36, 5 fősnél 29 lépéssel kell számolni fejenként, ami azt jelzi: az alkotó (Uwe Rosenberg) komolyan foglalkozott azzal, hogy még élvezhető maradjon több játékos esetén is.

14. Krawall vorm Stall: Ez az egyik kivétele a megfigyelt játékoknak. Ez egy csirkés versenyjáték, már összeadni tudó gyerekek számára készítve. A lépésszáma nagyon változó, szerencsétől, játékosoktól függően (hasonlít egy kissé a partijátékokhoz), de átlagosan 10-15-ször kerül sor egy-egy játékosra, így fél óra alatt lejátszható.

15. Saint Petersburg: Utoljára hagytam ezt a játékot. A hosszát tekintve a legdurvább adatokkal ennél találkoztam. Legjobb esetben is minimum 160-szor kell másik játékosnak lépni, de ez a szám könnyen 250 felé is ugorhat! 12 játék alapján átlagosan 75-ször került sor 1-1 játékosra! Ennek oka egyértelműen az, hogy 2-3 lépés után mindig csak passzolásra kényszerülünk. Ez élő játéknál másodpercek alatt lezajlik, az interneten azonban ugyanúgy meg kell várni egymás belépését. Licitálós játék esetében ugyanez a helyzet: online formában hihetetlenül lelassul a folyamat.

Összegzés: legoptimálisabbnak azt látom, hogy nagyjából 20-szor kerüljön ránk sor, ennél több esetén óvatosan kell online játékba bocsátkoznunk. Minél szerencsefüggőbb és minél összetettebb egy játék, annál veszélyesebb nagy lépésszámú játékot választanunk, és a 4 főnél magasabb játékosszám esetén is igen hosszú játszmákat kaphatunk. Mindenkinek van saját értékítélete, így el tudja dönteni, rövidebb-hosszabb, egyszerűbb-összetettebb  társasjátékkal, 2, vagy több játékossal játszik szívesebben. Remélem ennek eldöntéséhez vagy a különböző irányok megismeréséhez segítséget kapott az olvasó!

Most pedig a 3. LFG-s Saint Petersburg bajnokság végeredménye következik:

A csoport továbbjutói: vigaszág: Halga és Fhuse, döntő: Noctua és Dunda.
B csoport továbbjutói: vigaszág: Lenke, döntő: Csibu.

Vigaszág eredménye: 4. Halga 5. Lenke 6. Fhuse! Nagy gratuláció Halgának, aki megnyerte ezt a "kisdöntőt"!
Döntő eredménye: 1. Dunda 2. Noctua 3. Csibu!

A Saint Petersburg bajnokságot tehát Dunda nyerte, ő lett a legjobb játékos, minden elismerésem az övé! Nagyon jó játékkal, megérdemelten lett bajnok!

Remélem mindenkinek tetszett a bajnokság, és senki nem gondol rá vissza rossz szájízzel. A folytatás remélem nem marad el! Addig is:

Jó játékot kívánok mindenkinek: Csibu

ui.: részletes eredmények: katt!
A Te jössz kép forrása: katt - by foxoncz.

4 komment

Címkék: statisztika kutatás bajnokság játékszabály logikai online játékok mekegek boardgamegeek

A bejegyzés trackback címe:

http://huzopakli.blog.hu/api/trackback/id/tr863252195

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben.

Lacxox 2011.09.29. 12:28:09

Én a sok felkiáltójelet nem értem. 28 felkiáltójel egy elemző, erősen statisztikahalmozó szövegben; nagyjából az ötödiktől már zavart, olyan érzésem volt, hogy kiabálnak velem (bocs, egyszerűen így nem tudtam végigolvasni).

-csibu- 2011.09.29. 13:27:29

Kb. 5-10 felkiáltójelet eltüntettem, a szöveg átolvasása után, de a többinek érzésem szerint mindenképpen helye van. A felkiáltójel használat egyébként nem kiabálás, azt a nagybetűs írás érzékelteti. A felkiáltójel sokszori használata inkább figyelemfelhívó: olyan helyeken van, ahol adott információ valamely véglethez kötődik.

Lacxox 2011.09.29. 15:37:07

Egyébként én online játéknál az vagyok, aki napi egyszer lép (és az sem mindig sikerül), így mindegy nekem, hogy a lépést mennyire lehet gyorsan vagy lassan megtenni. Nagyobb kérdés, hogy kb. 25 lépés fölött már nagyon el tud nyúlni egy meccs valóban.

-csibu- 2011.10.15. 13:12:32

Hogyha pl a brettspielwelt oldalon játszol, ahol élő játék megy, akkor máris nem mindegy, milyen sokáig tart egy lépés - egyébként pl. a yucata vagy a boardgaming-online esetében valóban lényegtelen. Utóbbit pont ezért szeretem. A valóságban hosszú percekig tart mire végiggondolom mi a jó lépés és zavaró, hogy a többiek rám várnak. Itt viszont van hogy 15 percet agyalok rajta - és megtehetem minden ellenérzés nélkül! :)